TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Neemis MR2 (LilleblÃ¥) NÃ¥:overhaling og oppgradering

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#221109  av Magne

endelig noen som utfører NA trimming på 3SGE motoren! :D

Stilig! Jeg følger med Carina!

Jeg regna nesten med du kom til å bytte felger, du var "litt" oppgitt over at så mange hadde skaffet seg samme felger som deg. :)

#221153  av Neemi

Hvor langt tenker du å tøye strikken med tanke på kammer? (grader, løft? osv) Noen spesiell grunn til at du ser ut til å ha valgt nettopp HKS fremfor f.eks JUN eller Toda?
Eksakt hvor mye vet jeg ikke helt enda, jeg vil gjerne ha en bil som er kjørbar til daglig også.
Vi har jo pratet litt om dette her du og jeg, så kunnskapsnivået øker sakte men sikkert :)
HKS fremfor noe annet har jeg ikke bestemt meg for enda, det er flere muligheter, så langt er det de jeg har kikket på.
Personlig tror jeg ikke jeg ville bytta pumpe til walbro så lenge du tenker å holde deg til NA. Den trengs ikke til effektnivået, bråker endel mer enn den orginale, og ikke minst koster ca. en tusenlapp som du heller kan legge inn i andre ting.
Årsaken til at pumpen byttes er fordi det meste av motor og bil skal fra hverandre, og da synes jeg den er grei å bytte i samme slengen ettersom jeg slipper betale noe for den Walbropumpa ;)
Ser og at du skriver "bytte stabstag bak" men ikke nevner noe om foran?
Tja....de stagene ja....hva heter de egentlig? Det undret vi oss over. For de som lurer så er de som sitter nederst under motoren som gjerne ruster.
De skal da bare byttes i nye originale som ikke er rustet ihjel :lol:

#221155  av Neemi

BrennaRacing skrev:Skal du ha nye felger igjen? eller skulle du bare bytte ut bakfelgene for å få mer riktig innpress??
Litt av svaret kommer her:
Jeg regna nesten med du kom til å bytte felger, du var "litt" oppgitt over at så mange hadde skaffet seg samme felger som deg.
Er helt feil innpress på de og jeg vil ha noe som ikke alle andre har :)

Hvilken eksos skal du ha da??
Det har jeg ikke kikket noe særlig på enda.
Forslag?

#221157  av Neemi

Det der blir dyrt visst du ikke har bekjentskaper
Det gjør det nok :)
Har noen ting liggende fra før av og har heldigvis noe bekjentskaper, så litt billigere blir det jo.
Men regner med at det kommer til å koste ja.
inzane2012 skrev:her må du huske på å holde oss gti folk oppdatert:)
sitter selv å vurderer ting jeg kan gjøre for å få noen fler hester ut av motoren, så alt du gjør må nøye noteres så vi andre med gti kan lære litt og komme på nye ting vi kan gjøre:)

ellers masse kudos for en flott bil:)
Takk :)
Det skal jeg gjøre, ble faktisk litt inspirert av at det dukket opp andre tråder om temaet, for jeg har lenge tenkt på det men liksom aldri fått kommet i gang med noe konkret før nå.

#221159  av BrennaRacing

Ferrita eksos...Eller er en kar som bygde eksos for Ferrita før som har begynt for seg selv...Jeg kjøpte eksos hos han rett før jul...Han bygger rett på bilen..2,25" fra cat`en, og 3,5" enderør på hver side.. Holder til i Porsgrunn...Jeg er hvertfall veldig fornøyd med både lyd, pris og utseende...Bråker akkurat passe :)
 #226198  av Neemi

Da har jeg satt i gang demonteringen av toppen for så å etterhvert få ut motoren.
Med tanke på høyde under taket i verkstedet, og det at jeg etterpå ikke har noe motorstativ tilgjengelig, så fant jeg ut at det var greit å plukke av så mye om mulig nå,
Vedlegg
Litt olje som har fordampet, gleder meg til å rengjøre dette...
Litt olje som har fordampet, gleder meg til å rengjøre dette...
DSCF0139.JPG (208.1 kiB) Vist 777 ganger
DSCF0137.JPG
DSCF0137.JPG (161.39 kiB) Vist 774 ganger
DSCF0135.JPG
DSCF0135.JPG (144.88 kiB) Vist 772 ganger
Første del av innsuget er fjernet
Første del av innsuget er fjernet
DSCF0134.JPG (164.68 kiB) Vist 781 ganger

#226199  av Neemi

Kanskje ikke alt som er like spennende for alle her, men forhåpentligvis er det noen som er like ferske som meg som synes det er greit å se hvordan ting ser ut i bilder og :)
Vedlegg
DSCF0145.JPG
DSCF0145.JPG (189.81 kiB) Vist 771 ganger
Spjeldet er tatt ut
Spjeldet er tatt ut
DSCF0147.JPG (187.16 kiB) Vist 773 ganger
DSCF0141.JPG
DSCF0141.JPG (217.97 kiB) Vist 776 ganger
Neste del er borte
Neste del er borte
DSCF0142.JPG (202.7 kiB) Vist 777 ganger
Sist redigert av Neemi den 05 mar 2007 22:42, redigert 1 gang totalt.

#226200  av Neemi

Det er herved slått fast at lille blå er en jentebil :lol:
Rosa dyser dere!
Vedlegg
Slik ser det ut så langt. Fortsetter i morgen, litt utstyr er innkjøpt ;)
Slik ser det ut så langt. Fortsetter i morgen, litt utstyr er innkjøpt ;)
DSCF0151.JPG (188.58 kiB) Vist 777 ganger
Fine rosa dysene :D
Fine rosa dysene :D
DSCF0149.JPG (169.49 kiB) Vist 772 ganger
Mere oljeklin jeg gleder meg til å få vekk!
Mere oljeklin jeg gleder meg til å få vekk!
DSCF0148.JPG (209.15 kiB) Vist 776 ganger

#226308  av Mr2Even

Bra! Jeg skal følge med.. :shock: :lol: Men denne motoren har forresten Acis ikke T-vis..

#226311  av Magne

Mr2Even skrev:Bra! Jeg skal følge med.. :shock: :lol: Men denne motoren har forresten Acis ikke T-vis..
ja og hva pokker er di spjeldene til?
De åpner liksom tilgang til luft fra et lite "lager" med luft fra den boksen på innsugsmanifolden... men whatsthepoint?

#226339  av Neemi

Magne skrev:
Mr2Even skrev:Bra! Jeg skal følge med.. :shock: :lol: Men denne motoren har forresten Acis ikke T-vis..
De åpner liksom tilgang til luft fra et lite "lager" med luft fra den boksen på innsugsmanifolden... men whatsthepoint?
Se der ja.....lærer stadig noe nytt.
Litt info om T-vis finnes her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... light=tvis

Der ligger og en link til en side som viser forskjellene på de to.
Skal prøve å lese og forstå en dag jeg finnes mer opplagt :)

#226370  av Mr2Even

Magne skrev:
Luftgjennomstrømningen blir anderledes. Bedre flyt av luft til sylindrene. Mer optimalt ved de spesifikke turtall.

#228620  av Neemi

Det har skjedd litt mer, men ting tar altfor lang tid da jeg har fullt opp med vanlig jobb og den frivillige stillingen som fotballtrener om dagen.

Har ihvertfall fått av toppdekselet, eksosen, eksosmanifolden (phuuu) og resten av innsuget samt fuelrailet, så nå gjenstår det å få skrudd løs de siste løse deler, få ned bakstillingen og ut motoren før moroa begynner.

Tusen takk til Bjørnar og Andreas for store sterke armer som kom godt med på harde eksosbolter :)
Vedlegg
Men vi fikk det ut til slutt ;)
Men vi fikk det ut til slutt ;)
IMG_1299.jpg (53.35 kiB) Vist 780 ganger
....årsaken er dette. For å få løs manifolden må det løsnes en bolt som sitter inne i det ene &amp;quot;røret&amp;quot; dere ser foran lampen.<br />(dette er sett ovenfra) Ikke lett å komme til og treffe riktig.
....årsaken er dette. For å få løs manifolden må det løsnes en bolt som sitter inne i det ene &quot;røret&quot; dere ser foran lampen.
(dette er sett ovenfra) Ikke lett å komme til og treffe riktig.

IMG_1297.jpg (41.81 kiB) Vist 783 ganger
Bjørnar grubler på eksosmanifolden....
Bjørnar grubler på eksosmanifolden....
IMG_1294.jpg (41.12 kiB) Vist 776 ganger
Slik ser kammene ut
Slik ser kammene ut
IMG_1291.jpg (64.27 kiB) Vist 778 ganger
En del slanger er koblet vekk, dekselet på manifolden er endelig av, mesteparten av eksosen er tatt av og toppdekselet er av.
En del slanger er koblet vekk, dekselet på manifolden er endelig av, mesteparten av eksosen er tatt av og toppdekselet er av.
IMG_1290.jpg (62.36 kiB) Vist 782 ganger

#228621  av Neemi

Kom på et par andre ting som er gjort og men som jeg ikke har bilder av.

Fronten er plukket av for ny lakkering, og bilen er tømt for kjølevæske, girolje og motorolje.
Vedlegg
Og til slutt fått vekk litt slanger og annet rot :)
Og til slutt fått vekk litt slanger og annet rot :)
IMG_1302.jpg (52.6 kiB) Vist 774 ganger
IMG_1301.jpg
IMG_1301.jpg (42.4 kiB) Vist 773 ganger
Under manifolden sitter oljefilteret, som for anledningen er plukket av
Under manifolden sitter oljefilteret, som for anledningen er plukket av
IMG_1300.jpg (48.94 kiB) Vist 771 ganger

#228648  av mr2cato

Blir bra dette.
Har du deleliste over hva du har tenkt å handle til N/A'en?

Hold oss oppdatert med bilder og tekst :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18