TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justering av turbotrykk pÃ¥ st205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #222151  av ivers

satte på turbotrykkregulator på gt4`n i dag og testet litt. Men det er noe som ikke er som d skal være. Jeg får maks trykk rundt 3000 også faller det ned igjen og blir liggende. Jeg fikk 1,1 ved 3000, så datt trykket ned til 0,8 og beveget seg veldig sakte opp til 0,9 og der ble det liggende. Jeg sjekket at trykkregulatoren var satt rett veien og alt. Noen som har opplevd lignende, og vet hva som er galt/må gjøres for å få registeret annerledes?

#222235  av cs2451

Har du orginal eksos på bilen?

#222277  av kennethx

Hva slags trykkregulator? merke? type? Hvordan har du montert den?

Hvis digital trykkregulator, hvilke innstillinger?

#222299  av a man in the nude

Høres ut som om du har lekasje et sted. Har lignende symptom på min CS, og jeg har lekasje på manifolden som jeg ikke har somlet meg til å fikse enda. Gidder ikke å ligge i snøen å skru. Har riktig nok ikke skrudd opp trykket på min, men når jeg gir på så øker turbotrykket i takt med turtallet, intill jeg når ca 3000 rpm. Etter dette så faller trykket litt, så øker det sakte igjen når motoren kommer opp i høyere turtall. Kan være at det svake ledded ikke klarer å holde så høyt trykk på lavt turtall, men etter hvert som turtallet øker så overstiger turbotrykket den mengden som lekker ut, og dermed så øker turbotrykket igjen. Dette er i hvertfall tilfellet på min bil.

#222304  av ivers

-har original eksos på bilen ja.
-Trykkregulatoren heter turbosmart boost tee, er en helt vanlig manuell regulator. Den er montert som den skal være, på slangen mellom wastegate`n og turboen, med pilen som skal peke mot wg rett veien.
-Det høres ut som om det er litt frieksos framme i motorrommet ja, men den oppfører seg helt vanlig uten trykkregulatoren.

#222309  av a man in the nude

Grunnen til at den oppfører seg helt vanlig uten trykkregulatoren kan være at det vanlige ( lavere ) turbotrykket ikke er høyt nok til at lekasjen åpner seg.

#224498  av ivers

noen som vet om d kan være noe annet? regner med at d skal gå bra å justere trykket på original chip, opp til 1,2 kg så klart. d er vel noen flere som har justert kun opp turbotrykk på denne bilen, uten å gjort noe annet?

#224569  av Morten

Den orginale boostcontrolleren (Turbo VSV) som spiller deg et puss kanskje?

#224593  av Hammeren

ivers skrev:noen som vet om d kan være noe annet? regner med at d skal gå bra å justere trykket på original chip, opp til 1,2 kg så klart. d er vel noen flere som har justert kun opp turbotrykk på denne bilen, uten å gjort noe annet?
den jag hadde var justert kun trykket når jeg kjøpt den. fuel kutt på 5500omd... org ecu kutter vel ved ca 1bar.... mener jeg å huske...

#224621  av ST205RR

den kutter på 1.2 bar eller 1.17 i følge boka....