TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girolje...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #237623  av villejan

Skal skifte gir olje på bilen min.

Lurte litt på hvilke olje jeg bør velge.

Bilen er trillet 226k. Blir stort sett brukt til dagli, men en gang eller tre på bane..

Noen innspill?

#237632  av Larsen

Redline mt-90
Spesielt fin hvis du har skraping da dur girer.

#237659  av Ã¦len2

Funke bra den ja! Bytta nettopp t den.

#237685  av Mr. 1

Hvor får man kjøpt den?

#237690  av Larsen

Mekonomen. MÃ¥ ofte bestilles da.
 #237738  av wax

Ok, nå begynner jeg å lure litt her. Har ikke hatt MR2 så fryktelig lenge, men har hatt diverse andre biler. Bytte girolje? Går ikke det på motoroljen?
I så fall - kan noen fortelle meg hvor jeg 'peiler' girolje, kjennetegn på at den bør byttes osv?

(Nei, jeg er ikke akkurat noen bilmekaniker...) 8)

#237794  av Timmey

går ikke med motorolje. du peiler ikke oljen, det skal cirka 2.2 liter på kassen. det er 2 plugger, den øverste pluggen fyller du i og fyller til det renner ut olje i dn.

#237826  av kake

Er vel greit å bytte girolje en gang i året ca på mr2, det kommer jo ann på hvordan man kjører. Girolja ligger jo bare der og bader, det er ikke noe trykk eller filter som kan filtrere i motsetning til motoren. På enkelte vasse Type R hondaer er det anbefalt å skifte girolje samtidig med motorolje. Volumet på de ligger vel rundt 2-2,5 liter.

Er vel 2,6L på 3SGE kassa.

Skraper kassa f.eks kan det godt hende det er fult av metallspon i den, greit å skifte da :wink:

#237893  av wax

Ok Timmey, takk. Skal få bytta om ikke så lenge tror jeg. Ingen ulyder eller noe, men vet aldri når den sist ble bytta.

Bedre føre var? 8)

#238114  av Krabbe

Er ikke mange som tenker på a bytte girolje, så skal ikke se bort i fra att du sitter på ~20 år gammel giroje :P
En gang i året var kanskje litt vell ofte, spesielt om man bruker MT-90 osv, det blir jo fort 5-600,- pr skift.. Men ja, spørs hvordan du kjører, og det er jo for all del fordelaktig å bytte ofte, men kanskje ikke strengt talt nødvendig :)

#239221  av Krabbe

Bare en liten ps:
Anbefales å bytte begge skivene når du bytter olje, kostet for meg 19,- på Toyota!

#239375  av wacky

Normal intervall på så godt som alle Toyotaer er hver 60.000 km/hvert 4.år for skifte av girolje. Ihvertfall ikke noe vits med oftere på en GTI.