TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse oppgraderinger. Vinterprosjektet mitt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #212146  av Daniel_hoy

Har nå startet på vinterprosjektet mitt. Planene mine er for øyeblikket:

CT27 Turbo (bestilt)
TTE Toppakning (bestilt)
ARP head studs (bestilt)
Skifte diverse pakninger/o-ringer
Skifte vannpumpe
Skifte regreim/strammer
Skifte uløser lager
Skiftebensinfilter

Og er sikkert en del jeg ikke kommer på akkurat nå

Har til nå fått ut motoren og tatt av girkassa. Løftet motoren opp og det gikk i grunn mye lettere enn forventet. Har hørt at det skulle være så vanskelig men nesten like enkelt som å ta motoren ned. Skal prøve å få vasket motoren å kassa litt i morgen. Skal vel legge ut noen bilder også etter hvert.

#212328  av Daniel_hoy

Fy faen hvor lei jeg er av Toyota. Idiotene som skrudde sammen bilene har kun brukt ukurante gjenger på ALLE bolter og muttere. Noe så enkelt som å sette motoren fast til en motorbukk går ikke pga av at jeg ikke får tak i bolter.
Noen som vet om en plass å skaffe bolter? Er vel m12x1,25 viss jeg ikke tar feil. Må være 75mm lange.
Tingstad har, men leverer bare i 50pk.

Litt bilder
Vedlegg
Motor ute og kompis inne :)
Motor ute og kompis inne :)
Bilde005.jpg (137.61 kiB) Vist 1057 ganger
Motor på vei opp
Motor på vei opp
Bilde000.jpg (150.74 kiB) Vist 1052 ganger

#217559  av Daniel_hoy

Da har litt deler dukket opp. Og noen har forsvunnet. :(
Har i grunn ikke gjort noe på bilen pga. av at jeg har vert vekke på jobbn og har manglet litt arbeidslyst. Men det som har skjedd er at jeg fikk laget meg noen bolter og skrudd motoren fast i motorbukken.
Eksosmanifolden min er blitt kastet når jeg var vekke så nå er jeg på jakt etter en ny.

Ellers så venter jeg på litt diverse deler så når dei dukker opp så har jeg ingen unnskyldning lenger så da blir det litt mer jobbing. :roll:
Vedlegg
CT27
CT27
DSCF2333.JPG (345.34 kiB) Vist 1044 ganger
Arp studs
Arp studs
DSCF2336.JPG (329.91 kiB) Vist 1037 ganger

#217600  av Daniel_hoy

Da dukket resten av delene opp, så da er det bare å starte å skru :)

Delene er:
Vannpumpe
Regreim/strammer
Styrekule
Bensinfilter
Pakningsett
Utløserlager

Har allerede kjøpt meg en TTE toppakning så viss noen vil kjøpe ei ny orginal toppakning så er det bare å si fra.
Vedlegg
Deler
Deler
DSCF2339.JPG (394.62 kiB) Vist 1051 ganger

#217609  av Helmer

Daniel_hoy skrev:Eksosmanifolden min er blitt kastet når jeg var vekke så nå er jeg på jakt etter en ny.
Trenger du orginal eksosmanifold? Hvis du er interressert, har jeg en til salgs.

#217625  av ErikG

Ser bra ut dette. Har du planer om oppgradert clutch?? Anbefaler deg å skifte den også når du først har motor ute. Mye styr om den begynner å slure når du nå får oppgradert litt.

#217717  av Daniel_hoy

Dagen oppdatering:

Har demontert litt på motoren og vasket girkasse og motor så det blir litt bedre å jobbe. Skal prøve å få gjort endel imorra siden jeg har fri fra jobb.

ErikG skrev:Ser bra ut dette. Har du planer om oppgradert clutch?? Anbefaler deg å skifte den også når du først har motor ute. Mye styr om den begynner å slure når du nå får oppgradert litt.
Skiftet clutchen sist vinter. Er en spec stage 3 clutch som er montert no. Har hørt masse positivt om den og litt negativt, men den har fungert utmerket til nå og ser fortsatt hel og grei ut.

#217945  av Daniel_hoy

Dagen oppdatering:

Har skrudd av innsug og toppen i dag. Alt gikk greit helt til jeg kikket ned i motoren. Sylinder 1 og 4 har skader på stempel. Værst på sylinder 1. Er også noen små riper i begge sylinderene.

Så blir vel til at jeg kjøper nye stempel og borrer opp igjenn blokka.
Er det noen som kan anbelfale noen stempel? Tror jeg kommer til å skifte råder i samme slengen. Så kan tenke meg noe info om hva som er noe å satse på.
Vedlegg
Før dagen økt
Før dagen økt
DSCF2342.JPG (476.66 kiB) Vist 1039 ganger
Demontert
Demontert
DSCF2356.JPG (558 kiB) Vist 1044 ganger
Diverse deler
Diverse deler
DSCF2357.JPG (533.3 kiB) Vist 1042 ganger
Sylinder 1
Sylinder 1
DSCF2351.JPG (234.35 kiB) Vist 1052 ganger
Sylinder 4
Sylinder 4
DSCF2352.JPG (229.13 kiB) Vist 1043 ganger

#218471  av Daniel_hoy

Da har jeg fått demontert litt mer på motoren. Toppen er plukket i småbiter og stempel og veiv er ute av blokka. Så nå er det i grunn klart til å borre opp blokka.
Vedlegg
Da var veiva ute
Da var veiva ute
DSCF2366.JPG (345.87 kiB) Vist 1042 ganger
Han som har mer peiling enn meg. (Ser ikke sann ut)
Han som har mer peiling enn meg. (Ser ikke sann ut)
DSCF2360.JPG (308.86 kiB) Vist 1052 ganger
Toppen er demontert
Toppen er demontert
DSCF2359.JPG (425.92 kiB) Vist 1050 ganger
Klar til demontering
Klar til demontering
DSCF2358.JPG (577.25 kiB) Vist 1040 ganger

#222656  av Daniel_hoy

Har i grunn ikke skjedd så mye her i det siste. Har bestilt JE stempel (86,5mm).

Har bestemt meg for å bruke org råder videre for har ikke tenkt å trimme noe særlig for øyeblikket, og når den tid kommer så blir alt plukket i biter igjenn.
Men skal til å betille veiv og råde lager til motoren no. Noen andre lager som bør skiftes? Hvor kan jeg bestille det? Har hørt at noen har handlet på sarpsborg motorverksted? Hva pris/leveringstid har dei? Ca. pris det bør være på lagerene, så jeg vet hva som er dyrt/billig :P
Har aldri overhalt før så får finne ut litt etter hvert :?

#222670  av cs2451

veiv og rådelager kan du kjøpe org. Koster ca 1200 for veiv og ca 1000 for rådelager.

#222806  av Daniel_hoy

Har sett forsterka lager til salgs på ebay.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ACL-Race ... enameZWD1V

Der er prisen ca 700 kr + frakt. Så det er endel billigere. Har noen hørt om ACL lager. Må tenke litt på pris nå siden jeg snart får 1,5 mill i lån :shock:
Men vil ikkje kjøpe noe dritt som jeg taper penger på pga av et ras.

EDIT: Ser at orginallager er omtalt som Mark 1,2,3,4,5.
Hva er forskjellen? PÃ¥ uorginale lager har jeg ikke sett noe slik merking.

#222967  av cs2451

Det står merket på blokka og veiva hvilken lager du skal ha. Du legger de sammen. på rådene står det et nr, det er det nr på lager du skal bruke. litt merkelig skrivet. men men

Eks:

Blokk 11010
Veiv 10102

Plusser de sammen. lagerhus 1 vil da ha et 2' lager. lagerhus 2 vil få 1' lager. osv

#222997  av Daniel_hoy

Da lærte jeg noe i dag også. Men lagera til rådene? Går ut fra at det der er for lagera på veiva.
Skal boltene skiftes eller kan dei brukes en gang til. Er ikke mitt fagoråde dette, men må lære en gang.

#223007  av Larsen

Ser etter stempler selv. Etter hva jeg har lest på mr2oc så var vist ikke JE stemplene anbefalte fordi de lager litt mye lyd. Tenkte selv å gå for wiesco stempler og orginale råder da de tåler MYE.