TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l ved bytting av originalspiller i Corolla

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #218620  av matslie

Heisann, er ny på forumet, og er vel strengt tatt ikke berettiget til å kalle meg toyota eier før midten av februar :)

Men jeg liker å planlegge litt i forkant :)

Har følgende spm ved skifte av headunit i Corolla E12 2007 modell:

1. Har bestilt med original bluetooth handsfree, vil denne virke med andre spillere enn den originale?

2. Vil jeg kunne hente ut informasjon tilsvarende kjørecomputeren via en OBDII-enhet videre til en BilPc?

3. Er virkelig lyden av original spilleren så utrolig rævva? (hadde gjort det mye lettere å bare la den være, bruke skikkelig kabler etc. Forsterkeren jeg har i tankene er en Audioson med eget kretskort spesielt for høynivå)

4. Er det mulig å få kjøpt ferdige spacere slik at 6.5 tommere passer i dørene?

5. Hvor mye har det for seg å bygge kasser til elementene i dørene? (har sett dem "flådd" og det er jaggu ikke mye plass til det hehe ;)

(edit)
6. Finnes det adaptere som lar rattbetjeningen styre en evt ny frontenhet, evt BilPc?
(/edit)

Vet det er noen vanskelige/subjektive spm, men jeg setter min lit til dere som har fått lov å pelle diverse biler ifra hverandre :D

På forhånd takk

Mats

#218827  av gnmfr

Jeg kan svare deg på det meste her ;) Men har desverre veldig dårlig tid... Veit at folk har ettermontert bass på orginal spilleren, de sier at de er fornøyde, men hvordan det vil være å gjøre dette med høytalerne i dørene++ veit jeg ikke :? Personlig er jeg veldig skuffet over hvor dårlig kvaliteten var i corollan, men er vel godt vant :lol:

Kan si deg en ting, jeg hadde planer om å bygge kasser i dørane... Helt til jeg så at jeg hadde 3mm klaring bak magneten til vinduet når det sto nede... Og da sto elementet omtrent helt innat dekselet på døra... Lagde først overgang i mdf, ikke lurt da døra er selvdrenerende, men mdf-en tåler ikke vann... Stakk så på bil extra og kjøpte overganger til 6,5" foran og bruker mdf bak ;) Hvert å prøve ;)

#218858  av matslie

Takk for svar :)

Dybdemessig er vel ikke no problem hvis man bruker disse:

http://www.iceaudio.no/index.php?func=v ... dc6ba8db40

:)

Det som er mest kritisk for meg akkurat nå er om bluetooth modulen til toyta, samt fjernkontrollen på rattet, kan brukes til f.eks en clarion spiller

Har "litt" lyst på denne:
http://www.clarion-eu.com/uk/CD_DVD_MP3 ... ec7.0.html

Det er, dersom lyden i original spilleren er så rævva som alle sier, tenkte å prøve med denne første siden forsterkeren jeg har tenkt å anskaffe meg, støtter både high lvl og low lvl input, slenger med en link til den samtidig jeg ;)

Ikke verdens kraftigste, men den har fått godt skussmål av en del, samt at den er lett å montere på en elegant måte :P

Mats

#218959  av gnmfr

Det får du ikke brukt på andre enn orginal spilleren... Fins ingen slike overgang etter hva jeg har klart å spore opp... Har spurt et par elektrikere om de er villige til å ta på seg jobben med å lage overgang for meg, men er ikke akkurat noen lett jobb trur jeg... Bluetooth kan du nok ihvertfall glemme... Men fjernkontrollen burde være innen rekkevidde hvis du får tak i noen med litt peiling ;) Når jeg ser hvordan alt det elektriske er bygd opp i FireWalk sin bil, så bør det ikke være no problem å fikse 5 knapper på rattet :lol:
 #219061  av @lpher

matslie skrev: 1. Har bestilt med original bluetooth handsfree, vil denne virke med andre spillere enn den originale?
Om den er Toyota-produserty..så vil den nok sannsynligvis ikke fungere på annet enn Toyota-spillere nei...
matslie skrev: 2. Vil jeg kunne hente ut informasjon tilsvarende kjørecomputeren via en OBDII-enhet videre til en BilPc?
Neppe...men det er det sikkert noen her inne som vet mer om enn meg ;)
matslie skrev: 3. Er virkelig lyden av original spilleren så utrolig rævva? (hadde gjort det mye lettere å bare la den være, bruke skikkelig kabler etc. Forsterkeren jeg har i tankene er en Audioson med eget kretskort spesielt for høynivå)
Jeg synes ikke det er bra lyd i dem...men så er det du som skal ha bil da ;) Så spørsmålet er vel egentlig hvor kresen du er? :)
Høynivå er skikkelig fy-fy...lydmessig...trust me on this...kan brukes til sub i bnødstilfeller :D
matslie skrev: 4. Er det mulig å få kjøpt ferdige spacere slik at 6.5 tommere passer i dørene?
Shure...hvor mange vil du ha? :)
matslie skrev: 5. Hvor mye har det for seg å bygge kasser til elementene i dørene? (har sett dem "flådd" og det er jaggu ikke mye plass til det hehe ;)
Du må bygge i plast, glassfiber eller lignende da...
matslie skrev: (edit)
6. Finnes det adaptere som lar rattbetjeningen styre en evt ny frontenhet, evt BilPc?
(/edit)
Hard to say...vi har ingen leverandører som leverer til corollan ihvertfall...
matslie skrev: Vet det er noen vanskelige/subjektive spm, men jeg setter min lit til dere som har fått lov å pelle diverse biler ifra hverandre :D

På forhånd takk

Mats
Np :)

#219068  av @lpher

matslie skrev:Takk for svar :)
Dybdemessig er vel ikke no problem hvis man bruker disse:

:)
Er ikke tykkelsen på høytaleren som er problemet...men snarere tykkelsen på materialet du bygger kasse av ;)
matslie skrev: Det som er mest kritisk for meg akkurat nå er om bluetooth modulen til toyta, samt fjernkontrollen på rattet, kan brukes til f.eks en clarion spiller

Har "litt" lyst på denne:
http://www.clarion-eu.com/uk/CD_DVD_MP3 ... ec7.0.html
Ifølge Clarion selv...så har de ikke rattfj.kont-løsning til noen Toyota...dessverre...

Spilleren der er kongebra...hadde DXZ958 i Supran...som ikke er helt ulik :)
matslie skrev: Det er, dersom lyden i original spilleren er så rævva som alle sier, tenkte å prøve med denne første siden forsterkeren jeg har tenkt å anskaffe meg, støtter både high lvl og low lvl input, slenger med en link til den samtidig jeg ;)

Ikke verdens kraftigste, men den har fått godt skussmål av en del, samt at den er lett å montere på en elegant måte :P

Mats
Hvorfor ikke kjøpe ordentlig forsterker med det samme da? :D

#219150  av matslie

Hehe, var deg jeg snakket med på tlf igår @lpher? :)

Har snoket litt rundt på diverse forumer, og kommet frem til et par ting, som jeg tenkte jeg skulle dele med resten, i håp om at noen andre får nytte av det oxo :)

Snakket forhandleren av toyota i bergen, bluetooth modulen til toyota fungerer bare med toyota sine original anlegg, dvs med medfølgende kabling, den kan dog nok modifiseres, siden det viser seg at den er oem produsert av parrot, som selger dønn lik enhet, uten toyota logo vel å merke, til ca 120 dollar (toyota skal ha 4800 for samme modul :P)

Angående rattstyringen, så kom jeg frem til denne siden:
http://www.pac-audio.com/products/produ ... 0Interface
Disse modulene skal visst fungere i forrige generasjon rav4, så da regner jeg med at den fungerer i corolla oxo, siden ihvertfall selve kontrollene på rattet er dønn like, jeg har ihvertfall tenkt å forsøke ;)

Siden disse støtter blant annet pioneer og alpine (dog ikke i samme modul) tenkte jeg å gå for topp cd spilleren til pioneer istedet, litt morsomt at jeg i praksis bare betaler rundt 1500 ekstra for denne, siden jeg kommer til å avbestille toyota sin bluetooth modul (kongelyd for 1500 ekstra hey hey :D )

http://www.bilstereospesialisten.no/sto ... =12&c3=686

Subwoofermessig hadde jeg tenkt å gå for den ferdigbyggede lukke kassen med 11 tommer element fra focal, skulle ikke den forsterkeren jeg lagt elsk på fungere noenlunde da? :)

og angående 6.5 tommere, så lurer jeg på å bygge inn komponentsett foran, med ekstra 6.5 tommere mellombasser i dørene bak. Vil ikke ha diskanter bak, selv om det er kjekt for evt passasjerer, men det blir så rotete lyd av det, imho da ;)

Når det gjelder strømanlegget, har det noe å si hvilket merke jeg går for på kabler og kondiser og slikt? Uansett, så langt har jeg sett for meg tilbehørsmerket til audison, husker ikke navnet i farten, med 1.3 fahrads kondis like ved forsterkern bak, samt 100A automatsikring montert enten like ved, lett tilgjenglig, eller i motorrommet ved batteriet.

Jeg vet jeg ikke er noen proff montør av slikt, men har lyst å gjøre selv hehe, har montert noe tidligere ilag med kompiser, så er ikke helt blankt, har også gått igjennom toyota sine manualer for mekanikerne, ang montering av ekstrautstyr, slik at jeg har noenlunde oversikt over hvordan bilen demonteres og settes sammen igjen hehe. Håper 9. klasse valgfag fra ungdomsskolen samt første året på elektro ing i tillegg holder :)

Men selvefølgelig, la oss ikke glemme det estetiske, VELDIG viktig ;) På sett og vis ihvertfall, for jeg ønsker det mest mulig anonymt, siden jeg bor i sentrum :)

en jeg snakket med igår, hos bilradiospesialisten i bergen, foreslo å bygge alt sammen inn under "gulvet" bak, er dette gunstig? Jeg tenker på varmeutviklig etc, selv om dete neppe blir slik at jeg kommer til å tyne annleget noe særlig.. Uansett har je ikke særlig lyst å støpe glassfiberkasse ned i brønnen til stephjulet :P

Det er oppdateringen så langt, tar VELDIG gjerne imot videre kommentarer og tilbakemeldinger.

#219370  av matslie

Hvorfor ikke kjøpe ordentlig forsterker med det samme da? Very Happy
Hvilke forsterkere hadde du i tankene alf? Har kikket litt på ice audio sine sider og ble litt fristet av dette:
http://www.iceaudio.no/index.php?func=v ... b22272954c
drevet av denne f.eks:

Kjører man begge 6.5 tommerne med full bass, får settet en impedans på 2ohm, som forsterkern visstnok skal kunne levere 230 watt ved :mrgreen:

også med samme basskassen som tidligere da, med denne forsterkern:

Eller er LRx serien til audison boss??? :(

kanskje dette elementet er bedre match for det komponentsettet?

Greit nok, det er langt igjen til anlegget koster like mye som bilen, men synes allikevel det begynner å bli dyrt for en som bare liker litt god lyd hehe, men det går jo an å ta det over tid, tipper det komponent settet fyller kupeen med ganske grei lyd, selv uten sub, noen som mener noe annet?

Grunnen til at jeg er litt gira på audison er at det har blitt anbefalt ilag med focal av mange jeg kjenner, sånn i tilfelle du/dere lurte :)
 #219706  av matslie

Hdde en interessant samtale med en av servicefolka på ice audio, ser ut som det blir noe å la focal amps og focal k2 ^^

så det blir nok like viktig å isolere og dempe hele bilen da, siden utlegget ikke kan rettferdiggjøres uten skikkelig grunnarbeid :) Ser nok ut som jeg ofrer stephjulet for å få plass til elektronikken under gulvet bak, tenkte evt å lage til nytt gulv bak i mdf, for bedre stabilitet, noe tanker om dette? Plusset er at hvis jeg demonterer en gang, så er det lett å bringe bilen tilbake til original stand..

blir nok en del forumlesning om disse emnene fremover, bare litt over 2 uker til bilen kommer nå *klør i fingrene*

en ting til, bilen min blir vel strengt tatt ikke for sportsbil å regne siden det er en diesel, men jeg skal nok greie å få gitt den litt særpreg allikevel :)
Og, den har jo mer moment enn T-sporten da :P

Mvh

Mats

#220720  av @lpher

matslie skrev: Hehe, var deg jeg snakket med på tlf igår @lpher? :)
Det blir NOEN telfonsamtaler pr. dag på meg...så det kan hende ;)
matslie skrev: Har snoket litt rundt på diverse forumer, og kommet frem til et par ting, som jeg tenkte jeg skulle dele med resten, i håp om at noen andre får nytte av det oxo :)
Smart :)
matslie skrev: Snakket forhandleren av toyota i bergen, bluetooth modulen til toyota fungerer bare med toyota sine original anlegg, dvs med medfølgende kabling, den kan dog nok modifiseres, siden det viser seg at den er oem produsert av parrot, som selger dønn lik enhet, uten toyota logo vel å merke, til ca 120 dollar (toyota skal ha 4800 for samme modul :P)
Ahh...det er Parrot de benytter ja...
matslie skrev: Angående rattstyringen, så kom jeg frem til denne siden:
http://www.pac-audio.com/products/produ ... 0Interface
Disse modulene skal visst fungere i forrige generasjon rav4, så da regner jeg med at den fungerer i corolla oxo, siden ihvertfall selve kontrollene på rattet er dønn like, jeg har ihvertfall tenkt å forsøke ;)
Worth a shot...
matslie skrev: Siden disse støtter blant annet pioneer og alpine (dog ikke i samme modul) tenkte jeg å gå for topp cd spilleren til pioneer istedet, litt morsomt at jeg i praksis bare betaler rundt 1500 ekstra for denne, siden jeg kommer til å avbestille toyota sin bluetooth modul (kongelyd for 1500 ekstra hey hey :D ) http://www.bilstereospesialisten.no/sto ... =12&c3=686
Bra valg av spiller da...men du trenger ikke handle dær det er dyrest fo deg da ;)
matslie skrev: Subwoofermessig hadde jeg tenkt å gå for den ferdigbyggede lukke kassen med 11 tommer element fra focal, skulle ikke den forsterkeren jeg lagt elsk på fungere noenlunde da? :)
Det gjør det nok sikkert....
matslie skrev: og angående 6.5 tommere, så lurer jeg på å bygge inn komponentsett foran, med ekstra 6.5 tommere mellombasser i dørene bak. Vil ikke ha diskanter bak, selv om det er kjekt for evt passasjerer, men det blir så rotete lyd av det, imho da ;)
Du er definitivt på rett spor her ;)
matslie skrev: Når det gjelder strømanlegget, har det noe å si hvilket merke jeg går for på kabler og kondiser og slikt? Uansett, så langt har jeg sett for meg tilbehørsmerket til audison, husker ikke navnet i farten, med 1.3 fahrads kondis like ved forsterkern bak, samt 100A automatsikring montert enten like ved, lett tilgjenglig, eller i motorrommet ved batteriet.
Har lite å si hvilket merke kablene er så lenge de er av GOD kvalitet og oksygenfritt kobber er ett must i kablene.... Når det gjelder kondiser så er det STORE forskjeller på kvaliteten....be carefull...
matslie skrev: Jeg vet jeg ikke er noen proff montør av slikt, men har lyst å gjøre selv hehe, har montert noe tidligere ilag med kompiser, så er ikke helt blankt, har også gått igjennom toyota sine manualer for mekanikerne, ang montering av ekstrautstyr, slik at jeg har noenlunde oversikt over hvordan bilen demonteres og settes sammen igjen hehe. Håper 9. klasse valgfag fra ungdomsskolen samt første året på elektro ing i tillegg holder :)
Høres ut som du er rimelig bra kvalifisert spørr du meg :)
matslie skrev: Men selvefølgelig, la oss ikke glemme det estetiske, VELDIG viktig ;) På sett og vis ihvertfall, for jeg ønsker det mest mulig anonymt, siden jeg bor i sentrum :)
Smart...
matslie skrev: en jeg snakket med igår, hos bilradiospesialisten i bergen, foreslo å bygge alt sammen inn under "gulvet" bak, er dette gunstig? Jeg tenker på varmeutviklig etc, selv om dete neppe blir slik at jeg kommer til å tyne annleget noe særlig.. Uansett har je ikke særlig lyst å støpe glassfiberkasse ned i brønnen til stephjulet :P
Plassmessig...og utseendemessig...så er dette er meget god ide...men rent lydmessig er det ikke det mest optimale...men..it usually does the trick! :D
matslie skrev: Det er oppdateringen så langt, tar VELDIG gjerne imot videre kommentarer og tilbakemeldinger.
Sikkert flere her som har innspill? :)

#220820  av matslie

Plassmessig...og utseendemessig...så er dette er meget god ide...men rent lydmessig er det ikke det mest optimale...men..it usually does the trick!
Tenkte mest på forsterkere etc, eventuell subwooferkasse blir satt inntil baksetene, spillende "ut" i bagasjerommet, dvs, hvis jeg gidder anskaffe meg sub da :) Hvis det blir til sub, så blir K2 13 tommeren :mrgreen:

ser ut som jeg kan montere 3 veis settet i focal serien, med 2 6,5 tommere, uten videre problemer :P

http://www.iceaudio.no/index.php?func=v ... 78880e7339

Ilag med 2.150 ampen fra focal skulle visst dette bli temmelig heftig, så det spørs jo om jeg virkelig trenger en sub da...

uansett, kommer til å installere dette først, legge opp strøm, kondis etc med fordelerblokk slik at evt subwooferforsterker bare er å koble til på 1-2-3. En ting her, hadde connection sitt tilbehør i tankene, siden det virker ganske pent, solid og så videre, også har de en ganske fet fordelerblokk som fordeler både jord og strøm, har hørt fra flere hold at det er best mtp på lydkvalitet å trekke begge deler fra batteriet. Men.. Vil, 1.3 Fahrad modellen deres holde for disse to? :

Kanskje jeg burde ha en kondis til hver? :)

2-kanaleren kommer til å trekke strøm, for de som tviler, impedansen på det K2 settet er 2 ohm når begge 6.5 tommere spiller ned til nedre frekvens, så den trenger uansett en kondis den og..
Er littegrann usikker på akkurat dette, men jeg tenker at hvis i tvil, overdimensjonér! ^^

hvis jeg må ha to kondiser anyway, pluss fordelingsblokk, så kan det jo vær at denne saken under kan gjøre susen? :O

mata fordelingsblokk/kondensator :mrgreen:

alt i alt kommer det på omtrent det samme prismessig, og med denne er jeg IHVERTFALL sikker på at ladebanken er stor nok hehe

Valg av forhandler er ikke tatt enda @lpher, bare linker til sider hvor modellene jeg har i tankene er noenlunde beskrevet ;) Eller så er jeg jo strengt tatt ikke medlem av denne sportsbilklubben heller, så jeg tilhører ikke hoffet du leverer til :) ellers hadde jeg nok spurt ;)

Forøvrig så har det vært mye frem og tilbake med ht og amper, men etter å ha snakket med iceaudio, så har jeg blitt temmelig sikker i min sak på hva jeg ønsker meg :)

#220830  av angrykid

alt i alt kommer det på omtrent det samme prismessig, og med denne er jeg IHVERTFALL sikker på at ladebanken er stor nok hehe
Nå er ikke jeg noen ekspert innenfor elektronikk and all that, menneh... En kondensator gir ikke noe mer strøm eller spenning over en gitt tid enn det dynamoen din klarer å levere i første omgang. Jeg håper nå bare du har stor nok dynamo for å drive dette som du planlegger å putte i bilen. :)

#220840  av matslie

Hei:)

Er klar over dette, men tror ikke det skal være noe problem i første omgang, er den kondensatoren ladet opp så er den det, den fungerer jo i praksis bare som et superraskt batteri som forhindrer dipper i spenningen, når batteriet ikke greier å levere nok strøm. På samme måte som kondensatorer i likerettere/strømforsyninger..

Iom at kondensatoren ikke bruker strøm, mao den ikke spiser mat :mrgreen: , så jeg ser ikke problemet med å overdimensjonere denne, dog, den 12 fahraden er kanskje i groveste laget? :P

Og jeg tviler på det sterkeste at jeg kommer til å trekke noe av dette i nærheten av maks strømkapasitet for å være ærlig, og dermed er oddsene for at dynamoen får tynt seg ganske små, tror jeg da. Og tross alt, med masse kapasitans, så blir belastningen på resten av strømnettet i bilen så liten som overhodet mulig, så jevn så mulig om man vil si det slik, eller tar jeg feil ? :?

Sikringene er jo der tross alt, for å sikre, det betyr jo ikke at forsterkerne suger 90 og 80 ampere konstant, ikke en gang ved maks pådrag, i de heftigste partiene, bortsett fra veldig korte topper da (millisekunder?) :oops: Jeg vil tippe at med min bruk, på det jevne. så vil ikke forsterkerne trekke grusomt mange ampere i snitt over tid, og det er vel det som teller, siden vi har batterier og kondensatorer montert?
(som sagt skyt meg hvis jeg er på bærtur folkens :P)

Skal høre med Jæger for sikkerhets skyld angående dynamoen, just in case, men jeg mener det er en del headroom å gå på, har inntrykk etter å ha kjørt drosje i en del år at dieselbiler har mye mer solide dynamoer og batterier enn bensinbiler i utgangspunktet, men skal ikke være så bastant på det, siden jeg ikke er noen ekspert på noen av biltypene. Hvis noen her har peiling, hvilket jeg er ganske sikker på at mange her har ;), så skyt gjerne løs, ingenting er bedre enn at jeg blir skudd sønder og sammen hvis jeg tar feil :lol: Istedet for å brenne meg når montasje settes i gang..

Mats

#220845  av Fred

På 2005 d4d corollan min, satt jeg 4 ekstralys bak fangeren, 4 *100w=33A ca... og når jeg satte på fulltlysa gikk f.eks vifta en god del saktere, så veit ikke om dynamoen er veldig overdimensjonert...

#220848  av matslie

interessant.. da må kanskje muligheten for å oppgradere dynamo undersøkes allikevel.. :?

*edit*
på den annen side, det er jo tross alt 400watt konstant belastning du snakker om der :shock: var det på tomgang? radiatorvifte eller selve klimanlegget?

Mats