TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp til Ã¥ oppgradere MR2'en min...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1256  av jorgmeister
 
Hei allesammen!

Jeg er grønn på styling/motortuning, men jeg liker kule biler. Har en mr2 mk3, og nå har det kommet meg for øret at det er lett å installere gir-svisj på den. Med det mener jeg sånn "Pyshhh" lyd når man girer. Veldig kul greie som jeg hørte når jeg så Getaway in Stockholm her om dagen. Hva heter sånt? Hva koster sånt? Hva skal til for å installere sånt? Hva hjelper sånt på hestekreftene? Noen som her peiling som kunne skrevet noen ord om det. Noen sa at det kanskje kunne være et slags filter... På forhånd takk for svar og hjelp! PS. Kanskje noen har noe forslag på andre ting som kan gjøres (utenom vanlig styling) og websider som har noen tips om sånne ting.. PS.

 #1264  av arild
 
Det du tenker på er en avlastnings-ventil lyden fra en turbo. For å få slik lyd må det være turbo på bilen din, og man må montere en popoff ventil. (og det er nok ikke så vanskelig) Jeg har ikke turbo selv.

Det er også mulig å få kjøpt sånn fake sak i usa som lager slik lyd når man gearer, men dette er bare for lyden sin skyld, og gir ikke noen hestekrefter. Den har selvfølgelig blitt dårlig mottat av folk med "ekte" turbo :) Det er jo nesten som å lime luft-intak på panseret uten å ha hull i panseret.. det har ingen funksjon.

Det du kan gjøre for å få kulere lyd på bilen er å bytte luft-filteret med et sports-filter eller sånn konisk luftfilter. Sportseksos lager også kulere lyd :) .. Dette gir deg noen få HK, kanskje 3-6 hk?

 #1265  av henningl
 
Okeii.. ikke får å være så enormt viktigper, men det heeter ikke pop-off ventil! :evil: Det heter dumpventil eller blow-off ventil... pop-off er en sikkerhets ventil som ble brukt på amerikanske racing-kart'er. ble ladetrykket for høyt poppet ventilen opp og bilen måtte returnere til pit for å få turbotrykk igjen...

Beklager.. er så lei av folk som sier feil hele tiden.. :?

Forøvrig: dumpventil (sånn som sier pffsssjt) må du som sagt ha turbo for å ha. Men du kan også få kjøpt noen fake greier med høytaler og slikt som liksom skal lage sånn lyd, men de lydopptakene jeg har hørt av dette høres helt feil ut, så det er sikkert lett å avsløre at det er fake..

Kjøp deg et blitz-filter du.. Da får du mye råere lyd i bilen din :)

 #1319  av erling
 
henningl skrev:Okeii.. ikke får å være så enormt viktigper, men det heeter ikke pop-off ventil! :evil: Det heter dumpventil eller blow-off ventil... pop-off er en sikkerhets ventil som ble brukt på amerikanske racing-kart'er. ble ladetrykket for høyt poppet ventilen opp og bilen måtte returnere til pit for å få turbotrykk igjen...

Beklager.. er så lei av folk som sier feil hele tiden.. :?

Forøvrig: dumpventil (sånn som sier pffsssjt) må du som sagt ha turbo for å ha. Men du kan også få kjøpt noen fake greier med høytaler og slikt som liksom skal lage sånn lyd, men de lydopptakene jeg har hørt av dette høres helt feil ut, så det er sikkert lett å avsløre at det er fake..

Kjøp deg et blitz-filter du.. Da får du mye råere lyd i bilen din :)
Haha, nesten litt morsomt etterhvert med denne popoff-feiltagelsen, har nå sett det på det som er av forum flere ganger, kan godt forstå at man blir lei :D :D :D Men man kanke akkurat forvente at alle skal vite alt om alt heller, selve ordet pop-off ligner jo mye på blow-off da. En som går ut av VKI bilfag har ikke engang lært hvordan en turbo virker, heller aldri hørt om wankelmotor...

Arild:
"Den har selvfølgelig blitt dårlig mottat av folk med "ekte" turbo"
Den blir vel dårlig mottatt av oss med NA oxo vel? Foreslår riksdekkende bannlysning av dette, og andre "fakeprodukter".... :D

OBS! ikke meninga og være frekk, uhøflig, eplekjekk, osv :D

 #1323  av henningl
 
Fortsetter utviklingen av rånemiljøer her i landet i samme tempo som det har gjort siste året (blir bare større og større.. takket være en viss film), så blir det på tide å innføre lære om turbo'er, wastegater, dumpventiler, og pop-off'er i grunnskolen! F.eks. i naturfag i 10'ende?

 #1392  av arild
 
Ahh! ok det er tatt til etterretning :) jeg visste ikke hva det het egentlig.. har kaldt det litt begge deler :)

Erlend: nei det er ikke noe kult.. det er omtrent like kult som hjulkapsler!

 #1431  av MR2turbo
 
Ville bare si at en suge-motor med kon-filter og ett rustfritt, "stort" effektanlegg høres skikkelig rått ut!! En kjenning har en løpstrimma Lotus Elise, med konfilter og kun flammedemper på eksosen, den høres virkelig ut som en Racerbil :D

 #2221  av Qvakk
 
MR2turbo skrev:Ville bare si at en suge-motor med kon-filter og ett rustfritt, "stort" effektanlegg høres skikkelig rått ut!! En kjenning har en løpstrimma Lotus Elise, med konfilter og kun flammedemper på eksosen, den høres virkelig ut som en Racerbil :D

hehe,,, snakk om å høres kult ut...

min slitne 4AGE med eksoslekk ganske nær de 16 hullene høres ut som
en helblodsracingbil ved 6000RPM.. men så putrer den corollaen frem . ;P

Men har det noe med emnet å gjøre?

 #2232  av MR2turbo
 
hehe, kansje litt utenfor topic men jeg synes at lyden bør stå litt i forhold til prstasjonene :lol:

 #2248  av CelicaTurbo
 
der ser unektelig litt dumt ut med en bil som lager mye lyd og ikke går bra i det hele tatt.. så et par av de på VAG treffet dagen før Japantreffet, i glorete grønne eller rosa farger. "All snow, no go". Det var så klart noen kjappe VAG biler men jeg hadde inntrykk av at de aller fleste var råstylede pensjonistbiler i grelle farger med masse eksoslyd fra bitteliten motor :D

 #2288  av Qvakk
 
santsant...

jeg har eksoslekk flere steder.. som jeg ikke har giddi å fiksa( har ikke hatt tid) ser rimelig teit ut.. samtidig som jeg får ettertenning) hehehe

Men! .. ja det ser teit ut.. med 2x3" avgass på en micra 1,4L ...
Så en i tbg.. men så har det vært en annen med Turbo.. da passer det bedre..


;)

 #2289  av Qvakk
 
Jaggu var jeg utafor Topic ;)


etter det jeg har lært av Turbo-Systemer

Pop-Off er det samme som Dumpvalve

Det har ingen forskjell i effekt om du bruker den ene eller den andre..

Og de har den bruksområdet .. at Turborøret skal stå tom for luft .. slik at ikke Turbochargeren møter motstand når ( går til Pit)
derfor gjør det slik at Turboen ikke blir så slitt ut... <- det er vel alt den skal gjøre....


Men å ha en Dumpventil vil du sette en ekstra prikk over I'en.. særlig vis du har en stor en) :P

Man snur ALLTID seg etter en "pSSSJJJJjjjjjjj"- Lyd :P

Eller ?

:P

 #2290  av MR2turbo
 
Det blir ikke helt rett å si at den er der for at innsuget skal stå tomt for luft..
En dumpvalve/blow off valve skal hindre trykkoppbygging i innsugsrøret når du slipper gassen (stenger gassspjeldet) dette hindrer at turboen får en "bråstopp" fordi lufta en leverer ikke har noe sted å forsvinne. Dette skåner turboen og gjør at den ikke mister så mye rpm ved giring..
Det er den ene fordelen.. den andre er jo at det høres tøft ut :wink:

"pop off valve" er bare et teit navn på samme ventil... :)

 #2293  av erling
 
Bare sånn for ordens skyld kan man jo legge til at pop-off er en HELT annen ting enn blow-off. Poppen er en engangsventil som sikrer mot for mye trykk, mer som en frostplugg. På moderne motorer er det elektronikk som kutter bensintilførsel ved et gitt trykk, derfor er pop-off som regel helt unødvendig. Men alle kaller dumpen for pop-off, så kanskje det er på tide å døpe den om..... :wink:

 #2295  av MR2turbo
 
Noen kaller dumpvalven for pop-off men det blir jo litt feil, ja..