TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tanker om T23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #222978  av Mr.Magnus

Har nylig kjøpt meg en 2000 mod Toyota Celica T23.
Før har jeg sverget til Mercedes, og har aldri eid Toyota. Fikk bilen uansett så billig at jeg kunne ikke si nei.
Bilen har gått 119 000km, har full servicehistorikk og short-block ble byttet på 75 000km. Skinninteriør, 18" sommerfelger og effektanlegg a`la T-sport. Originalt kommer vel ikke pottene ut på midten av en 143hk?
Ellers strøken uten noen mangler.

Hvordan er disse bilene? Morsomme å kjøre? Er motoren frisk? Aldri prøvd en slik, hvem kan de sammenlignes med sånn effektmessig?
Hva kan jeg eventuelt forlange for min ved eventuelt salg, bare for å vite hvor de ligger..?

Bilde av min:

Bilde

#223092  av 2000celica

Velkommen til forumet !
Gratulerer med god bil, bra fargevalg også :)
Stemmer nok at du har TTE eksos, den gir litt mer lyd....
Du kan glede deg til du får den ut på veien, den er originalt god å kjøre, men krever turtall. Bunndrag er fremmedord. Bilen liker seg på svingete kjappe veier, det samme bør du også gjøre.
Ser ut som bilen er senket også?
Jeg solgte min bil i oktober, tror du skal være heldig hvis du oppnår 180K ved evt salg.
Men ser at det bare er 6 stk MK7 tilsalgs på Finn, så det kan jo hende at etterspørselen kan bli større enn tilbudet... :wink:

#223297  av Dennis87

Gratulere med et godt kjøp :)
har selv nesten akkurat det samme som deg utenom eksoen og min er svart.
og er veldig fornøyd med min.
Min har gått 117 000km og min fikk byttet short-block på 114 000km.

Bilen går greit med sine 143hk, men er ikke akkurat kjempe rask til 100 km/t bruker ca 8 sek. har kjørt en del andre biler med alt fra 100 til 280 hk og synes Celica drar veldig godt når du feks ligger i 90-100 og setter den i 3-gir bruker den ikke lange tiden til 140 og bruker heller ikke lang tid fra der til 180 etter det begynner det å gå litt treigt.

Skal du kjøre fra noen med denne bilen er svingete tingen for er her celicas sterke side :)

Tommy rustad kjørte Celica t-sport like rask på ARC i Mo i rana som han gjorde i Evo8 med 270 hk og 4x4. og 3 sek raskere enn Mazda RX8 som også har betydelig mer hk enn Celica.

Og med VVT-i har du maks mulig ytelse og nm til en hver tid.
Da VVT-i er noe ala Hondas VTEC bare mer avansert.
Da VVT-i kan styre hastigheten på intakscammen etter fart,aks og belastning, ECUen i bilen tar beregninger på dette flere ganger i sekundet for å beregene hva som gir best bensinforbuk, hk og nm.
og har også et veldig snilt bensinforbruk pga av dette på bare 0.6 l mila på landeveis kjøring.

her kan du se hvordan VVTL-i fungerer ( Er bare T-sport som har Lift)
http://www.cnorth.com.au/vvtli/vvtl_i.htm

2000celica:
Synes ikke bunndraget er alt for ille på Celica, har kjørt mange sports biler som er mye værre.
Celica T-sport har dårligere bunndrag da,
Da T-sport krever 6800 rpm og yte sine maks nm på 180
krever vanlige Celica bare 4200 rpm for å yte sine 170 nm, på 4200rpm har T-Sport mye mindre nm enn vanlige Celica.
T-sport går mye bedre og går høyre på rpm (8400) men krever mer av sjaførern og man må like å ligge over 6000 rpm meste parten av tiden.
noe mange gjør :D