TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 SW20

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #23789  av Edvin

Var så heldig å fikk tak i en MR2 for en liten tid siden. Har i all ettertid prøvd å sugd opp så mye info/tips/tricks som mulig inne her. (Har lært MYE) :D
Men jeg har et par spørsmål: Jeg har en 90 mod GTI og lurer på hva forventet toppfart på denne er, evt. hvor høy toppfart dere/andre har klart før noen mods.

Har også innsett at det hadde vært sinnsykt moro med turbo på bilen, men da jeg snakket med Toyota forhandleren her i Molde ble jeg fortalt at dette ikke var gjort uten videre og at jeg sikkert måtte skifte ut hele ledningsnettet. Men å sette en turbo på GTI motoren ikke var noe problem. Etter en samtale med GIK turbo fant jeg fort ut at dette ble dyrt, de regnet med 20-25k + mva for full pakke, hvor jeg kunne forvente 210HK +-. Er det noen her som vet mer om en slik ombygging?

Effektanlegg: Jeg hadde naturligvis svært lyst på nytt eksos-anlegg med litt mer lyd i, men dette var ikke mulig å skaffe på disse bilene ble jeg fortalt på Bilspectra. Har forøvrig svært lite lyst å miste noen av ederørene mine, er det noen av dere som vet av et ferdig kit, eller må jeg bygge selv? (Kan vel bli svært vanskelig med tanke på den lille avstanden fra manifold til enden)

Til slutt så er synk'en på 2. gir ganske utslitt, jeg vet at dette er en helt vanlig feil på disse bilene, men lurer litt på hva det vil koste å fikse det/om det er mulig å fikse det selv?

Da var jeg ferdig, puh... Dette ble jo et helt foredrag dette jo :shock:

På forhånd takk(Også for tidligere hjelp) :)
Vedlegg
Legger også ved et bilde av bilen..
Legger også ved et bilde av bilen..
MR2.jpg (42.21 kiB) Vist 2988 ganger

#23799  av CelicaTurbo

tja, får prøve å svare kjapt på spørsmålene, ellers finner du et lass av info om du bare søker litt i forumet.

- turbo på motoren er mulig, men det er både enklere og billigere å kjøpe en brukt motor fra MR2 Turbo (3S-GTE) og montere denne med ledningsnettet. Det blir også en vesentlig mer pålitelig løsning..
- Eksos, bilspectra fører nok ikke eksos til denne bilen nei, men snakk med crazytuning.com, importtuning.no, trstuning.no eller toypartz her på forumet så er det et godt utvalg av forskjellige fabrikater av eksos i god kvalitet.
- Toppfart er ca 225 (noen som er uenige i det?), men pga misvisning på speedo så viser jo nålen betraktelig høyere så klart. Dermed er det også vanskelig å vite den faktiske farten som andre med modifiserte biler har opplevd så lenge dem ikke har en GPS-måler eller tilsvarende.
- 2. gir syncro, det koster nok en del, du kan prøve å få tak i en brukt girkasse men det er ingen garanti for at den også ikke er dårlig. Skal du få dette til en grei pris bør du nesten kjenne noen. Eventuellt kan du prøve å bytte til Redline girolje, det er mange som har positive erfaringer med dette men det er bare en utsettelse av problemet så klart..

#23805  av Edvin

Takker.
Men hele ledningsnettet må altså skiftes ut, de fortalte meg at hele dashbordet/tenningslås måtte skiftes ut. Vil ikke dette bli enormt mye arbeid, noen som har gjort dette som kan anslå antall arbeidstimer?
Hvor mye må jeg regne med å måtte gi for en 3S-GTE som har gått rundt 100k?

#23807  av Bjørni

Heisan!
Når du bytter motor, må du skifte ledningsnettet som går fra:

- Motoren til ECU (hjernen)
- Motoren til "Left Kick Panel" (sikringboks nede til venstre i coupeèn)

Du må også bytte girkasse, hjerne og eksos.
Ledningsnettet som går opp i dash'en trenger du så absolutt ikke å bytte.

#23815  av PwRmAd

Jeg greide ca 220km/h i max fart i gjennom Tyskland og Italia (var fremdeles na motor)med medvind, hjemlengsel og kjøttboller til middag, men det var med 2 pers og fullt flytte lass..Helt utrolig hva man egentlig kan få plass til i en mr2. Må jo si jeg ikke var særlig imponert over kraftpakka i en na, så det ble Turbo da :twisted:
Vedlegg
220kmh.jpg
220kmh.jpg (30.09 kiB) Vist 2946 ganger

#23824  av Tommy

hva er den bryter dingsen under vinsudvisker"armen"?? har jeg ikke tenkt over\sett før...

#23833  av Erlend

Fjernkontrollen til stereoanlegget hans :) (Sony?)

#23838  av chris

Jeg for min del har hatt mer enn 220 på nåla i min NA.

Anyway, Edvin, jeg tror jeg ville byttet motor i stedet for å bygge turbo på NA'en.. :)

#23868  av Edvin

Hvis det ikke er så alt for mye trøbbel tror jeg at jeg kommer til å gå for å skifte motor, sett at jeg finner en til brukbar pris. For det er vel som CelicaTurbo sier "Det blir også en vesentlig mer pålitelig løsning.."
Har lyst på litt mer power! :twisted: Ble litt overrasket da nåla stoppet på 220km/t, ikke det at jeg er oppe i slike hastigheter hver dag, men jeg må vel innrømme at jeg hadde forventet litt mer.

Anyways, takker for alle tilbakemeldinger

#23870  av Dalan

Edvin skrev:Ble litt overrasket da nåla stoppet på 220km/t, ikke det at jeg er oppe i slike hastigheter hver dag, men jeg må vel innrømme at jeg hadde forventet litt mer.
Har du lang nok nedoverbakke så skal nåla komme opp i 250 har jeg hørt.. hmm.. :P
Syns ikke det er så galt for en to-liter på 156 hk jeg ;)

#23872  av Edvin

Det er vel noe sannhet i det du sier om at det er en 2 liter på 156 hk. :)

Har et lite spørsmål til: Bilen er litt tungstartet, dvs jeg må kjøre startmotoren en god stund før den starter, ellers er det ikke noe galt med den. Det er logisk nok mest når den er kald, men synes det er litt i meste laget. Noen som har vært borti dette, hvis de ikke skal være slik da...

#23875  av chris

Edvin skrev:Det er vel noe sannhet i det du sier om at det er en 2 liter på 156 hk. :)

Har et lite spørsmål til: Bilen er litt tungstartet, dvs jeg må kjøre startmotoren en god stund før den starter, ellers er det ikke noe galt med den. Det er logisk nok mest når den er kald, men synes det er litt i meste laget. Noen som har vært borti dette, hvis de ikke skal være slik da...
Sjekk plugger, pluggkabler, fordelerlokket og rotor :) Og gjerne batteriet også :)