TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har 3s-gte to bunnplugger?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #235627  av oleb

Amatørmekanikertrangen slo til igjen i dag, så jeg bestemte meg for å bytte olje på bilen. Kjørte den god og varm, jekket den opp på begge sider fremme, og skrudde ut bunnpluggen. Det som forbauset meg var at det kom så lite olje ut, kanskje litt over 3 liter bare. Peilet olje før jeg begynte, og peilepinnen viste litt over halv. Skal ikke 3s-gte ha 4,6 liter olje?

Har jeg oversett en bunnplugg (syns den sto litt rart til i og med at den ikke var helt på undersiden av bunnpannen, men litt på skrå på baksiden)? Hva tror folket?
 #235629  av Ivar

oleb skrev:Amatørmekanikertrangen slo til igjen i dag, så jeg bestemte meg for å bytte olje på bilen. Kjørte den god og varm, jekket den opp på begge sider fremme, og skrudde ut bunnpluggen. Det som forbauset meg var at det kom så lite olje ut, kanskje litt over 3 liter bare. Peilet olje før jeg begynte, og peilepinnen viste litt over halv. Skal ikke 3s-gte ha 4,6 liter olje?

Har jeg oversett en bunnplugg (syns den sto litt rart til i og med at den ikke var helt på undersiden av bunnpannen, men litt på skrå på baksiden)? Hva tror folket?
Nei, det er kun én bunnplugg på motoren. Det er en på girkassen også.

#235641  av oleb

Ja, det var det jeg trodde jeg også. Syns bare det var så rart at det kom så lite olje!

#235667  av Biggen

Det er ikke så mye mer enn 4 L i motor + filter.
Etter min erfaring så hvis peilepinnen kun viser litt oje i bund av pinnen må en bruke ca 1 L for å fylle opp motoren.

Så hvis falfull indikasjon på pinnen, er det ca 3,5 L ojle i motor.

#235687  av oleb

Ok, da stemmer det nok litt bedre. Må bare stikke på toyota på mandag for å få låne oljefiltertang, det er TRANGT!!

#235829  av Biggen

For å få filteret av Bruk bare en skrutrekker og kjør det inn i filtere, og skru det av.
Når du skal sette på Holder det å bare stramme godt med hanna. Holder lenge det....

#235881  av wickeddark

Det fungerer som oftest fint, men ikke når dustene som satt det på brukte oljefiltertang for å skru det på :D

#235888  av oleb

Biggen skrev:For å få filteret av Bruk bare en skrutrekker og kjør det inn i filtere, og skru det av.
Når du skal sette på Holder det å bare stramme godt med hanna. Holder lenge det....
For så vidt, det kan jeg prøve ja. Det satt rimelig hardt, også er det jo så sykt trangt i mellom der! Får sjekke det ut i morgen :)

#235924  av Peak

oleb skrev:Ok, da stemmer det nok litt bedre. Må bare stikke på toyota på mandag for å få låne oljefiltertang, det er TRANGT!!
har kjøpt meg denne, kostet under 200kr :roll: går knirkefint å bytte oljefilter på varm motor da :)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=9598