TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Høyt turtall pÃ¥ tomgang ved kald motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #234520  av nullnalen
 
Hver gang jeg starter bilen på kald motor så havner turtallet på 2000 omdreininger i noen minutter før den detter ned på normalt igjen. For meg så virker dette som om automatchoken henger, kanskje? Noen som vet hva dette kan være?

 #234525  av CelicaTurbo
 
Hva er tomgangsturtall på når motoren er varm da? Det er ingen automatchoke som sådan på disse bilene, kun en tempsensor som forteller ECU at motoren er kald kombinert med en ventil som vekselvis åpnes og lukkes for å slippe luft forbi det lukkede gasspjeldet (og dermed styre tomgangsturtallet). Det er mulig at denne ventilen er defekt hos deg, eventuelt tempsensoren. Det er i prinsippet ikke mulig å stille inn tomgangen på disse bilene, dvs, det er en justeringsskrue på gasspjeld men den bør ikke røres til dette formålet pga at det medfører at også spjeldsensoren må justeres, og ECU vil alltid motvirke enhver forandring du gjør her. Om turtallet er høyere enn 750-800 o/min ved varm tomgang er det mulig at tidligere eier har rørt denne skruen og at du har kanskje har defekt tomgangsventil.

 #234534  av nullnalen
 
Når motoren er varm så ligger den rett under 1000 rpm. Må kanskje ta turen bort på toyota å få diagnose på bilen da...

 #234553  av Mr2Even
 
Tomgangen skal vel ligge på fra 850 til 900 rpm? det skal den på min

 #234555  av Larsen
 
CelicaTurbo skrev:Hva er tomgangsturtall på når motoren er varm da? Det er ingen automatchoke som sådan på disse bilene, kun en tempsensor som forteller ECU at motoren er kald kombinert med en ventil som vekselvis åpnes og lukkes for å slippe luft forbi det lukkede gasspjeldet (og dermed styre tomgangsturtallet). Det er mulig at denne ventilen er defekt hos deg, eventuelt tempsensoren. Det er i prinsippet ikke mulig å stille inn tomgangen på disse bilene, dvs, det er en justeringsskrue på gasspjeld men den bør ikke røres til dette formålet pga at det medfører at også spjeldsensoren må justeres, og ECU vil alltid motvirke enhver forandring du gjør her. Om turtallet er høyere enn 750-800 o/min ved varm tomgang er det mulig at tidligere eier har rørt denne skruen og at du har kanskje har defekt tomgangsventil.
Må krangle litt med deg her :) . Justeringsskruen til tomgangen gjør ingenting med selve gasspjeldet. Altså den kan justeres for å få riktig tomgangsturtall uten at gasspjeld-sensoren(TPS) må justeres. Det sagt så er det også montert en ventil som ECUen regulerer turtallet med. Det vil si at da motoren er varm så vil motoren prøve å legg seg på 750-800 rpm unasett. Så ville først prøvd å justere litt på den skruen som er merket av, på bildet
Vedlegg
Turtall.JPG
Turtall.JPG (257.15 kiB) Vist 5096 ganger

 #234561  av nullnalen
 
Tror jeg skjønner :lol: Men den er jo helt i orden så fort bilen blir varm, da er rpm tilnærmet lik riktig...Likevel vil du at jeg skal justere tomgangsskruen?

 #234575  av Larsen
 
nullnalen skrev:Tror jeg skjønner :lol: Men den er jo helt i orden så fort bilen blir varm, da er rpm tilnærmet lik riktig...Likevel vil du at jeg skal justere tomgangsskruen?
Vil at du skal prøve å justere den først ja. Hvis det ikke fungerer er det bare å justere den tilbake.

Det finnes faktisk et par skruer på den delene av spjeldet som ecu'en regulerer. Der kan du regulere spenningen på en fjær som med stor sansynlighet regulerer turtallel på kald tomgang. Problemet er bare at den ikke er beskrevet noen sted i noen service manualene, så det å begynne å justere på den uten å vite hvordan gjør nok bare vondt værre!

 #234614  av sindrejl
 
uhm vil da påstå at det er ganske normalt at denne motoren går på 2000rpm ved kald motor..

mk1 gikk på 2500 ved veldig kald motor..

 #234650  av Anders gullstein
 
sindrejl skrev:uhm vil da påstå at det er ganske normalt at denne motoren går på 2000rpm ved kald motor..

mk1 gikk på 2500 ved veldig kald motor..
Gjør min også, gjort det så lenge jeg har hatt den.

 #234660  av ArildM
 
Samma her har gjort d på 3 4age motorer jeg har hatt :wink:

 #234676  av Mr2Even
 
Ikke på min mk2. Den ligger på rundt 1500rpm. men tror ikke 2000rpm er så galt heller. Visst du vil så kan du jo måle gasspjeld-sensoren(TPS) eller kjølevannsensoren med et ohm meter og se om de er innenfor grensene. Du kan også sjekke tomgangsdysen. :wink:

 #234762  av Rafleklakk
 
I ekstrem kulde gikk min opp på 3k rpm ved kaldstart. Stod og butta på 3k rpm noen min før den gradvis sank :)

 #234777  av nullnalen
 
Kanskje bilen skal være sånn da, hehe :wink:

 #234798  av Mr2Even
 
Jeg tror nok 2000rpm nå er litt mye