TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 turbo med 225HK litt dødt?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #239503  av Nikko
 
Var nettopp ut en liten tur med turboen... syns den var litt dau egentlig.
Kjørte en kompis sin v40 litt i helga med 200HK den føltes mye spreker.
Kan dette ha med sittestillinga eller bør jeg vurdere trimming når jeg har maskinen ute før jeg setter den inn i GTien?

 #239522  av mr2cato
 
Jeg skal værtfall bytte turbo (oppgradert ct20b fra fensport.co.uk)
Greddy eller berk intercooler. walbro 255 bensinpumpe, effektanlegg fra garage spl, Aussi downpipe, eksos manifold, apexi filter, litt høyere turbotrykk osv.

Når en først har ute motoren er det like så greit å bytte litt deler. ;)
Sist redigert av mr2cato den 08 mai 2007 22:54, redigert 1 gang totalt.
 #239526  av Andy_Celica
 
Nikko skrev:Var nettopp ut en liten tur med turboen... syns den var litt dau egentlig.
Kjørte en kompis sin v40 litt i helga med 200HK den føltes mye spreker.
Kan dette ha med sittestillinga eller bør jeg vurdere trimming når jeg har maskinen ute før jeg setter den inn i GTien?
Den motoren du har er det 225 ps med 102 octan, så kan regne ca 200 hk på den motoren, men de føles ganske daue, du må få deg en ic og få skrudd opp trykket litt, samt bytte til 2,5 eller 3" downpipe, det øker en 30 hk.
 #239538  av mr2cato
 
Andy_Celica skrev:Den motoren du har er det 225 ps med 102 octan, så kan regne ca 200 hk på den motoren.
Gjeller det 3gen også. At den har 240ps m/ 102 octan?

 #239547  av Nikko
 
aha... Det kan ikke være så alt for dyrt... da gjør jeg det når den først er ute.

 #239548  av Larsen
 
Å trekke ifra så mye hk blir feil. Det stemmer at den japanske motoren skal gå på 102 oktan, men grunnen til at den har mer hk er også fordi turboen er mye bedre også. Av personlig erfaring så ligger nok problemene i slitte tenningsdeler og feil justert tenning. På min så kan den ikke gå på hele 10 grader på tenningen (med 98 oktan) for da får den banking og går merkbart dårlig. Da den først går som den skal så syns jeg den går mer en tilstreklig fort!

 #239551  av marlboro1310
 
Hehe dau...den var litt go...har en kompis som har en 1991Mr2 turbo...som han ved en feil har kjørt 95oct på i et år,den går ikke my dårlig nei,den har org IC og HKS effanl og HKS soppfilter,han skifta til 98oct inatt,så kan si fra imorgen om den går noe bedre,den vil nok umiddelbart få bedre arbeidsforhold jaa... :P

og en Volvo v40 kan vel aldri i livet sammelignes med en MR2t turbo he he 8)

 #239555  av sindrejl
 
marlboro1310 skrev:Hehe dau...den var litt go...har en kompis som har en 1991Mr2 turbo...som han ved en feil har kjørt 95oct på i et år,den går ikke my dårlig nei,den har org IC og HKS effanl og HKS soppfilter,han skifta til 98oct inatt,så kan si fra imorgen om den går noe bedre,den vil nok umiddelbart få bedre arbeidsforhold jaa... :P

og en Volvo v40 kan vel aldri i livet sammelignes med en MR2t turbo he he 8)
er ikke til å stikke under en stol at en original 2.gen 3sge kan oppleves ganske så dau til man får litt mer sprut ut av den. og det gjør man fort via effektanlegg som kanskje øker trykket litt. Faktisk så sier flere at 175hk celica mk6 akselerer raskere enn en org celicasnurrbo mk5
Sist redigert av sindrejl den 09 mai 2007 06:47, redigert 1 gang totalt.
 #239558  av ST205RR
 
mr2cato skrev:
Andy_Celica skrev:Den motoren du har er det 225 ps med 102 octan, så kan regne ca 200 hk på den motoren.
Gjeller det 3gen også. At den har 240ps m/ 102 octan?



3 gen 3sgte i celica st205 i japan (høyoktan) er ca 255 hk mens euro spec er 242 hk
 #239593  av chris
 
Nikko skrev:Var nettopp ut en liten tur med turboen... syns den var litt dau egentlig.
Kjørte en kompis sin v40 litt i helga med 200HK den føltes mye spreker.
Kan dette ha med sittestillinga eller bør jeg vurdere trimming når jeg har maskinen ute før jeg setter den inn i GTien?
Er ikke noe galt med den da? :)

 #239597  av injee
 
Har selv hatt MR2 Turbo 225hk... den var _ikke_ dau.... var ikke snakk om noe Volvo V40 som kunne henge etter der... :-)
Ville ha sjekket tennings-ting etc..

 #239599  av Larsen
 
marlboro1310 skrev:Hehe dau...den var litt go...har en kompis som har en 1991Mr2 turbo...som han ved en feil har kjørt 95oct på i et år,den går ikke my dårlig nei,den har org IC og HKS effanl og HKS soppfilter,han skifta til 98oct inatt,så kan si fra imorgen om den går noe bedre,den vil nok umiddelbart få bedre arbeidsforhold jaa... :P

og en Volvo v40 kan vel aldri i livet sammelignes med en MR2t turbo he he 8)
Den amerikanske kan fint kjøres på 95 oktan, men jeg har ihvertfall hatt litt problemer med kjøre 98 oktan på den japanske. Da tenningen sto på 8 grader så dro den MYE bedre enn da jeg stilten den opp på 10 grader.
Ville ha sjekket etter de litt typiske feilene som tenning og eventuelt bytte rotor og fordelerlokk.
 #239608  av Nikko
 
chris skrev:
Nikko skrev:Var nettopp ut en liten tur med turboen... syns den var litt dau egentlig.
Kjørte en kompis sin v40 litt i helga med 200HK den føltes mye spreker.
Kan dette ha med sittestillinga eller bør jeg vurdere trimming når jeg har maskinen ute før jeg setter den inn i GTien?
Er ikke noe galt med den da? :)
Tja... si det. Ingen ulyder. Kjørt 90000 burde ikke være noe galt med den.
Har prøveskilter på lørdag, skal få kjørt den skikkelig da. Da burde jeg få avdekket eventuelle feil. kanskje det er 95 som står på tanken og ikke 98... ikke vet jeg.

 #239629  av jumbo
 
Pass hvertfall på å kjøre den skikkelig varm først.

Så lenge du ikke har tenningsbank skal ikke oktan ha spesielt mye å si for effekten i det hele tatt. Er greit nok at 98 vil føre til en noen skarpere tenning, men dette er alene langt i fra grunn nok til å forklare en motor som føles skikkelig dau.