TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kan jeg fÃ¥ mer kontant følelse med cluch & brems?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #220710  av Mr2Even
 
Hvordan skal jeg få mer tight/ kontant feeling når cluchen skal ta, og det samme med bremsene ? (Virker som det er slark eller slakk noe sted i overføringen til hjula eller noe med festene et sted, er ikke sikker)

Noe jeg kan bytte eller gjøre som bedrer dette?

 #220715  av Larsen
 
Du kan lufte begge to. Da de er luftet riktig skal de i utganspunktet være ganske gode. Du kan også montere stålarmerte slanger på både klutsj og brems. Har personlig bare prøvd bremsen og det kan anbefales på det sterkeste.

 #220717  av Mr2Even
 
Larsen skrev:Du kan lufte begge to. Da de er luftet riktig skal de i utganspunktet være ganske gode. Du kan også montere stålarmerte slanger på både klutsj og brems. Har personlig bare prøvd bremsen og det kan anbefales på det sterkeste.
Ok da skal jeg jammen gjøre det.

Hvordan få bort slakk i drivverket da?

 #220790  av donk2k
 
Jeg vil tro slakken i driverket ditt kommer fra diffen i girkassa. Da kan du jo feks. kjøpe en LSD.
Tror det skulle bråka fælt om det var slakk i drivknutene.

 #220815  av Mr2Even
 
donk2k skrev:Jeg vil tro slakken i driverket ditt kommer fra diffen i girkassa. Da kan du jo feks. kjøpe en LSD.
Tror det skulle bråka fælt om det var slakk i drivknutene.
Hva er egentlig LSD? DOP? :lol: Har en lyd bak som nesten høres ut som dårlige hjullagre men det er ikke noe slakk i lagrene der. Kan kanskje være drivknutene ja.. Hvordan sjekker jeg eventuellt om det er slakk der?

 #220838  av donk2k
 
LSD er limited slip differential. Garantert stavet feil, men det er en diff sperre kan du si. En som ikke er konstant låst men som sperrer hvis det ene hjulet begynner å spinne en viss hastighet fortere enn det andre.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm

Hvis du holder fast hjulet samtidig som du forsøker å snurre på akslingen der den går inn i girkassen sjekker du slakken i drivknutene.

 #220911  av Mr2Even
 
donk2k skrev:LSD er limited slip differential. Garantert stavet feil, men det er en diff sperre kan du si. En som ikke er konstant låst men som sperrer hvis det ene hjulet begynner å spinne en viss hastighet fortere enn det andre.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm

Hvis du holder fast hjulet samtidig som du forsøker å snurre på akslingen der den går inn i girkassen sjekker du slakken i drivknutene.
Akkurat. DEt skal jeg teste :wink: Og lcd er diff-sperre, da vet jeg hva det er

 #221163  av WaxFraq
 
hmm..en liten korreksjon..lsd er en diff.brems.. sperre er sperre.. :wink:

på brems så er det to "friksjonsplater" som står mot hverandre..
når dette begynner å bli litt gammelt, og oljen begynner å miste sin virkning, å kanskje kommet litt vann sammen med, så slutter den å funke...

på sperre så er det metall mot metall som låser slik at stikkakslingene
"er fast med hverandre"...hehe...enten fjærbelasning(detroitlocker), eller arb(trykkluftstyrt)..+++

Diff. brems
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential

Diff. sperre
http://en.wikipedia.org/wiki/Locking_differential

 #221169  av CelicaTurbo
 
sannsynligvis det mest effektive mot slark i drivverket er nye motorfester, det er som regel der slarken egentlig er ;)

Og, tradisjonelt skal stålomspunnede bremseslanger hjelpe på følelsen, jeg har ikke prøvd dette på egen bil men jeg opplevde at en overhaling av kalippere utgjorde en meget stor forskjell i følelsen på bremsen.. det er nok verdt å gjøre om det ikke allerede er gjort, sammen med et fullt bytte av bremsevæske som også hjelper mye om væsken som står i rørene enter inneholder mye luft (koking etter hardkjør) eller vann (pga at den rett og slett er gammel).

 #221170  av Larsen
 
På twosrus så selger de poly motorforinger. De hjalp ikke veldig på slarken. Vil ikke anbefale de med mindre du satser på banebil. De overfører MYE virbrasjoner og spesielt da det er kaldt.

 #221246  av Mr2Even
 
Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje :D Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?

 #221259  av Larsen
 
Mr2Even skrev:Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje :D Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?
Har trd sine da. Har planer om å få byttet til de etterhvert. Har lest at de er kraftigere, men overfører like mye vibrasjoner som orginale foringene.

 #221311  av Mr2Even
 
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje :D Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?
Har trd sine da. Har planer om å få byttet til de etterhvert. Har lest at de er kraftigere, men overfører like mye vibrasjoner som orginale foringene.
Ja det hadde vært noe.. :D

 #221394  av tojo
 
For mer kontant feeling:

På bremsene kan du f.eks bytte til Hydrabrake og stålomspunnede slanger.
For mer info om hydrabrake:http://www.hydratechbraking.com
(fins flere biler som har dette orginalt fra fabrikk: f.eks Chevy Astro,Dodge Ram,Porsche.

På clutch stålomspunnede slanger.

For både clutch og bremser gjelder evnt. overhaling og lufting.

 #221448  av Mr2Even
 
tojo skrev:For mer kontant feeling:

På bremsene kan du f.eks bytte til Hydrabrake og stålomspunnede slanger.
For mer info om hydrabrake:http://www.hydratechbraking.com
(fins flere biler som har dette orginalt fra fabrikk: f.eks Chevy Astro,Dodge Ram,Porsche.

På clutch stålomspunnede slanger.

For både clutch og bremser gjelder evnt. overhaling og lufting.
Takk for info!