TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• risting i ratt og bil ved høg hastighet

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #228724  av aktveit

er det noken som har har opplevd at bilen rister ved høg fart?
merket ikkje noke før eg kom opp i 80km/t..
hele bilen og rattet ristet veldig..synst og at den gikk dårligere.
har noken peiling på ka det kan være? kan skit på felgene ha noke å sei? hjullager? eller at noken lodd er falt av?

#228726  av wickeddark

Høres ut som ubalanse i dekkene . Se om det er noen store annsamlinger av dritt inne i felgen, evt snø. Evt få de balansert på nytt...

#228730  av aktveit

er ein del dritt, men kan d gjør at den rister så masse?

#228741  av Edvin

Alle tingene du nevner er mulige feilkilder, men ville uansett vasket hjula skikkelig først. Har vært ute for dette selv. :)

Hmm

#228759  av voivoi

Det høres ut som det er for mye blinklysvæske i det eine lyset! Prøv å fyll på litt på den sida det er minst! Men husk å spør på bensinstasjonen etter GUL blinklysvæske, ellers vil det se rart ut når du blinker!

#228760  av Kaizern

Tror nok du bør få avbalansert felgene pånytt, du har ikke kjørt i noen kraftige humper i det siste? Hvis det er alu felger.. Så trengs det ikke mere for at de får litt kast i seg :cry:

#228774  av aktveit

haha vidar!!!!!! blinklysveske du din frikjente apekatt.... e ei jenta, men e no ikkje så dum i hove... da veit du.

ska få balansert dekkene på mandag så då får me håpa da ordne seg.. har ikkje kjørt i noke storehull... men du veit veiene i sentrum i bergen e jo heilt jævlige.. brosteinene riste no løs alt som e...

#228782  av japse-gnmfr

kan være hjulvinkelen da..
hadde samme problemet før..var dekka som sto litt mot hverandre liksom..

#228783  av japse-gnmfr

japse-gnmfr skrev:kan være hjulvinkelen da..
hadde samme problemet før..var dekka som sto litt mot hverandre..hetter vel spissinga ellernoe sånt..

#228785  av japse-gnmfr

japse-gnmfr skrev:
hadde samme problemet før..var dekka som sto litt mot hverandre..heter vel spissinga eller noe sånt..

#228800  av Larsen

hadde samme problemet før..var dekka som sto litt mot hverandre liksom..
Toe-in heter det vel på fagspråket.

#229637  av evneveik

Hvis du syns den rister veldig mye og at den gikk dårligere så ville jeg sjekket bremsene, skivene og kaliperne...

#229662  av sindrejl

evneveik skrev:Hvis du syns den rister veldig mye og at den gikk dårligere så ville jeg sjekket bremsene, skivene og kaliperne...
eller bare kjenne om noen av felgene er veldig varm etter en kjøretur :)

#229665  av Dennis87

Hvis det ikke rister før man har litt fart er det 90% sikkert dekka som ikke er skikkelig avbalansert.
bilen min ristet veldig mye på ca 100 km/t men kjørte jeg litt fortere 110-120 ble det nesten borte men kjørte jeg litt fortere en det igjen var det som å sitte i en vaskemaskin :P
fikk avbalansert dekka og da ble det helt i orden 8)

#229670  av Mr2Even

Det kan være som sagt: dekkene-kommer helst ved 80kmt(trenger avbalansering eller at dekkene er veldig gamle), felgene(trenger kanskje opretting), forstillingen (skjevheter eller slark et sted), skjeve bremseskiver eller at spindelen har fått seg en trøkk..
Velg et godt firma med en god avbalanserings-maskin(laser), for noen avballanserer ikke godt nok- noen biler er veldig ømfintlige.
Ps, sett de dårligste, de mest uballaserte hjula bak.