TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rykkete motorgange '96 Carina 1,8 automat

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #229344  av boas

Hei! Jeg er fersk som eier av Carina og fersk på forumet her, og lurer på om noen kan hjelpe meg med et lite problem?

Jeg har nylig overtatt en '96 Carina E 1,8 automat fra foreldrene mine. De har hatt den en stund og den har nå rundet 270'. Et problem som har kommet det siste året er at den innimellom kan gå litt rykkete. Dette skjer typisk når motoren er varm og jeg ligger i 70-80-90-100. Turtallsnåla beveger seg ikke synlig, men det er ubehagelig. Har stoppet bilen når den er sånn og har satt den i både P og N og problemet vedvarer, så jeg tror det må være på motorsiden og ikke clutch eller gir.

Jeg har byttet bensinfilter og plugger, sjekket luftfilter og sjekket at det ikke er tanklokket. Når jeg var oppi motoren så jeg at det var et hull i luftfilterboksen (etter filteret) og etterhvert fant jeg en slags føler av plast med to ledninger som passet inn der. Etter at jeg dyttet i denne har problemet vært mindre, men er ennå ikke bra.

Jeg har lest litt rundt og mistenker at det kan være lambdasonden(e) som bør byttes? Noen som har andre tips eller meninger? Fyr løs!

På forhånd takk! :)

#229345  av csstian

Prøv å få sjekket om du har noen feilkoder.Er det lamdan så ligger det feilkode lagret.

#229347  av boas

Må innrømme at jeg er litt naken på det der...Må jeg på Toyota? Eller er det mulig å få ut noe blinking eller noe?

#229351  av csstian

om du kortslutter t1 og e i diagnosestikket å slår på tenningen,så får du frem blinking i motorlampa.Så kan du telle deg fram til hvordan feilkode som ligger inne.2 korte blink og et lite opphold og 1 blink er feilkode 21.Har du flere feilkoder i systemet så er det et lite opphold til så kommer neste.Har du bare en så kommer den om å om igjen.Har du ikke feilkoder så blinker det bare jevnt hele tiden.

#229354  av boas

Bare å dytte i en binders eller noe? Skal denne stå i mens jeg skrur på tenninga? Bare å beklage hvis jeg er dårlig på dette her, men jeg har bare hatt eldre biler uten noe sånne muligheter. Finnes det en liste over feilkoder tilgjengelig? Hvordan slettes de?
Takk for hjelpa forresten! Kjempefint! :)

#229358  av boas

Søkte litt selv (det var jo det minste jeg kunne gjøre!) og går ut og prøver.

#229364  av boas

Nå har jeg vært ute og testet. Det var "Te1" og "e1" du mente, ikke "t1" og "e1"? Når jeg testet får jeg bare frem en jevn rask blinking på motorfeillampa, men "O/D OFF" blinker også i takt med den...Hva betyr dette?

#229386  av csstian

Ja stemmer det. Da har du ikke feilkode

#229436  av boas

Ok...noen andre heite tips til hva som kan være årsaken til problemet?

#230242  av larsst185

merkes dette også ved bykjøring.sakte fart på feks 2 gir.

#230247  av boas

Ja, hvis gasspådraget er veldig jevnt kommer det. Når jeg kjører litt mer aktivt, f.eks. svingete vei, bytrafikk e.l. merker jeg mindre til dette.
Jeg kjørte fra Bergen til Oslo på torsdag, og da var tanken omtrent tom når jeg kjørte ut av Bergen og rykinga var veldig ille. Jeg fylte opp tanken og synes egentlig at det ble mye bedre, så jeg tenkte at det kunne være kondens eller noe som var kommet på tanken. Når jeg hadde kjørt en stund så kom rykkinga tilbake, så jeg har gått litt bort fra dette igjen. I tillegg kommer ikke rykkinga før motoren er varm, og da ville det vel vært merkelig om dette skulle være kondens?

#230253  av larsst185

prøv å få justert gass spjeld sensoren.kan være bensinkuttet du skal få når du slipper gassen som har "flytta" seg litt.då får du sånn nykking.gjør også reint i spjeldhuset hvor gass spjeldet står.