TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AngÃ¥ende forskjell pÃ¥ Ã¥rsmodeller pÃ¥ mk5

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #23357  av sindrejl
 
Lurer bare på om det er noe stor forskjell på 90', 91' 92' og 93' av Celica mk5.. sånn som det er med mr2 mk2 :)

 #23401  av CelicaTurbo
 
92-93 fikk ny girskifter mener jeg, men aner ikke hvor enkelt det er å se forskjell på dem. Ellers skal 92+ modeller ha den chrome Toyota-logoen frempå panseret istedenfor teksten "Toyota" som de tidligere modellene har. Ellers er det vel ingen forandringer som jeg kjenner til før 94 men det er jo mulig det er noe da.. kjenner best til turbo-utgaven og lite til hva som har skjedd med de andre.

 #23413  av larsst185
 
Tror forskjellen på gearskiften er at stanga har en litt annen "knekk" :!: på seg og at den har et blankere utseende

 #23478  av sindrejl
 
ok så er ikke store forskjellen da.. takker :)

 #23491  av @lpher
 
Etter hva jeg husker så var det følgende forskjeller på de....(AT180/ST182)

92-93 fikk:
*Ny girspake ja....kortere og tettere visstnok.
*Toyota emblem på panseret istedet for 'Toyota' skrift på 'leppa'
*Toyota emblem midt på hekken istedet for 'Toyota' skrift på venstresida bak...
*Ny type frontfanger
*Airbag... (ikke 100% sikker pga forskjellige markeder etc.)
*Andre farger på interiøret som opsjon.
*sotede baklys med sort midtfelt...istedet for rødt midtfelt med sølv celica logo.
*15" felger som standard...istedet for 14" Previa felger som standard ;-)


Det var ihvertfall det jeg kom på i farta ;-)

@lpher

 #23664  av Bjørn E
 
Det med baklysene er ganske lett å se, noe lignende de som kom på MR2. Stor forbedring utseendemessig. Kunne godt tenkt dem på min, men-men: er det en '90-modell så får det være en '90-modell... :?

 #23674  av CelicaTurbo
 
Bjørn: Larsst185 på forumet har jo en vraket Carlos med deler tilgjengelig, det er mulig baklyktene er hele på denne og han selv ikke ønsker å bruke disse.. så langt jeg vet har alle Carloser denne nye typen lykter og antar at de passer rett på eldre modeller men kan ikke si det 100% sikkert :)

 #23697  av Bjørn E
 
Skal sette det på konto for "til vurdering", men har fremdeles som grunnholdning at å blande detaljer fra forskjellige årsmodeller er fy. F.eks. en ST185 sett forfra med CS-panser og vanligluftinntak nede. Syns liksom det krasjer litt....
Men, blir ikke så gærnt med '93-baklys på en '90-modell da...

 #23703  av CelicaTurbo
 
joda, skjønner hva du mener :) Men selv vil jeg ha Carlos panser og front men det har delvis med at jeg har en Carlos kjøler jeg skal montere også :) Baklysene er ikke så veldig viktig for min del har jeg funnet ut for jeg har egentlig ikke blitt enig med meg selv om hva jeg liker best :)

 #23716  av @lpher
 
Bjørn E skrev: Stor forbedring utseendemessig.
Kunne ikke vært mer enig....ser liksom litt nyere ut bakfra.... ;-)
CelicaTurbo skrev:så langt jeg vet har alle Carloser denne nye typen lykter og antar at de passer rett på eldre modeller men kan ikke si det 100% sikkert :)
Alle CS'er er facelift modeller ja...
CelicaTurbo skrev: så langt jeg vet har alle Carloser denne nye typen lykter og antar at de passer rett på eldre modeller men kan ikke si det 100% sikkert
Er samma ledningsnettet på dem så vidt jeg vet ja...


@lpher

 #23746  av sindrejl
 
Når man først er inne på dette, hva er difference mellom gt4 og CS da? Bortsett fra nummerert chassis og scoop :)

Noe mer problemer med cs enn gt4 eller visa versa? Og forskjell i hk?

 #23748  av gt4 carlos saintz
 
Forskjellen på gt4 cs er 4 hk meir, vannkjølt intercooler, skinn :?: panser, frontfanger, ekstra radiator :?: vannkjølt turbo :?: anna styreenhet.

 #23749  av sindrejl
 
har ikke gt4 intercooler? burde jo skillt dem flere hk da? men altså cs er vel mer tunevillig..eller?

 #23763  av Bjørn E
 
Litt forvirring her.... Forskjellen på turbo 4Wd og cs er at cs har vannavkjølt intercooler istedenfor luftavkjølt. Og luftstrømmen går inn fronten og blir "sugd ut" panseret til forskjell for T.4WD som har "scoop". Pluss at den har bedre synkroniseringsringer i gearkassen og ett fancy skilt på dashbord som forteller prod.nr. av 5000 stk. Skinn er ekstrautstyr samme som på T.4WD.

 #23776  av CelicaTurbo
 
Og den "ekstra radiatoren" er til den vannkjølte intercooleren og har lite med motoren å gjøre :) Ellers har både vanlig og carlosen vannkjølt turbo, og de senere modellene av "vanlig" GT4 har også den samme girkassen som carlos modellen har (se etter E151F på platen under panseret), min bil som er produsert i september 1990 har denne girkassen så forandringen må ha skjedd ganske tidlig.

Ellers har carlosen lettere frontfanger og bakfanger, litt kortere girspake ser det ut til, 4 hk ekstra, og en ECU som har fuelmaps til 1.1-1.2 bar istedenfor den vanlige modellen som bare har maps til 0.85 bar. Og så er det de andre baklyktene som er diskutert ovenfor :)