TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • *prosjekt* Motorbytte i min Celica 75"

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #235604  av SupraTurbo
 
Nå i helgen starter forberedelsene til motorbytte i min gamle celica. Bilen er orginalt en LT med ST innsug og gassere. Nå skal det inn en GT motor med twin cam og weber gassere. Blir spennende. Først skal motoren demonteres litt, for å sjekke litt status der inne. Forhåpentligvis er det ikke for mye å gjøre. Har lest litt om slakker i oljepumpen, så den skal inspiseres. Tror jeg blir å skru gamle motoren av girkassen og bare ta ut motoren, dersom dette går. Har ståløyer i taket og taljer til hjelp så, håper det går. Noen som vet om det går? Eller må jeg plukke med girkassen ut?
RÃ¥d motas med takk :wink:
Trenger også noen råd angående monteringen av gasserene opp mot de orginale stag-overføringene til pedalen...

Skal selvfølgelig ta bilder underveis... :D
Sist redigert av SupraTurbo den 07 mai 2007 09:32, redigert 1 gang totalt.

 #236693  av SupraTurbo
 
Skulle egentlig legge inn bilder her i dag, men måtte formatere mobilen min i dag... Det jeg har gjort er at jeg har plukket ned motoren og tatt ut det ene stemplet. Dette hadde en fastgrodd stempelring. Alle de andre stemplene er det litt sideveis bevegelse, så vi har fastslått at de er ok. Ringen mått til slutt ut med makt og kom dermed fram i 4 deler :D Ny ring er muligens snart underveis. Innsuget har blitt polert med autosol og stålull montert på borremaskin. Webergasserene ble plukket helt ned og alle deler ble smerglet pent og smurt opp. Gasseren fikk jeg levert ferdig glassblåst.

Den berømmelig kjedestrammeren er også underveis og har ETA i morgen med posten :wink:

Med det samme jeg hadde av bunnpanna tok jeg ut oljepumpa og åpnet denne. Den så rimelig strøken ut. Det fantes ikke slakke og det var ingen riper på hverken den feite 5 kanta ringen eller den 4 kanta stjerna som snurrer inni der..

Motoren har vært lakkert gul en gang i tiden. Under lakke viser det seg en pen og ren alutopp som skal blåses når jeg har fått plukka ut alle ventilene. Blokka skal også blåses når den har fått på toppen igjen og jeg får tetta alle hull.

Toppen skal som sagt plukkes helt ned og alle ventilene og setene skal slipes. Nye tettinger ligger og venter.

Skal ta noen bilder igjen neste gang, men blir neppe før på mandag.

 #237600  av SupraTurbo
 
Nye, brukte ringer ankommet, takk til Levin GT for kjapp hjelp :wink:
Skal sette sammen motoren i dag, så må jeg gå over toppen. Håper på motorbytte i morgen. Blir spennende å se om rakklet starter.. hehe

 #237836  av SupraTurbo
 
bilder
Vedlegg
30042007047.jpg
30042007047.jpg (306.08 kiB) Vist 1128 ganger
30042007046.jpg
30042007046.jpg (271.05 kiB) Vist 1126 ganger
30042007045.jpg
30042007045.jpg (421.79 kiB) Vist 1132 ganger
30042007044.jpg
30042007044.jpg (251.72 kiB) Vist 1121 ganger
30042007043.jpg
30042007043.jpg (323.21 kiB) Vist 1133 ganger

 #237851  av SupraTurbo
 
flere bilda
Vedlegg
30042007051.jpg
30042007051.jpg (363.13 kiB) Vist 1123 ganger
30042007050.jpg
30042007050.jpg (386.98 kiB) Vist 1122 ganger
30042007049.jpg
30042007049.jpg (351.53 kiB) Vist 1125 ganger
30042007048.jpg
30042007048.jpg (506.74 kiB) Vist 1128 ganger

 #238144  av SupraTurbo
 
Flere bilder av arbeidet med toppen og sammensettinga av motoren igjen
Vedlegg
Steaming av toppen
Steaming av toppen
2t-g 005.jpg (241.13 kiB) Vist 1130 ganger
2t-g 004.jpg
2t-g 004.jpg (551.23 kiB) Vist 1127 ganger
2t-g 003.jpg
2t-g 003.jpg (527.88 kiB) Vist 1132 ganger
Ventilene lina i rekkefølge
Ventilene lina i rekkefølge
2t-g 002.jpg (645.02 kiB) Vist 1122 ganger
Ventilsliping
Ventilsliping
2t-g 001.jpg (696.7 kiB) Vist 1123 ganger

 #238145  av SupraTurbo
 
Bilda
Vedlegg
2t-g 012.jpg
2t-g 012.jpg (295.75 kiB) Vist 1119 ganger
2t-g 008.jpg
2t-g 008.jpg (603.53 kiB) Vist 1126 ganger

 #238702  av Levin GT
 
Mangler en liten tupp på enden av den reg strammeren,men går nok bra uten for den presser bare mot plastikkskinne på innsiden.

Målte du ventilklaringene etter slipingen?,må kansje shimse opp et noen av ventilene etter sliping..

Levin GT

 #239126  av SupraTurbo
 
Ja i går ble alt ferdi montert og det ble start på motoren. 5 timer tok det å bytte motor. Plus en del timer til finpussing av småterier med slanger etc. Den startet etter en del runder på starteren. Den ranglet noe jævlig og ble stoppet igjen umiddelbart. Det første jeg gjorde var da å sjekke den kjedestarmmeren oppe på toppen, denne måtte etterstrammes. Etter det var ranglingen borte. Motoren gikk, men ikke rent. Ettersom jeg ikke har gradinndeling på registerdekkselet vet jeg ikke nøyaktig tenning, men den ligger ca 3/4 mot den streken til venstre, noe som utgjør 15grader fortenning. Det virker kanskje som om den ikke går på alle sylindre. Etterhvert ble det bensinlukt og jeg oppdaget at det var lekkasje på den bakerste gasseren. Etter at jeg plukket av den, og oppdaget at det kom fra huset hvor kamakslingen til akselrasjonspumpa, ble det konstatert at det manglet en blenning/liten plugg inni der. Dette sjekket jeg på den andre og den holdt tett.

Men uansett, dette skal ikke ha noe med at motoren går så til de grader ujevnt, Den skyter og det slår av og til tilbake i de to bakerste sylindre.

Det som er mulig er at den har klart å hoppe et hakk på en kam/kammene da kjedestrammeren ikke var starm nok til å begynne med. Men ville det ikke godt fullstendig galt da? Stempel møter ventil liksom...?

Anyone som har noen ide?
Sist redigert av SupraTurbo den 07 mai 2007 09:27, redigert 1 gang totalt.

 #239132  av SupraTurbo
 
Bilder
Vedlegg
03052007056.jpg
03052007056.jpg (388.1 kiB) Vist 1122 ganger
04052007067.jpg
04052007067.jpg (535.12 kiB) Vist 1121 ganger
04052007066.jpg
04052007066.jpg (501.92 kiB) Vist 1118 ganger

 #239327  av Levin GT
 
*Sjekk register at det er på merkene.
LÃ¥sepinnene i endene av cam'ene skal i andre hull fra venstre originalt.
*Sjekk tenning. 12 grader fortenning uten vacuum.
Når registeret er på merkene er stempel nr.1 på topp,cam'ene veksler på cyl 1, da skal rotor peke rett før den treffer nr,1 i fordelerlokk.
*Tenningsrekkefølge 1-3-4-2. Sjekk at du ikke har stokket om på rekkefølgen på kablene på lokket.
*Sjekk stifteåpningen.
*Ohm tennpluggkablene. 10-50 Ohm bør de være.
*Bruk tennplugger Denso W16EP-U eller W20EXR-U med 0,7mm åpning.
*Bruk coil som tilhører fordeler,og bruk fordeler som tilhører motor.
Du kan ikke bruke coil fra direktetenning på fordeler med stiftetenning.
*Bruk motstand på coilen. Den store sukkerbit liknende saken oppå coilen.

OBS OBS!: Sjekk at du har oljetrykk med en gang du har startet opp. Skru av oljepåfyllingslokket og sjekk at det smører bra på den camknasten du ser der...Sykdom på 2T-G å ikke ha oljetrykk.Tørr pumpe kan ha vanskeligheter med å suge opp olje.

Når motor går,hvordan oppfører den seg?. Tåler den å gi gass? Mye tilbakeslag i forgasserne? Fusker den på tomgang? Har du vacuumlekasje på slanger/forgassere?

Når motor har gått litt.
Skru ut tennplugger og sjekk de. Er de våt? Er de svart?

Levin GT

 #239405  av Sven
 
SupraTurbo skrev:Etterhvert ble det bensinlukt og jeg oppdaget at det var lekkasje på den bakerste gasseren. Etter at jeg plukket av den, og oppdaget at det kom fra huset hvor kamakslingen til akselrasjonspumpa, ble det konstatert at det manglet en blenning/liten plugg inni der. Dette sjekket jeg på den andre og den holdt tett.
Dette må ha skjedd under glassblåsinga. Var tett da den sto på motoren. Men det samme skjedde meg for et par år siden, på den første gasseren mener jeg. Kjell på Norsk Forgasserservice fikset det på 10 min maks, uten kostnad :D
 #239472  av SupraTurbo
 
bilde
Vedlegg
08052007069.jpg
08052007069.jpg (386.83 kiB) Vist 1120 ganger

 #239509  av Levin GT
 
Den tykke slangen som kommer opp mot kameraet der må du bare blokkere. Den må ikke ledes inn i veivhusventilajonen for den er mye vacuum i når motoren går,og den suger falsk luft der....

Levin GT
Sist redigert av Levin GT den 08 mai 2007 22:09, redigert 1 gang totalt.

 #239512  av Levin GT
 
Gjør som jeg har gjort her.
Kjør en stor bolt i den med slangeklemme på.
La veivhusventilasjonen stå åpen både på toppdekselet og nede på veivhusventilasjonsboksen på blokken...
Vedlegg
Pic_0019.jpg
Pic_0019.jpg (446.46 kiB) Vist 1129 ganger