TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning av styling, vanskelig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #237146  av Nikko

Hvordan er det med godkjenning av styling uten TUV? og hvorfor i he***te skal styling måtte godkjennes?

#237172  av celicat23

Det eneste du må godkjenne er hvis du bredder bilen. Ellers er det fritt frem (ikke lov med skarpe kanter o.l da....)

#237215  av jumbo

Som allerede nevnt kreves normalt ingen godkjenning for styling i det hele tatt...

#237228  av Dr.Ling

Så hvis jeg møter på trafikkstasjonen med stylet bil så går det greit?

Skulle vel være det om ikke det er noe som kan fly lett av eller kile seg i hjulbuen enplass og drepe eller stikke ut øynene på uskyldige forbipasserende. :twisted:
Sikkert noen ved trafikkstasjonene med like livlig fantasi da.... så pass på.

Nikko, egentlig skulle skulle du hatt TÜV-papir for den fargen, er jo livsfarlig! ;)

EDIT: Vet forresten at de på det tyske forumet har lagt ut endel TÜV / ABE -papirer for styling, så det virker som om de har krav om papirer der nede. Rart.

#237232  av toyota_mr2

men vis du spør om di kan skrive de inn får du de i vognkorte

#237238  av celicat23

toyota_mr2 skrev:men vis du spør om di kan skrive de inn får du de i vognkorte
Tvilsomt. Siden det ikke er noe krav om det, så vil vel spørsmålet være hvorfor de skulle gjøre det? Blir det samme som om du skulle komme på biltilsynet med nye setetrekk og ha det skrevet inn i vognkortet.

Men selv om det ikke er noen krav om TUV godkjenning, så må ingen tro at her (som alle andre områder) har diverse folk på diverse biltilsyn laget sine egene regler :evil: :roll: Eller kanskje rettere sagt så er det noen som ikke kan jobben sin, og DET legger de hele stoltheten sin i.

En trafikkskole i asker/skien (eller noe der om kring) fikk krav om og fjerne vingene på bilene sine, med begrunnelse at de var farlige. Når vi da snakker om orginale impreza vinger, på orginale impreza biler - da skjønner alle hvor IDIOTER noen på biltilsynet er.

En kompis fikk samme kravet ved visning av bilen sin: en avensis med supra vinge. Den vingen måtte av, trafikk farlig, fy-fy-fy! osv osv. Så dro han til en annen trafikkstasjon og VIPS så ble bilen godkjent uten noe mas om vingen i det hele tatt.

Jeg ble stoppet i full teknisk kontroll og dratt med til biltilsynet når jeg hadde celica'n. Da spurte jeg spesifikt om styling og vinge på bilen. Fikk til svar "Det kan du gjøre som du vil med, for det har ikke vi noe med å gjøre. Så lenge det ikke er noen skarpe kanter som kan være farlige." Ergo: jeg traff en som kunne jobben sin (en av de få?)

#237256  av jumbo

Ja, det er og blir forbanna irriterende og ubrukelig hvor store personlige variasjoner det er i denne faens etaten.

#237312  av Andy_Celica

Sier bare en ting jeg, FLYTT TIL SVERIGE.

Var på biltilsynet i Sverige for å eu-godkjenne bilen min, Har 9,5x19 felger med 275-30-19 og 8x19 felger med 235-35-19 og bilen er senka masse ligger helt kant i kant med dekka :D

Han på biltilsynet kjørte opp på bukken der de skulle heise den for å titte under, var så vidt bilen kom over uten å skrape, han heisa opp bilen og så "Fy Faen så gromma hjul du har" og samtidig syntes han den var perfekt senka (har ikke papirer på noe)

Så skulle vi teste avgass så vi kjørte ut bilen, så sa jeg til han at han fikk ta seg en liten tur, (jeg satt på seff) han glisa og kjørte, og fikk bilen da godkjent selv med jdm lykter som lyser feil vei.

#237319  av ArildM

Er det rart vi misunner svenskene :roll:

Kappa fjærer, bredding, tjah det meste går vel gjennom der 8)

Men det første jeg møtte når jeg prata med folka som hadde med godkjenning å gjøre var et svært bilde av et fjærbein med orginalfjær, og et enda større bilde at et fjærbein med ei senkafjær som bare hang ut av fjærbeinet :? Propaganda x)

#237347  av WaxFraq

Det at det er så store forskjeller ute å går bladt landets biltilsyn er jo helt latterlig.
Men man kan si at det er "vanskelig" å ha en gate-racer.
Jeg har selv hatt en nissan patrol, som selvfølgelig ikke var helt orginal da, å der er det mye vanskeligere! Da med tanke på hevesett, bodylift, skjermbreddere, bredere dekk og felger, kufanger, vinsj og ekstralys...

Norge gjør det ikke spesiellt enkelt, eller morro for oss som gjærne vil kjøre noe annet en en sølvgrå 1,9 tdi passat...HATE IT!!! :?

#237376  av Nikko

OK fine greier... hehe hadde min inne på EU så var det verksmesteren som var å kikka noge jævlig...

"den stylinga er ikke lovlig... de dekka er ulovlige.... ratte er for lite, dette er ulovlig... di baklyktene kan du glemme.... den er ulovlig senka... det er ikke orginal eksos..."

tok helt av dusten... fikke den heldigvis gjennom hehe :)

#237384  av cameleon

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye syting over at ting ikke blir godkjent jeg. Synes etaten og folkene der gjør en kjempejobb jeg. De gjør jo så godt de kan :mrgreen:
Tenkte jeg skulle kjøpe blomster til biltilsynet nå i helga. For at de er så flinke og tenker sånn på vår sikkerhet. De nye vestene er ikke så dumme heller. Ganske så trendy spør dere meg :!: