TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forklaring trengs! (4wd og tauing)

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #232714  av sleeper
 
Noen som kan gi meg en god forklaring på hvorfor gt4 ikke skal taues langt eller i over 40km\t?
( vet at automatbiler ikke skal taues og vet hvorfor!)
men skjønner ikke helt hva somstopper ved en 4wd bil?

 #232920  av 2fastgt4
 
synes det virker litt rart jeg også.
har hørt det er får å spare driverket men vet ikke hvorfor.

vet redningsselskaper som falken har forbud mot å gjøre det.
Men de løfter normalt opp fronten på forhjulstrekkere og lar bakhjula vere nedi.
Gjør de dette med en 4hjulstrekker så anser dem det som farlig da forhjulene kan "surre" seg borti noe kanskje.
Men når to biler tauer hverandre så er ikke dette noe problem så ser ikke at det skal være noe problem.

var foresten en som sa til meg en gang at grunnen til at man ikke skal taue fortere enn 40 med 4wd var pga utvekslings forkjeller mellom forran og bak og dette ble påvirket negativt ved tauing.

han hadde dog store problemer med å begrunne hvorfor det ikke var ett problem ved kjøring for egen maskin :?


men uansett så bør man aldri taue fortere enn 40kmt da det kan ta lang tid å stoppe en bil hvor man ikke har motor igang og ett tau som begrennser avstand til rundt 5-6m.

tenk hvis første bil bremser hardt og osv....

 #232926  av Master
 
Det er nok sikkert tenkt på å taue bilen da man enten løfter fronten eller baken opp på en tauebil og lar 2 hjul være neddi, at dette kan ødelegge noe av 4-hjulsdriftsystemet? Bilen kan jo rulle fint på alle 4 hjul, så det skal jo ikke være noe problem å taue bilen "normalt" med tau

 #232927  av inzane2012
 
Master skrev:Det er nok sikkert tenkt på å taue bilen da man enten løfter fronten eller baken opp på en tauebil og lar 2 hjul være neddi, at dette kan ødelegge noe av 4-hjulsdriftsystemet? Bilen kan jo rulle fint på alle 4 hjul, så det skal jo ikke være noe problem å taue bilen "normalt" med tau
eneste jeg kan se for meg som kan vere ett problem er vist bilen har en masse elektronikk i bilen som styrer det 4wd systemet, sånn at det kan bli "ødelagt" av å trille bilen uten at motoren går eller at det får strøm....