TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny bilstereo.. trenger litt tips :-)

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #220976  av FireWalk

Det er på tide å oppgradere stereoen i bilen.. og lurte litt på hva som faktisk GÅR i en MR2 MK2?..

Jeg lurer da på å ha en 10" subwoofer bak hvert sete, og støype en kasse i glassfiber (for å få mest mulig utnyttelse av plass, tynnere vegger = mer volum i kassa). Eller 12" .. men vil det funke eller blir kassene da for små?

Og bass refleks eller lukket kasse?

Tenkte da på denne forsterkeren til å drive de to subbene:

http://wwe.mobilsentrum.no/product.asp? ... 2140109612

Også har jeg fra før en rockford forsterker som jeg tenkte å brokoble for å drive frontsettet (Cerwin Vega frontsett).

Det burde vel gi ganske OK lyd? Ja jeg liker en del bass ;).. blir aldri voksen så dunk dunk funker fint for meg.

#221002  av Ivar

Vil du virkelig kjøpe den forsterkeren der fra mobilsentrum fremfor planet audio fra f.eks bilradiospesialisten?

#221012  av FireWalk

Ivar skrev:Vil du virkelig kjøpe den forsterkeren der fra mobilsentrum fremfor planet audio fra f.eks bilradiospesialisten?
Har en del kompiser som har kjøpt de forsterkerene og syntes de spiller ganske bra..

Har kikket på bilradiospesialisten og, men der er vel mer sånn High end produkter som koster betyyydelig mer.. Mer rettet mot folk som har et hørselspekter fra 20-20.000 hz, ikke oss tunghørte som kun hører fra 100-15000 hz :P

#221020  av japse-gnmfr

bruk hvertfall lukket kasse sparer masse plass pluss lyden blir bedre..
Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for 2x10..

#221029  av chris

For å være helt ærlig, så yter nok ikke den forsterkeren der i nærheten av hva som står på den siden der.

Tror faktisk heller jeg hadde valgt Planet Audio 5-kanals forsterkeren jeg også.. om man skal ha en billig forsterker.

#221040  av sindrejl

skeeeptisk.. det som er litt morro er at jeg med en forsterker som kunne yte maks 4x50 og 2x75w spilte ræva av slike 2000watts forsterkere.. Sier litt om alt bullshittet rundt watt.

#221075  av angrykid

gå for 2x10" elementer i bilen din. Støp dem i glassfiber, det er koselig arbeid. 5lag+ burde være nok til en 10". jeg prøvde meg med 3 lag på en 12", gikk heller dårlig.. hehe :D

Lag ringer til elementene i mdf/spon og støtt dem opp i en eller annen form for ramme som du støper rundt. Vil tro du klarer å finne ut hvordan dette skal/burde gjøres.

Utover det, så burde du vurdere ett par litt dyrere elementer, da de gir langt bedre lyd. :)

#221093  av Mr2Even

japse-gnmfr skrev:bruk hvertfall lukket kasse sparer masse plass pluss lyden blir bedre..
Sparer ikke plass med lukket kasse. Lukket kasse er alltid større enn portet men det kommer jo ann på elementet også. Lyden blir bedre i en lukket kasse, følger musikken bedre og det blir mer kontant bass, går også dypt(langt ned i hz) men da må ikke kassa være for liten. . Viktig at kassa er riktig i forhold til elementet.

Jeg har hatt 12" bak passasjerstolen. med 12" blir musikken enda mer levende men det ser jo kanskje litt digert ut

#221097  av EvolutionTurbo

12" går fint det, men pass på at du velger elementer som ikke krever så stor plass..

Kan være stor forskjell på hva dem krever av plass..

#221105  av gnmfr

sindrejl skrev:skeeeptisk.. det som er litt morro er at jeg med en forsterker som kunne yte maks 4x50 og 2x75w spilte ræva av slike 2000watts forsterkere.. Sier litt om alt bullshittet rundt watt.
Det er ikke kødd, forsterkern jeg bruker på 2 stk. rf power stage 1 er oppgitt til 2x75w rms i 4 ohm... spiller ræva av alle andre forsterkere jeg noen gang har vært borti ;) Spiller ikke i 4 ohm da, men poenget var at en biltema forsterker er vel oppgitt til det samme? :P

Når det gjelder deg FireWalk så ville jeg kanskje gått for noe annet? Kjøpt noen mellom chris eller no sånt, et sted du får rabatter ihvertfall, er ganske stor forskjell i lyden på forsterkere, skal ikke mye til å høre forskjell egentlig ;)

#221117  av japse-gnmfr

Mr2Even skrev:
japse-gnmfr skrev:bruk hvertfall lukket kasse sparer masse plass pluss lyden blir bedre..
Sparer ikke plass med lukket kasse. Lukket kasse er alltid større enn portet men det kommer jo ann på elementet også. Lyden blir bedre i en lukket kasse, følger musikken bedre og det blir mer kontant bass, går også dypt(langt ned i hz) men da må ikke kassa være for liten. . Viktig at kassa er riktig i forhold til elementet.

Jeg har hatt 12" bak passasjerstolen. med 12" blir musikken enda mer levende men det ser jo kanskje litt digert ut

der tar du feil..er portet kasse som er størst...

#221124  av sindrejl

gnmfr skrev: Det er ikke kødd, forsterkern jeg bruker på 2 stk. rf power stage 1 er oppgitt til 2x75w rms i 4 ohm... spiller ræva av alle andre forsterkere jeg noen gang har vært borti ;) Spiller ikke i 4 ohm da, men poenget var at en biltema forsterker er vel oppgitt til det samme? :P
er vel samme forsterker da.. var en ganske gammel rf power forsterker jeg hadde ;)

#221126  av sindrejl

japse-gnmfr skrev:
Mr2Even skrev:

der tar du feil..er portet kasse som er størst...
jepp, porta kasser er større .. ellers er alt riktig :P

#221284  av chris

Mr2Even skrev: Sparer ikke plass med lukket kasse. Lukket kasse er alltid større enn portet men det kommer jo ann på elementet også. Lyden blir bedre i en lukket kasse, følger musikken bedre og det blir mer kontant bass, går også dypt(langt ned i hz) men da må ikke kassa være for liten. . Viktig at kassa er riktig i forhold til elementet.
Lukket kasse er alltid MINDRE enn portet kasse. Altså portet kasse er større. Viktig med portet kasse er også lengden og størrelsen på porten.

Generelt kan man enkelt si at lukket kasse spiller penest, og portet kasse spiller høyest .. og lager mer "romlebass". Spiller lenger ned på frekvensene, og samtidig krever et element i portet kasse mindre av forsterkeren, da elementet er lettere å drive.

Sindre har også rett i det at watt, det er alltid bogus på sånne Humbug2000 -merker.

#221286  av FireWalk

Snakket med en kompis av meg som driver bilstereo butikk i ålesund..

Skulle få et knall tilbud (vistnok) på en RF punch P4002 2-kanaler på 2 x 200 w RMS til ca 1950 kr. Er det en bra pris? og er dette en dugendes forsterker?

Og to Punch Stage 2 10" elementer til 800 kr stk. Det og skulle visst være en super pris. Han snakket om innkjøprpris, men jeg vet nå ikke helt? må forsikre meg. Hehe.. Alle vil jo at man skal kjøpe hos dem. Selv folk en kjenner.. ;)