TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Even's Mr2 GTI

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#230531  av Mr2Even

Larsen skrev:Det er ganske vanlig å (på litt kraftgere 3sgte motorer) bruke 5s-fe blokk, råder og veiv med 3sgte toppen. Da får du altså en stroker 2.2L. Du får da en motor som har mer dreimoment på lavt turtall, men ikke er så turtalls villig. Hvordan det fungere med 3sge topp vet jeg ikke, men antar at du får en lignede effekt.
Akkurat 8) Rådene og veiva til 5sfe ser ut til å være like bortsett fra at enden er kraftigere. Da vil ikke veiva passe i en 3sge blokk da vel? tror du veiv lageret i 3sge blokka blir en dårlig match sammen med bare 5sfe stempelet, eller har det ikke noe å si?

#230537  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Det er ganske vanlig å (på litt kraftgere 3sgte motorer) bruke 5s-fe blokk, råder og veiv med 3sgte toppen. Da får du altså en stroker 2.2L. Du får da en motor som har mer dreimoment på lavt turtall, men ikke er så turtalls villig. Hvordan det fungere med 3sge topp vet jeg ikke, men antar at du får en lignede effekt.
Akkurat 8) Rådene og veiva til 5sfe ser ut til å være like bortsett fra at enden er kraftigere. Da vil ikke veiva passe i en 3sge blokk da vel? tror du veiv lageret i 3sge blokka blir en dårlig match sammen med bare 5sfe stempelet, eller har det ikke noe å si?
Regner med at det er betydelig størelse forskjell mellom de to veivakslene. Det beste alternativet er å kjøre 5sfe bunndel og 3s topp. Overgangen til 3s svinghjul skal vist ikke være veldig store jobben heller.

#230725  av Mr2Even

Ble det noe bra? Litt for flashy kanskje? Har tenkt kanskje å ha åpent filter med cromma rør etterhvert..
Vedlegg
Motor nylakka. rett på.JPG
Motor nylakka. rett på.JPG (191.9 kiB) Vist 613 ganger

#230750  av Mr2Even

Det var forresten mye gammel olje inne i innsuget og jeg har funnet snerk i oljelokket til tider(jeg har vasket det bort nå). Hva kommer dette av? Det skal vel ikke komme olje opp i innsuget? En jeg pratet med mente det var tegn på skjørtebank, at det da blir undertrykk i motoren og olje noe olje kommer inn gale veien..

Bilen lager skjørtebank lignende lyder når den er kald, men nesten bare når det er kaldt og det varer bare 1,5min, men når den er blitt varm går den tilnermet normalt, og lyden er borte etter 1,5min..

Leste at dette kan være "normalt" på mange biler med alu stempler.. hva tror dere, er dette noe å være bekymret for?

#230753  av Andy_Celica

Mr2Even skrev:Det var forresten mye gammel olje inne i innsuget og jeg har funnet snerk i oljelokket til tider(jeg har vasket det bort nå). Hva kommer dette av? Det skal vel ikke komme olje opp i innsuget? En jeg pratet med mente det var tegn på skjørtebank, at det da blir undertrykk i motoren og olje noe olje kommer inn gale veien..

Bilen lager skjørtebank lignende lyder når den er kald, men nesten bare når det er kaldt og det varer bare 1,5min men når den er varm går den tilregnet normalt..

Leste at dette kan være "normalt" på mange biler med alu stempler.. hva tror dere, er dette noe å være bekymret for?
Hvis du har smidde stempler så utvider de seg mye ved varme så blokka blir borra litt anderledes slik at det er nok klaring når de utvider seg., og da får du skjørtebank på kald motor, og derfor skal du alldrig kjøre hardt på en kald motor med smidde stempler.

Og litt olje i innsugsmanifolden er normalt, ikke noe å bekymre seg over ivertfal.

#230757  av Mr2Even

Ok :)
Nei, har ikke smidde stempler men det er nok alu stempler jeg har og de utvider seg jo mer enn støpejern tror jeg.

Kjører forresten nå på Valvoline W5-40 delsyntetisk og det virker som den er bedre enn fullsyntetiske med hensyn til dette...

Er det noen her som har prøvd ut mineralolje ?

#230762  av oleb

Siste oljeskiftet jeg hadde på den forrige celicaen min, prøvde jeg mineralolje (var plaget med høyt oljeforbruk). Kan ikke si at jeg merket noe forskjell i det daglige, annet enn at oljeforbruket gikk mye ned + at den brukte litt lengre tid på å få opp oljetrykket ved kaldstart. Han som eier den nå kjører også på mineralolje, og motoren lever enda.

#230763  av Mr2Even

oleb skrev:Siste oljeskiftet jeg hadde på den forrige celicaen min, prøvde jeg mineralolje (var plaget med høyt oljeforbruk). Kan ikke si at jeg merket noe forskjell i det daglige, annet enn at oljeforbruket gikk mye ned + at den brukte litt lengre tid på å få opp oljetrykket ved kaldstart. Han som eier den nå kjører også på mineralolje, og motoren lever enda.
Jeg har litt lyst å prøve mineralolje på min, men det er ikke anbefalt av Toyota og andre "bilkyndige". mineraloljen henger sikkert litt mer på veggene og motoren får litt mer å tygge på. Tror ikke det er så dumt egentlig..

#231269  av Mr2Even

Min Mr2 GTI 1990 modell
Vedlegg
mr2 parkering fra H side.JPG
mr2 parkering fra H side.JPG (235.9 kiB) Vist 608 ganger

#231393  av Mr2Even

1 giret mitt er noen ganger litt kronglete å få i gir, men bare når jeg står stille. Første gangen jeg tar girspaken i 1gir så er veien inn i gir litt hakkete likksom men tar jeg girspaken ut og inn igjen(uten å ta ut cluchen) er den helt fin igjen(men ikke visst cluchen blir tatt ut igjen i mellomtiden). Har prøvd å bytte fra GL4 til Redline girolje(Tror det var MTL) men det ble ikke noe bedre av det.

Noe jeg kan gjøre med dette?

#231395  av Larsen

Mr2Even skrev:1 giret mitt er noen ganger litt kronglete å få i gir, men bare når jeg står stille. Første gangen jeg tar girspaken i 1gir så er veien inn i gir litt hakkete likksom men tar jeg girspaken ut og inn igjen(uten å ta ut cluchen) er den helt fin igjen(men ikke visst cluchen blir tatt ut igjen i mellomtiden). Har prøvd å bytte fra GL4 til Redline girolje(Tror det var MTL) men det ble ikke noe bedre av det.

Noe jeg kan gjøre med dette?
Tar klutsjen din langt ut?

#231396  av Mr2Even

Ja tror nok det ja, men har fått beskjed om at det skal være sånn

#231399  av Mr2Even

Apropo å borre opp gti blokka til 2,2, hvor får jeg tak i stempler som passer til dette..? vil de fra 5sfe blokka passe, eller går ikke dette uten en 5ste blokk?

#231415  av Larsen

Mr2Even skrev:Ja tror nok det ja, men har fått beskjed om at det skal være sånn
Skrev feil jeg :oops: . Langt inn mente jeg. Da kan det hende at klutsjen din ikke løser helt ut og er vanskelig å få i gir. Punktet klutsjen løser ut kan du justere selv på pedalen etter egene preferanser.

#231418  av oleb

Mr2Even skrev:
oleb skrev:Siste oljeskiftet jeg hadde på den forrige celicaen min, prøvde jeg mineralolje (var plaget med høyt oljeforbruk). Kan ikke si at jeg merket noe forskjell i det daglige, annet enn at oljeforbruket gikk mye ned + at den brukte litt lengre tid på å få opp oljetrykket ved kaldstart. Han som eier den nå kjører også på mineralolje, og motoren lever enda.
Jeg har litt lyst å prøve mineralolje på min, men det er ikke anbefalt av Toyota og andre "bilkyndige". mineraloljen henger sikkert litt mer på veggene og motoren får litt mer å tygge på. Tror ikke det er så dumt egentlig..
Jeg var også litt skeptisk på bruk av mineralolje mtp koksing osv, men jeg ble faktisk anbefalt det av toyota og han andre som skrur for meg (erfaren mekaniker).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18