TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorstopp!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #224316  av oleb

I dag morgen når jeg skulle rygge bilen ut av oppkjørselen, stoppet bilen etter at jeg hadde rygget noen meter!? Hadde det travelt, så jeg lot ikke bilen gå seg litt varm før jeg begynte å kjøre (minusgrader i brønnøysund for tiden). Prøvde å file en god stund på starteren, men ingenting skjedde. Den viste antydning til å starte, men så harket den litt, og stoppet igjen. Prøvde å starte den igjen nå, men ingen forskjell.

Kan nevne at jeg har i ganske mange mnd vært litt plaget med at den har nølt en del når den har vært helt kald. Den nykker også litt ved pådrag før turbotrykket kommer for fullt.

Har byttet plugger, rotor og fordelerlokk. Venter på pluggledninger fra toyota.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få liv i den igjen?

#224320  av larsst185

bortsett fra pluggledninger så er coil og en ting som kan oppføre seg rart alt etter vær,temperatur osv.En ting til,min bil har oppført seg akkurat som din en stund å det viste seg å være fukt i luftmengdemåleren etter en motorvask.

sjekka feilkoder?
Sist redigert av larsst185 den 22 feb 2007 16:18, redigert 1 gang totalt.

#224326  av sleeper

sjekket at luftmengdemålern funker som den skal? ( går spjeldet fritt?)

#224328  av oleb

Skrudde av luftmengdemåleren da jeg skiftet rotor og fordelerlokk, og den spjeldet så ut til å bevege seg helt fint. Faren min bemerket at det stinket bensin utenfor bilen da jeg sto og filet på starteren.

#224329  av oleb

Har ikke sjekket feilkoder, det kan jeg prøve å få til i kveld. (motorlyset har ikke lyst)

#224332  av csstian

Om det lukter bensin så kan du jo utelukke at det er der feilen ligger.Ta ut pluggene å se om di er veldig våte.Få tørket di opp å prøv å starte.Hvis den ikke starter hadde jeg prøve å fått låne meg en coil å prøvd med

#224334  av oleb

csstian skrev:Om det lukter bensin så kan du jo utelukke at det er der feilen ligger.Ta ut pluggene å se om di er veldig våte.Få tørket di opp å prøv å starte.
Notert, skal prøve dette først. Hva kan det komme av?

#224346  av csstian

oleb skrev:
csstian skrev:Om det lukter bensin så kan du jo utelukke at det er der feilen ligger.Ta ut pluggene å se om di er veldig våte.Få tørket di opp å prøv å starte.
Notert, skal prøve dette først. Hva kan det komme av?
Men mye småkjøring og start å stopp så kan pluggene bli våte.

#224353  av maxgets

Sjekk at den får luft og.. har vært borti at det har tettet seg med snø og fryst når du stopper faktsik =)

#224633  av jonarnes

Jeg hadde problemer med å få start på min celica st162 for en stund tilbake.
Sjekket feilkoder og målte ledninger (trodde det var brudd).
Fant til slutt ut at det var 12V pluggen inn til coilen som ikke var helt god,
brukte et lite skrujern til å bøye inn kabelskoen så var problemet løst 8)

#224758  av esp-er

Fikk stopp på min -94 GT med 3s-ge for litt siden. Ville ikke starte og luktet bensin. Fant ut at det var den hydrauliske strammeren til registerreima som var gåen og reima hadde hoppet over noen hakk. Strammeren skulle skiftes uansett pga raslelyd på ca 1500-2000o/min, men den tok helt kvelden før jeg fikk skiftet den. Vet ikke om du har hydraulisk strammer på din men verdt å sjekke...

#225272  av oleb

Har sjekket pluggene nå. Prøvde å blåse/tørke rent for olje nedi pluggbrønnene (toppdekselpakningen er litt sliten enkelte plasser, skal bytte den i denne omgangen). Merket ingen forskjell.
Prøvde også å sette tilbake de gamle pluggene (som fungerte helt fint før jeg byttet de), og da startet den og gikk fint i 2-3sek før den begynte å gå på bare noen få sylindre.

Gidder ikke å stå ute og skru i denne kulda, så jeg har slepet den til et bilverksted. Får se hva de finner ut..

#225473  av kennethx

oleb skrev:Skrudde av luftmengdemåleren da jeg skiftet rotor og fordelerlokk, og den spjeldet så ut til å bevege seg helt fint. Faren min bemerket at det stinket bensin utenfor bilen da jeg sto og filet på starteren.
Håper ikke du gjorde den klassiske feilen og skru av kontakten på luftmendemåleren?

#225475  av oleb

Hmm.. nei, det tror jeg ikke.
Det er en god stund siden jeg skiftet fordelerlokk, og jeg merket ikke noe forskjell etterpå. :?