TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor kjøpe Mobil1 5W-40? Mineralolje undervurdert?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#230882  av nlight

Etter ENDA en tur på Smartclub her i trondheim fant jeg ut at det var Mobil Super S de solgte her til 299,-
Så turen endte opp på Europris der de selger Mobil 1 0w40 til 99kr litern

#231909  av Mr2Even

Jeg prøver nå og kjøre på mineralolja til Qaqer state(Peak performans w10-40). Jeg har kjørt på den et par dager og den virker grei, men olja har nok litt mer friksjon i seg enn syntetisk(Måtte justere tomgangen litt opp). Fant forresten dette på Norsk Sportsvogn Klubbs sider(litt negativ omtale) :

Jeg prøvde egentlig bare å poengtere at olje som blir direkteimportert fra statene kan ha en annen kvalitet enn den oljen vi er kjent med her.
Mobil 1 (bl.a. 5W50) er 100% basert på PAO. Motul 300V og Silkolene Pro S/R er basert på Ester og PAO. Skal visst tåle høye temperaturer uten å miste egenskapene.

De fleste "100% synthetic" motoroljene som selges er petroleumsbasert og har masse tilsetninger for å gi de rette egenskapene, ulempen er at de brytes fort ned. Castrol RS 10W60 er oppbrukt etter en dag på bane, da den er stinn av tilsetninger for å gi så bred spredning i viskositet....
Noen meninger om dette?
Sist redigert av Mr2Even den 02 apr 2007 09:02, redigert 1 gang totalt.

#231910  av Mr2Even

Og..
Jeg får noia av den butikken, men siden det er en ikke så langt fra meg var jeg nedom i dag for å sjekke ut fakta. Stuntreporter Lunde rapporterer

Det store spørsmålet er om det er forskjell på amerikansk og europeisk Mobil 1 olje, og det ser det ut som Mobil selv erkjenner - på reklameplakaten utenfor butikken står det tydelig "european car formula" på etiketten på flaska. Akkurat, ja.

Inne i selve butikken med produktet i hånd er det en annen historie. Flaska ser lik ut, men "european" finnes ikke skrevet noe sted. All tekst er ytenlandsk og det skrytes av noe "NASCAR"-greier (les gamle dinosaurer av noen motorer).

Min spådom er derfor at dette er en simpel direkteimportert hydrocracked syntetisk olje. Jeg blir ikke overrasket hvis olja hos Smartclub er samme ulla.

Så altså - er man anal når det gjelder olje bør en holde seg til normalpriset Mobil 1 (eller annen ester-basert olje som feks Motul), alt annet blir falsk sikkerhet basert på en kjent merkevare. Likeledes, hvis man synes hydrocracked er adekvat for hyppige oljeskift finnes det andre merker som er betydelig billigere (halv pris).

Som en sidenotis - Biltema pusher fortsatt den "gamle" 5W50-olja på 10-literskanner. Når jeg spurte om dette fikk jeg til svar at det var et lageroverskudd som måtte ut først. Hold dere altså til 1 eller 4-literskanner inntil dette skjer.