TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Interesse anmeldelse for Gruppekjøp Xenon Lys

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#232018  av a.c.pettersen

Den linken var det lite futt i da!! :?

#232510  av lexusmann

Enig... :?

#232648  av Master

Bare keep in mind at slike ettermonterte xenonkit ikke er lovlige og vil bli merket som feil ved en EU-kontroll.

Dette er fordi de skal ha automatisk høydejustering med følere koblet i understellet slik at de justerer seg inn etter hvordan bilen "spretter" på veien. (for ikke å blende motgående trafikk)

#232649  av lexusmann

Forstod det slik at om man fikk justert lysene skikkelig etterpå, var det ikke noe problem...correct me if i'm wrong...

#232664  av a.c.pettersen

lexusmann skrev:Forstod det slik at om man fikk justert lysene skikkelig etterpå, var det ikke noe problem...correct me if i'm wrong...
Wrong! Hjelper lite om du justerer dem riktig når de ikke ikke følger veibanen :wink:

#232679  av Master

lexusmann skrev:Forstod det slik at om man fikk justert lysene skikkelig etterpå, var det ikke noe problem...correct me if i'm wrong...
Hvordan vil dette kunne hindre at du blender noen når du kommer over en dump i veien? :roll:

#232693  av Peak

Master skrev:Bare keep in mind at slike ettermonterte xenonkit ikke er lovlige og vil bli merket som feil ved en EU-kontroll.

Dette er fordi de skal ha automatisk høydejustering med følere koblet i understellet slik at de justerer seg inn etter hvordan bilen "spretter" på veien. (for ikke å blende motgående trafikk)
I nærlys skal det være rengjøringsmuligheter(lyktespylere/viskere) og automatisk høydejustering.
Er helt lovelig å montere i fjærnlys, ekstralys osv om settet er E-merket.

Link: http://www.uberbillig.com/

#232696  av jumbo

Master skrev:Bare keep in mind at slike ettermonterte xenonkit ikke er lovlige og vil bli merket som feil ved en EU-kontroll.

Du har helt rett i at det er krav til automatisk høydejustering på slike lys, men begrunnelsen er noget tynn og misforstått (ikke av deg men av regelverket eller rettere sagt de som har utviklet det)

Jeg tør påstå 100% at du ikke finner en eneste bil på markedet som har lykter som justerer seg raskt nok til å kompensere for humpete vei. Dette krever sykt raske servoer, som i sin tur koster skjorta. Tror heller ikke noe som helst på at dette noen gang har vært ambisjon eller motivasjon fra fabrikkantenes side, det dreier seg nok i langt større grad om at de skal justere seg i forhold til last etc slik at man aldri over tid kjører med feilstilte lys.

Selvsagt mye synsing og lite peiling her, men vet av erfaring hvor mye som faktisk kreves av servorespons for å foreta realtime korrigering av slike utslag

#232699  av Master

Jepp. Regelverket er jo som alltid utviklet av folk som har altfor lite peiling, men føler en trang for å lage nye lover da de ikke har noen ting bedre å foreta seg. Men det er nå engang slik at vi må leve med det, og utrykket "fordi loven sier det" begynner etter min mening mer og mer og miste sin betydning.

#232840  av lexusmann

Peak skrev:

I nærlys skal det være rengjøringsmuligheter(lyktespylere/viskere) og automatisk høydejustering.
Er helt lovelig å montere i fjærnlys, ekstralys osv om settet er E-merket.

Link: http://www.uberbillig.com/
Nå har jo jeg bil med fjernlys og nærlys i samma "innfatninga"...så da kommer jeg vel ingen vei... :?men jeg har lyktespylere...

#233466  av ToyGlide

Jeg har ettermontert Xenonlys i fjern og kurve/tåkelys på min 07 Avensis. Bilen er utstyrt med originalt Xenon nærlys
Fjernlyset får lyse som det vil, mens kurve/tåkelys er stillt rett ned og lyser ikke en meter foran bilen engang.

Kurve/tåkelys har ingen effekt men blir mer regnet som "Stailing"

Bilde

Disse settene skal jo være "Bolt-On", men det skiller det mye på.
På fjernlysene måtte jeg lage to nye holdere i aluminium, og det med utstyr og verktøy man ikke finner i en vanlig garasje

Minner mer om Bolt-On, USA Made.
Har man skjærebrenner , vinkelsliper og sveisapparat får du det nok til å passe......