TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Automatkassa slurer / biter ikke !

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #232707  av sindrejl

Har fått et litt "alvorlig" problem. Under heftig pådrag, spesielt ved kickdown så biter det ikke i det hele tatt.. Turtallet kan gå rett på maks og baresåvidt det går fremover.. hva kan være galt? Skjer både i manu mode og drive mode. Både ved kickdown eller kraftig pådrag. Er det lock-up clutchen som er ferdig eller hva tror dere? Er jo bare veske inni der så kan ikke helt skjønne hva som skal være problemet.. føles som en VELDIG ferdig clutch akkurat når det skjer..

Ellers under vanlig kjøring og forbikjøring er bilen helt fin..

kan dette eventuelt ha noe med torque converter eller noe helt annet? noen må da ha peiling på autokasser? :)

#232739  av tojo

Kan være solenoid ventilen,evnt elektrisk feil(tatt diagnose?)valve body evnt wire .

#232750  av @lpher

Som jeg nevnte da du kjøpte bilen så er det nok clutch packs'ene som er på vei til den evige autobahn ;)

#232819  av sindrejl

@lpher skrev:Som jeg nevnte da du kjøpte bilen så er det nok clutch packs'ene som er på vei til den evige autobahn ;)
tenkte det samme "pokker skulle hørt på alf" men har aldri funnet ut hva "clutch pack" til denne bilen egentlig er. Kan noen svare meg på om det er det samme som torque converter? :)

#232820  av sindrejl

tojo skrev:Kan være solenoid ventilen,evnt elektrisk feil(tatt diagnose?)valve body evnt wire .
hmm må vel ta en diagnose og sjekke det også.

#232825  av sindrejl

"Stator Clutch Breakage: A very abrupt application of power can cause shock loading to the stator clutch, resulting in breakage. When this occurs, the stator will freely counter-rotate the pump and almost no power transmission will take place. In an automobile, the effect is similar to a severe case of transmission slippage and the vehicle is all but incapable of moving under its own power."

som sagt, nå er det kun folk som har tittet litt på hva en torque converter er.. men det høres ut som de symptomene? Noen med peiling på automatkasser som vet om det skal være nok å bytte TC?

#232841  av sindrejl

har egentlig litt trua på clutch packs.. er visst 4 av dem i kassa.. noen som vet mer om dette da jeg finner fantastisk lite info om det.

#232846  av tojo

Mener det er 6 av dem i kassa:
1 - O/D Direct clutch (C0)
Connect overdrive sun gear and overdrive carrier.

2 - O/D One-way clutch(F0)
When transmission is being driven by engine,connects overdrive sun gear and overdrive carrier.

3 - Forwerd clutch(C1)
Connect input shaft and front planetary ring gear

4 - Direct clutch(C2)
Connect input shaft and front and rear planetary sun gear.

5 - No1 One-way clutch(F1)
When 2nd brake is operating ,prevents front and rear planetary sun gear from turning counterclockwise.

6 - No2 One-way clutch(F2)
Prevents rear planetary carrier from turning counterclockwise.

#232856  av sindrejl

tojo skrev:Mener det er 6 av dem i kassa:
1 - O/D Direct clutch (C0)
Connect overdrive sun gear and overdrive carrier.

2 - O/D One-way clutch(F0)
When transmission is being driven by engine,connects overdrive sun gear and overdrive carrier.

3 - Forwerd clutch(C1)
Connect input shaft and front planetary ring gear

4 - Direct clutch(C2)
Connect input shaft and front and rear planetary sun gear.

5 - No1 One-way clutch(F1)
When 2nd brake is operating ,prevents front and rear planetary sun gear from turning counterclockwise.

6 - No2 One-way clutch(F2)
Prevents rear planetary carrier from turning counterclockwise.
sååååå ny kasse er best da? Jeg bruker bilen hver dag, har ingen plass eller tid å stå å overhale selv og toyota skal sikkert ha en stor formue for å bytte dette. Hadde jeg hatt penger burde jeg tatt manu conversion med det samme, men får jo brukte kasser ganske "billig"..

#233083  av @lpher

sindrejl skrev:har egentlig litt trua på clutch packs.. er visst 4 av dem i kassa.. noen som vet mer om dette da jeg finner fantastisk lite info om det.
Mjølhus mente det var clutch-packsene som "begynte å få det" ihvertfall...

#233085  av sindrejl

@lpher skrev:
sindrejl skrev:har egentlig litt trua på clutch packs.. er visst 4 av dem i kassa.. noen som vet mer om dette da jeg finner fantastisk lite info om det.
Mjølhus mente det var clutch-packsene som "begynte å få det" ihvertfall...
jepp kan høres korrekt ut etter å søkt mer rundt. Men er uviss på om overhaling er lurt eller om jeg skal bare kjøpe brukt kasse mersom
 #233744  av Magna

Hei!
Ole Ringstad (RATS) overhaler/forsterker automatkasser, han holder til i Østfold...
Magne

#233745  av sindrejl

tusen takk, men det ser ut som jeg kanskje kjøper brukt av herren litt lenger opp i posten her ;)