TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Automatkasse(mÃ¥ av med kassa)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #235247  av Shyggen

Hei har fått et uhyggeli problem, denne "drive plate" som er nevnt på side 43 i reparasjons manualen er litt løs på min bil.. og må nå av med automat kassa for å se hva skaden er.

Noen tips til enklest måte å gjøre dette på? skal man ta ut motor og kasse
eller er det enklere å bare ta av girkassa? noen tips å triks eller rett og slett erfaringer fra noen som har gjort dette før.

Har fått lånt verksted med lift her i sandefjord så da går denne helga
til mekking.

lagt ved bilde fra inspeksjons luka.. er den som er tegnet på som er litt løs..
etter hva jeg kan se..
Vedlegg
fuckingshit2.JPG
fuckingshit2.JPG (21.47 kiB) Vist 887 ganger

#235260  av sx-4-ever

Må se litt rundt da vettø ;) Jeg bytta nettopp auto kassa på en MKIV forige helg.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=22220

#235263  av sx-4-ever

Den du har tegna er foresten "svinghjulet" som converteren sitter på. Kjappeste måte og få av alle boltene er som nevnt i linken ovenfor at du setter en pipe på reim hjulet til veiva og holder fast mens du løsner en og en bolt på converteren. Så vrir du videre ved hjelp av skralla du holder på veiven i andre enden. Veldigt raskt gjort. Når du har løsna den sitter den kun laust i kassa. Så setter du en jekk under kassa og en jekk under på bunnpanna på motoren. løsner kasse festene bakerst ( etter du har tatt av mellomakslingen ) så senker du girkassen 5-6cm bakerst og løfter litt på motoren fremme. Så setter du 4 lange forlengere til skrappa på så kommer du til boltene på toppen av kassa. Hysk lednings nettet som ligger festet oppå kassa før du løsner alle boltene ;) Ha me det 2 stk som kan holde i kassa og løfte den ned når du løsner siste bolt. Da har du fri tilgang til "svinghjulet".
Er en 6-7 timers arbeid om du ikke har erfaring.

HÃ¥per dette hjalp.

#235264  av sx-4-ever

Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.

#235332  av sindrejl

sx-4-ever skrev:Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.
btw sånn at det er klart, converter og svinghjul er det samme :) er derimot en plate mellom converter og motor hvor feks starteren er skrudd fast i.. det er dette som er "drive plate" og den vil sitte fast i motoren når alt annet er skrudd ned

#235336  av sx-4-ever

sindrejl skrev:
sx-4-ever skrev:Vis du løsner kassa føør converteren vil du få et stort problem da kanalen under bilen ikke går langt nok bak til at du klarer trekke kassa av den. Så løsne converteren slik jeg beskrev ovenfor først.
btw sånn at det er klart, converter og svinghjul er det samme :) er derimot en plate mellom converter og motor hvor feks starteren er skrudd fast i.. det er dette som er "drive plate" og den vil sitte fast i motoren når alt annet er skrudd ned
My bad ;)

#235354  av Shyggen

okey, thanks mate :D jau, er den drive platen som virker løs på min bil..

den lager væffal noe små ulyder ved lav rpm.. å den så it helt bra ut..
så blir spent å se dommen.. :\
Sist redigert av Shyggen den 19 apr 2007 18:41, redigert 1 gang totalt.

#235355  av sindrejl

du kan jo bare be experten kjetil til å hjelpe deg.. han tar 200,- pr time ;) sx-4-ever altså :D hehe

#235393  av sx-4-ever

Yapp yapp :P Gikk ihvertfal greit på sindre's supra ;) hehe
Sist redigert av sx-4-ever den 19 apr 2007 21:55, redigert 1 gang totalt.

#235428  av Andy_Celica

sx-4-ever skrev:Kjell faktisktk :P ? hehe Kjetil mener du vel ;)
Du ser vel at han skriver kjetil? hehe.

#235437  av sindrejl

Andy_Celica skrev:
sx-4-ever skrev:Kjell faktisktk :P ? hehe Kjetil mener du vel ;)
Du ser vel at han skriver kjetil? hehe.
innbiller meg at jeg har skrevet kjetil all the way her ja :P

#235439  av sx-4-ever

Nei, men Andy var inne og endra på det ;) Satt og mobba meg på msn :P

#235451  av Turbotrille

Ganske leit med løs stratkrans faktisk, på norsk er det faktisk det det heter ;)
Har prøvd det selv engang, det førte til at gearkassen (mest sannsynlig converteren) døde iløpet av en god måneds tid...

Går å få ned gearkassen på 1.5 time når man er 2 stk og ligger å jobber på gulvet.. ;)