TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l : Trimming 3S-GE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#218456  av Mr2Even

Morten skrev:Ja du kan bruke bøttene fra 1zzfe (mr2 mkIII) i din 3sg(t)e (2gen/3gen). Du må først måle hvilke tykkelser du trenger og så bestille. Total pris for 16stk mener jeg ligger i overkant av 1500,- fra Toyota.

Er enig i det meste Christian skrev, men litt uenig i en ting. Nemlig at større ventiler er lurt. Det er jeg av bestemt mening at det vil være penger ut vinduet på alt av NA trim opp til nivået det en går for siste bit. To grunner. Det ene er kostnad. Det andre, og viktigste, er hva en får igjen for denne kostnaden. Totalpakken med toppen vil flowe mer, men hva vil dette ugjøre i praksis? Min teori vil være at du vil tape effekt på bunn og mellomdrag, mot at toppen vil holde følge enda høyere på turtallsskalaen (forutsatt at alt annet og er optimalisert for samme turtallet). Hvis toppen med orginale ventiler/ventilstørrelse holder følge til effekten ved 8-9000 et sted (antagelse, og forutsetter kammer som er for dette turtallet osv.), så vil jeg tippe du ikke vil begynne å få ekstra effekt før kanskje 7000+ med ventilene, og hvor ofte er en på det turtallet sammenligna med lavere? Jeg er for all del ingen ekspert på dette, så mulig jeg bommer stygt da. :lol:

Skumleste og litt i tråden det var linket til. Reagerte litt på at det ble sagt at utvekslingen er forskjellig på tidlige og seine girkasser, dette stemmer ikke. Synchroer osv er forskjellig, men ikke utvekslingen. :wink:
Kult :) Hva sier jeg da til Toyota at jeg skal ha? Bøtter til 1zzfe(mr2 mkIII) i min 3sge 2gen motor ? Hva er egentlig det norske ordet for shimless buckets? Bare bøtter? :? Etter måling og bytting av disse, vil dette da være vedlikeholdsfritt, vil man slippe å justere ventilene deretter?

Ja det høres fornuftig ut at jeg ikke får utnyttet større ventiler, så da er ikke det nødvendig.

Hvilke kammer er å anbefale, hvilke kammer skal jeg velge når det er bedre drag/akselrasjon jeg er ute etter? Og visst jeg skal bestille fra japan(HKS) Hvordan gjør jeg det? Bare skriver til de på Engelsk?

Visst jeg trimmer til 180/190hk er vel en oppgradert manifold å anbefale også.. Men det er vel ganske dyrt ?

#218465  av Mr2Even

Men Morten, her mener han at utvekslingen er forskjellig..? ..Og at en blanding av Rev3+ og rev Rev1/2 vil være ideelt..

..the main reasons for the difference in performance between rev1/2 and rev3+ cars are:

* weight: the revision 3+ cars were heavier due to side impact protection bars (this is a comparison between like for like i.e. moonroof vs moonroof and t-bar versus t-bar etc)
* gearing: the revision 3+ cars have different gearing ratios due to Toyota wanting to make them more driveable around town etc, i.e. you weren't having to work the box as much as in a rev1/2 car (i have the exact ratio's on my home pc and i'll post later)
* cams: cams were another difference between rev1/2 and rev3+ cars. Rev1/2 cars had equal camshafts whereas rev3+ cars went for an unequal setup and shim under bucket set up
* exhaust manifold: revision 1/2 cars had a 4-2-1 setup which also aided low down torque.. the revision 3 cars had a 4-1 setup which aids bhp and top end speed
* cats: all revision 3+ cars come with a catalytic convertor..

both the rev1/2 and rev3+ cars have ACIS and i'm pretty sure the injectors are the same on both cars (although i'd need to check to be 100% sure)...

if you wanted to best of both worlds out of the box then ideally you would make a rev3+ engine to a rev1/2 box and have it in a rev1/2 body.. this would give you a weight advantage also allow you to benefit from the better gear ratios of the rev1/2.. somone was doing this swap recently and were going to post up how they got on - but for the life of me i can't remember who it was! lol!

#218467  av CelicaTurbo

Stemmer med Morten igrunn, nytten av oversize ventiler er uprøvd men det er en effektiv måte å gi bedre flyt på høyt turtall, men flyten er jo relativt etter behovet så det gode muligheter for at orginale ventiler ikke er noen flaskehals innen rimelighetens grenser.

Angående manifold har Fujitsubo en 4-2-1 manifold som er dyr men meget bra, men det er usikkert hvor mye det egentlig hjelper for orginalmanifolden er også en 4-2-1 og er ganske bra den også. Man sparer noe vekt i det minste, og kanskje noen fattige hester. Leser dere på mr2oc.com står det ofte at den orginale manifolden er søppel, men det er altså kun på deres 5S-FE motor ;) Ellers, 4-2-1 design er mest tilpasset mellomturtall mens et 4-1 design på grenrøret er mer passende for gevinst på toppen av turtallet. Berømte XS-Power og noe mindre berømte OBX leverer henholdsvis skitbillige og ganske billige grenrør for MR2 med 5S-FE 2.2 literen i 4-1 design (ebay). Men, kvaliteten er usikker, porten for lambdasensoren står på et annet sted så ledninger må forlenges, det er ikke braketter for å feste orginale varmeskjold på disse, og siden 5S-FE har katalysator et annet sted (i den orginale eksosmanifolden) så må disse billige grenrørene kuttes litt kortere og sveise på flensen der så vi har våre katalysatorer montert. Ellers skal det passe fint til blokken osv.

Angående kjøp av kamaksler, HKS osv selger ikke direkte så du må finne andre leverandører, i japan er takakaira.com og greenline.jp mye brukt. Å bruke 3. gen kamaksler har lite for seg med mindre du får de meget billig for det er en ganske mager oppgradering.

#218920  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Stemmer med Morten igrunn, nytten av oversize ventiler er uprøvd men det er en effektiv måte å gi bedre flyt på høyt turtall, men flyten er jo relativt etter behovet så det gode muligheter for at orginale ventiler ikke er noen flaskehals innen rimelighetens grenser.

Angående manifold har Fujitsubo en 4-2-1 manifold som er dyr men meget bra, men det er usikkert hvor mye det egentlig hjelper for orginalmanifolden er også en 4-2-1 og er ganske bra den også. Man sparer noe vekt i det minste, og kanskje noen fattige hester. Leser dere på mr2oc.com står det ofte at den orginale manifolden er søppel, men det er altså kun på deres 5S-FE motor ;) Ellers, 4-2-1 design er mest tilpasset mellomturtall mens et 4-1 design på grenrøret er mer passende for gevinst på toppen av turtallet. Berømte XS-Power og noe mindre berømte OBX leverer henholdsvis skitbillige og ganske billige grenrør for MR2 med 5S-FE 2.2 literen i 4-1 design (ebay). Men, kvaliteten er usikker, porten for lambdasensoren står på et annet sted så ledninger må forlenges, det er ikke braketter for å feste orginale varmeskjold på disse, og siden 5S-FE har katalysator et annet sted (i den orginale eksosmanifolden) så må disse billige grenrørene kuttes litt kortere og sveise på flensen der så vi har våre katalysatorer montert. Ellers skal det passe fint til blokken osv.

Angående kjøp av kamaksler, HKS osv selger ikke direkte så du må finne andre leverandører, i japan er takakaira.com og greenline.jp mye brukt. Å bruke 3. gen kamaksler har lite for seg med mindre du får de meget billig for det er en ganske mager oppgradering.
Okey.. Noen som har erfaring med billig versonen av grenrør her da? ..tror at jeg kulern med det grenrøret :wink: Fått vite at jeg ikke burde gå vassere enn en 274graders kam for å ha en kjørevenlig hverdagsbil-stemmer dette?. Å gå fra standard 244grader og 8,5 i løft til 274grader og 10,3 i løft - vil dette gå bra? Mye koster slike kammer ca..? Toyota skulle forresten ha 4000,- for hver kam, men det var i mk3, og 150kr pr stk fpr bøttene(skimless buttens) Dette kan bli dyrt.. :lol:

#218925  av inzane2012

Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:Stemmer med Morten igrunn, nytten av oversize ventiler er uprøvd men det er en effektiv måte å gi bedre flyt på høyt turtall, men flyten er jo relativt etter behovet så det gode muligheter for at orginale ventiler ikke er noen flaskehals innen rimelighetens grenser.

Okey.. Noen som har erfaring med billig versonen av grenrør her da? ..tror at jeg kulern med det grenrøret :wink: Fått vite at jeg ikke burde gå vassere enn en 274graders kam for å ha en kjørevenlig hverdagsbil-stemmer dette?. Å gå fra standard 244grader og 8,5 i løft til 274grader og 10,3 i løft - vil dette gå bra? Mye koster slike kammer ca..? Toyota skulle forresten ha 4000,- for hver kam, men det var i mk3, og 150kr pr stk fpr bøttene(skimless buttens) Dette kan bli dyrt.. :lol:
du får huske på å holde oss andre gti eiere oppdatert vist du velger å gjennomføre dette her og fortelle vilke deler og sånt du bruker:)

#218949  av Larsen

Mr2Even skrev:

Er nok noe av det som lønner seg å kjøpe fra utlandet. Er vel desverre slik at Toyota deler uansett hvor enn er dyre, men det er noen deler det er litt å spare på

http://www.rossmachineracing.com/3sbucket.html

#220950  av Morten

Mr2Even skrev:Men Morten, her mener han at utvekslingen er forskjellig..? ..Og at en blanding av Rev3+ og rev Rev1/2 vil være ideelt..

* gearing: the revision 3+ cars have different gearing ratios due to Toyota wanting to make them more driveable around town etc, i.e. you weren't having to work the box as much as in a rev1/2 car
Jepp, han skriver det, men det stemmer ikke. Alle offisielle (og uoffisielle inntil han her :lol: ) kilder jeg noensinne har sett sier utvekslingen er identisk i de kassene. :wink:

#220951  av Morten

Hvis noen er seriøse på å teste NA trim ligger det forresten ett sett ganske gromme TODA kammer på ebay nå, med ca. ett døgn igjen av auksjonen. (280 grader, 10.3mm løft). Begynner muligens å bli grenseland for småkjøring til hverdags, men burde være utmerka for de som har ambisjoner om litt effektøkning. :wink:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0074960633

#221043  av Mr2Even

Vil bilen bli veldig nærvøs med disse kammene?

#221337  av Xlr8

hørtes litt drøye ut di kammene men hva hvet jeg:P

noen som har noen ide om hvor langt jeg kan komme på na tuning vist du legger 30 000 inn i motoren? får da en rimelig porting og gjør alt arbeid selv....

noen som tårer og gjette på hvor langt jeg kan komme?
venter i grunnen på beams motor men den var vist ikke så lett og finne til under 30 000:P

#221342  av Larsen

Xlr8 skrev:hørtes litt drøye ut di kammene men hva hvet jeg:P

noen som har noen ide om hvor langt jeg kan komme på na tuning vist du legger 30 000 inn i motoren? får da en rimelig porting og gjør alt arbeid selv....

noen som tårer og gjette på hvor langt jeg kan komme?
venter i grunnen på beams motor men den var vist ikke så lett og finne til under 30 000:P
Hvis du gjør meste av arbeide selv så kan du komme ganske lang, men spørsmålet blir om kjørbarheten blis så god som du vil ha det. De fleste modifikasjoner som gir mer hk i toppen stjeler ofte fra lavere turtall også har du eu kontroll å ta hensyn til M.F.

#221344  av Xlr8

eu kontrol er nettopp gjort så de bekymrer meg ikke:P
mn noen som vet om lager til veiv og om veiv bør balansererst og slikt ved litt " saklig " trim?

#221345  av Mr2Even

Xlr8 skrev:eu kontrol er nettopp gjort så de bekymrer meg ikke:P
mn noen som vet om lager til veiv og om veiv bør balansererst og slikt ved litt " saklig " trim?
snakk med Sylinderservice(.com) i oslo

#221346  av Xlr8

får ta en telefon når jeg bestemmer meg. gidder ikke "mase" på folk mer en jeg trenger før jeg har bestemt meg:P
er liksom 30 000 er ikke så mye penger når du første starter:P

#221377  av Mr2Even

Xlr8 skrev:får ta en telefon når jeg bestemmer meg. gidder ikke "mase" på folk mer en jeg trenger før jeg har bestemt meg:P
er liksom 30 000 er ikke så mye penger når du første starter:P
Du kommer nok langt med 30 lapper :wink: