TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer import av ny bil, trenger litt hjelp til Ã¥ forstÃ¥..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #220952  av angrykid

Ett par ting vedrørende import av bil. :)

Jeg forstår såpass mye at kjøpesummen + engangsavgifter = totalsum.. :D

Men, her kommer spørsmålet mitt. For å regne ut engangsavgifter, så står det at man må taste inn en dato for førstegangs registrert. Vil dette si første gang bilen ble registrert i landet den importeres fra, eller første gang den registreres i norge? altså, tenkt eksempel 98 modell mr2 skal inn til norge.

Blir det da 04.05.1998 som er datoen den ble kjøpt i landet den kommer fra, eller 04.02.2007 som blir datoen den ankommer norge? (jada, jeg vet jeg ikke rekker å få en bil inn hit til i kveld, men dere skjønner nå)
Jeg blir ikke helt klok på dette, gitt.. :|

Hei

#220954  av turbokjell

Dette gjelder i det landet bilen er førstegangsregistrert i ja.

#220961  av jumbo

Om det hadde vært første gangs registrert i Norge ved import ville man jo aldri fått noe fradrag i det hele tatt :wink:

Bare vær obs på at det ved en eventuell statusendring seinere vil være første gang registrert her i landet som gjelder... dvs det er grisedyrt å lovlig trimme en nylig importert bil

#220964  av Master

Ja det gjelder jo første gang bilen ble registrert i det landet du importerte den. Klarer du ikke bevise dette på noen måte (står bl.a ikke på amerikanske eierbevis) så settes denne datoen til 1.januar året etter årsmodellen du har.

Altså skal du ta inn en 98 modell som du ikke vet nøyaktig reg. dato på i utlandet blir avgiftene beregnet utifra at den ble registrert 1.1.1999 noe som i flere tilfeller betyr mange tusenlapper i tapt bruksfradrag.

http://www.toll.no

http://www.autodb.no sin importkalkulator

i tillegg på du huske på vrakpant, moms på kjøpesum, moms på fraktkostnader, havnegebyr, godkjenningsgebyr, gebyr på gebyr osv osv. Heia Norge!