TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ny Blaupunkt headunit.

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #235084  av paalw

Skal bytte ut den originale kassettspilleren med en slik en.

http://www.blaupunkt.com/no/7646583310_main.asp

får spilleren i morgen og har ikke tatt ut gammelspilleren.

Har ikke gjort så mye installeringer får, så hvordan er det med kontakter bak på spilleren? Er det sånn standard som man bare river ut av den gamle og plugger rett i den nye, eller må man ha noe slags overgang?

#235086  av jsun

Det finner du fort ut av .... når du river ut den gamle :wink:
Den nye følger nok "ISO" standaren, men om den gamle gjorde ser du nok!!
Om ikke kan du kjøpe en ISO overgang hos de fleste elektronikk forhandlerene, om du ikke klipper og fikser den selv.

Som regel har ikke eldre Toyota modeller "vanlig ISO" så du trenger i så fall en overgang, om den ikke sitter bak den gamle.

#235164  av @lpher

Åssen spiller er det som har stått i til nå da?

#235208  av paalw

@lpher skrev:Åssen spiller er det som har stått i til nå da?
se øverste linje i første post :D

#235284  av paalw

røska ut spilleren i dag. Da så jeg jo at jeg måtte bestille ISO-konverter. :?

#235724  av lasse

Hvis det er originalspilleren som har stått i til nå vil ok ikke en slik overgang funke, MR2 mk2 har innebyggede forsterkere og sånt...
Hvis du ser litt nedover i denne posten så har jeg skrevet opp fargekoder til hva som er hva, er til en -91 da, kan hende det er annerledes med din i og med at den er endel nyere...

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

#235872  av @lpher

lasse skrev:Hvis det er originalspilleren som har stått i til nå vil ok ikke en slik overgang funke, MR2 mk2 har innebyggede forsterkere og sånt...
Hvis du ser litt nedover i denne posten så har jeg skrevet opp fargekoder til hva som er hva, er til en -91 da, kan hende det er annerledes med din i og med at den er endel nyere...

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=
Stemmer...om det er sub i bilen din orginalt...så må du nok gjøre slik som Lasse foreslår...om det ikke er det...så kjøper du bare den ISO-overgangen :)

#236039  av paalw

ja jeg fikk isoadapteret på lørdagen. det passa jo selvfølgelig ikke...

det var ikke med noe koblingsskjema som viser hva som er hva bak på spilleren.

Men får vel bare klippe av originalkontakten i bilen og spleise ledningene til ispkontakten jeg kjøpte.

stemmer fargene overens på billedningene og isoadapteret, så det er bare å sette feks gul mot gul? gadd ikke se så nøye på det, bare konstaterte at isoadapteren ikke passet...

#236531  av @lpher

paalw skrev:ja jeg fikk isoadapteret på lørdagen. det passa jo selvfølgelig ikke...

det var ikke med noe koblingsskjema som viser hva som er hva bak på spilleren.

Men får vel bare klippe av originalkontakten i bilen og spleise ledningene til ispkontakten jeg kjøpte.

stemmer fargene overens på billedningene og isoadapteret, så det er bare å sette feks gul mot gul? gadd ikke se så nøye på det, bare konstaterte at isoadapteren ikke passet...
Nope....fargene på kablene i bilen...og ISO-pluggen stemmer overhodet ikke overens...så her er det greit å ha tunga rett i munnen ;)

#236561  av paalw

greit å vite :) fant skjema til hva som er hva på isopluggen på blaupunkt sine sider.
Så da er det vel bare å starte arbeidet med å koble dette mot det som lasse beskriver her med ledningsfargene i selve bilen.

#236640  av paalw

inn til spilleren(ISO) skal det være + og - for hver høyttaler, men på ledningene fra bilen virker det som det bare er en ledning fra hver høyttaler. Virker jo også sånn på lasses "jukselapp":

Grønn m/sølvbånd-dimming
Blå m/sølvbånd-høyttaler høyre bak
Rød m/sølvbånd-høyttaler høyre foran
Brun m/sølvbånd-høyttaler venstre bak
Hvit m/sølvbånd-høyttaler venstre foran
gul m/sølvbånd-?
Sort m/sølvbånd-?
Grønn m/sølvbånd-felles - signal til forsterkere
Brun m/sølvbånd-? (tydeligvis to stykker)
Sort/rød m/sølvbånd-antenne
Hvit/grønn m/sølvbånd-?
Rosa-remote til forsterkerene
Grå/rød-tenning (+)
Blå/rød-konstant spenning (+)

Er disse splittet inni med + og - eller noe sånt?

Fikk heller ikke fargene på tenning og konstant spenning(og den manglende jording) til å passe i min bil.

#236879  av paalw

da har jeg funnet tenning, jord og 12v konstant. Målte at dette var riktig. (skal legge ut fullstendig liste med ledningsfarger når jeg får det hele til å fungere)

Testet så å sette i spilleren med bare disse koblet til, pluss det jeg tror er dimminga.

Men. Spilleren er helt livløs. Testa også med alle andre muligheter til dimming, men den er like død. Sjekka sikringa også, den er ok.

Skal ikke spilleren starte opp selv om bare disse 4 ledningene er koblet på??

#237337  av paalw

ok da har jeg kommet et steg videre. fikk ihvertfall liv i spilleren :D
(vel og merke må man slå på lysene i tillegg til tenninga, men det er forsåvidt greit)
Har altså funnet konstant 12V, tenning 12V, jording og dimming.

Da gjenstår det bare 2 små ting.

1. Finner ikke kablen til el antenna. Har prøvd alle kablene som sto inn til originalspilleren. Kun den rosa gjør at antenna går opp, men da også uten tenning...(prøvde også å legge tenning 12V til antenneledninga, heller ikke da reiste den seg) Hvordan fikser jeg dette?

2. Høyttalerkablene fra bilen har bare en ledning hver mens inn i spilleren er det + og - for hver høyttaler.
Går da ut ifra at ledningene fra bilen er høyttalernes + og at jeg kobler dem til + på spilleren. Og kan da bare ta de 4 - fra spilleren og legge til i et jordingspunkt. Er dette riktig?

Håper noen gidder å svare meg, sitter litt fast akkurat nå..

#237904  av paalw

ingen som har gjort dette før? :roll: