TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte bærekuler bak

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #232717  av Inunf
 
Gikk ikke gjennom EU'en pga slitte bærekuler på begge sidene bake. Gikk til innkjøp av nye før påskeferien og tenkte at dette skulle være lett å fikse. Men den gang ei. Jeg får ikke ut de gamle bærekulene. Har skrudd ut de to boltene på hver side og mutteren midt på under. i teorien skal det bare være å trekke de ut. Men de sitter som støpt. Rustløser, ters, hammer, flammekaster, ymse knipetenger og ingenting biter på de. Er det noen som vet hva jeg gjør galt? Bilen det gjelder er en sw20, 1991. Takk!

 #232720  av Master
 
Jeg har nettopp skifta dem. De sitter som fy. Du må bare finne deg et spett e.l. og få kjila i brua og stå og hoppe(bøye ned) på det mens en annen kar slår det han makter med en stor hammer der brua "tres på" kula. Da fikk vi dem løs til slutt. Du får jo kjøpt spesialverktøy til jobben, men man tager hva man haver :lol:

Mener vi lot de to boltene som holder kula fast i brua stå i, og tok bare løs "senterbolten" før vi slo. Så når den løsner, fjerner du de to boltene, de kommer lett av

 #232754  av Ace
 
Byttet slitte bærekuler sist sommer og hadde samme prob at de satt godt. Brukte som Master her viser til , et langt spett..... jo lengre spenntyngde jo bedre =)

 #232816  av Inunf
 
Prøvde som sagt med en ters (avdrager). Den var trearmet og fikk ikke skikkelig tak. Lånte med meg en diger rørtang hjem fra jobb i dag, tenkte å prøve å vri bolten i bunnen. Er dette triks? Slo du nedenfra og opp? Har tatt av boltene på sidene. Bruke skrallenøkkel, hammer og rennfart. Hvis de sitter lett og kula sitter som fy, så er det ikke rart at jeg ikke har fått den ut enda!

 #232831  av Master
 
Brua (hullet som er festa til bærekula) skal jo ned og av bærekula. Det er denne ene bolten med splint som skal holde dette på plass. Du må la de to boltene som holder kula til spindelen være på, kile et laaangt spett eller rør av noe slag inn i mellom gjerne helt frem til karosseriet en plass, hvertfall slik at du får støtte nok til spettet når du skal prøve å presse dette og da brua av kula. Jeg sto og hoppa på spettet mens en kompis slo det han hadde i dette hullet som tres på kula. Den kraftige vibrasjonen samt trykket av meg nedover gjorde at den omsider løsna.

 #232832  av kake
 
Inunf skrev:Prøvde som sagt med en ters (avdrager). Den var trearmet og fikk ikke skikkelig tak.
Jeg bytta bærekuler på min for ca 2 timer siden. Avdrageren glipper litt ja, men hvis du har en kompis som holder armene på avdrageren sammen med en rørtang mens du skrur så går den lekende lett av. Hele armen som bærekula sitter i er jo selvsagt tatt av bilen.

 #233491  av Inunf
 
Fikk byttet den ene bærekulen. Måtte skru av L-staget den satt fast i og deljet løs på den med slegge. Var ekstremt tunvint å få på plass staget igjen. Det virker som om jeg har dradd drivknuten ut av selve navet, slik at jeg kan rotere på hjulet uten at akslingen roterer. Hvordan fikser jeg det? Tusen takk for alle tipsene!

 #233568  av Master
 
Ytterst (gjennom bremseskiva) er den jo bare festa med en senterbolt. Så har du tatt løst her har du jo bare å få drivakselen igjennom her igjen og låse av mutteren. Har du derimot dratt akselen så langt ut at akselen går rundt med hjulet, men det innerste leddet (det som festes til girkassa) ikke går rundt? Da har du mista kulene i drivknuten og må opp med den innerste mansjetten og prøve å få på plass de 6 kulene på en sånn måte at drivknuten kan bevege seg fritt. Har skjedd 2 ganger med meg, og er et sabla styr!

 #233611  av Inunf
 
H*lv*t*!

 #233639  av Master
 
Okei.. få tak i drivakselfett og få av mansjetten. Ser mansjetten dårlig ut er det bare å bestille ny mansjett fra toyota med det samme (da får du med spesial-fett). Rengjør alle kulene grundig og ved mye prøving og feiling få inn de 6 kulene. Kanskje noen har noen lure triks?? Det går tilslutt, må bare ikke gi opp. Smør godt inn med fett, og fest på mansjetten igjen. Pass bare på å ikke dra akselen langt ut igjen, da faller kulene inn :evil: "dårlig" design det der...

 #233800  av Inunf
 
Men er dette der akslingen går inn i "hjulnavet" eller der akslingen går inn i diffen? Er altså mellom "hjulnavet" og akslingen at jeg har problem.

 #233814  av Master
 
Hmm, men da tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg noe mer. Hvis du ikke får akslingen igjennom stjerna/hjullageret inni spindelen/bremseskiva og får denne til å gå rundt når du dreier på hjulboltene? forstår ikke problemet.

 #233873  av Inunf
 
Dreier på hjulboltene. Akslingen går ikke rundt.

 #234031  av ure
 
Skiftet bak på min mk1 i påsken, satt som hel%(&%e. Trikset var to armet ters og heftig varme med skjærebrenner. Poppet fint ut da :wink: