TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kobling av apexi turbotimer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #222684  av oleb

Driver og prøver å koble en apexi turbotimer på min st185 nå, men sliter med å få ting til å fungere skikkelig. Timeren skal kobles inn på IG1 og IG2 på tenninga + en konstant 12v

Har etter mye om og men funnet IG1 og IG2 (leste bakpå tenningslåsen) og koblet timeren korrekt på, men den slår seg av med en gang vi slår av tenninga. Når vi koblet begge ledningene inn på IG1, teller den ned når vi slår av tenninga, men motoren stoppes.

Hvordan fungerer egentlig dette? Ser at greddy sin timer skal kobles inn på "on" og "acc" på tenninga, hva er forskjell? Det er tydeligvis ikke det samme, siden jeg finner ledninger til både on, acc, ig1 og ig2.

Kan noen bekrefte at IG1 er den blå og røde ledningen, og IG2 er svart og oransje. Snakker nå om ledningene ETTER koblinga som kommer et lite stykke unna tenningslåsen (ledningene skifter jo farge forbi denne koblingen).

#222685  av oleb

Vil det ha noe å si hvilken side av koblingen vi kobler turbotimeren inn på?
 #222701  av Andy_Celica

oleb skrev:Driver og prøver å koble en apexi turbotimer på min st185 nå, men sliter med å få ting til å fungere skikkelig. Timeren skal kobles inn på IG1 og IG2 på tenninga + en konstant 12v

Har etter mye om og men funnet IG1 og IG2 (leste bakpå tenningslåsen) og koblet timeren korrekt på, men den slår seg av med en gang vi slår av tenninga. Når vi koblet begge ledningene inn på IG1, teller den ned når vi slår av tenninga, men motoren stoppes.

Hvordan fungerer egentlig dette? Ser at greddy sin timer skal kobles inn på "on" og "acc" på tenninga, hva er forskjell? Det er tydeligvis ikke det samme, siden jeg finner ledninger til både on, acc, ig1 og ig2.

Kan noen bekrefte at IG1 er den blå og røde ledningen, og IG2 er svart og oransje. Snakker nå om ledningene ETTER koblinga som kommer et lite stykke unna tenningslåsen (ledningene skifter jo farge forbi denne koblingen).
På supraen min har jeg en slik org mellomsykke som du kobler turbotimeren rett inpå, der er timeren koblet på blå,rød,grøn og hvit på teninga.

Vet ikke om dette hjeper men kan være vært fotsøkt

#222721  av oleb

Fant ikke alle fargekodene du snakket om.
Har prøvd å koble det opp som anvist her også (begge metodene):
http://www.apexi-usa.com/pdfWiring/9.pdf

Men uten hell..
Har nå prøvd å bestille ledningsnett fra HKS sin timer til min bil, skal prøve mer når jeg har fått det.

#222795  av Daniel_hoy

Her er et bilde av den ledningen du kan bruke for å koble det sammen uten klipping og lodding. Men her ser du hva ledninger som er brukt for å koble den opp. Det er garantert samme ledningene du skal bruke selv om dette er til en greddy turbo timer. For alt en turbotimer gjør er å fungere som et rele som holder tenninga med støm etter bilen er skrudd av.

Lykke til :D
Vedlegg
tt.JPG
tt.JPG (50.46 kiB) Vist 337 ganger

#222805  av oleb

Jepp, har bestilt TT-3 "harnesset" (i mangel på bedre norskt ord), fra HKS riktignok, men det skal passe. Er litt redd for at vi har klart å kortslutte hele driten når vi koblet feil i begynnelsen. I såfall blir det HKS type 1 fra ebay ;)