TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips til basskasse?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #239353  av RageRod

Har laga tegning av basskasse til min Camry(7-seter). Det vart litt pyramideaktig fra sida og plata sub'en(e) skal festes i er på 32 x 98 cm.

Kva sub kan eg bruke til ei basskasse på ca 48 liter?

Eller viss eg dele basskassa opp i 2 rom for bruk av 2 stk sub'er der kvar sub får 23,5 liter. Kva sub'er passer det å putte inn da?

Bør eg gå for tett basskasse eller portet? :?

Alternativa eg har sett for meg ligger fra 8" til 12", men eg finner ikkje ut kor mykje volum det bør være til di forskjellige sub'ene.

Fint om nokon veit litt om dette og har tips til meg. :)

#239543  av RageRod

Gt-4-Ever skrev:Hva med 2stk sånne: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1049
Yepp...det sku gå. Takk! :D Da har eg nok volum viss eg går for lukka kasse med 2 rom og 2 sub'er.

Kikka litt rundt på bilradiospesialisten og fann 12" som sku ha 49 liter til rør-kasse. Mulig eg har nokre millimeter å hente her og der og at det kan skaffe til veie det lille ekstra.

Vart i tvil om eg skal gå for lukka eller rør...hehe.

Er Fosgate gode sub'er? Fekk tips om Focal eller no slikt.

Forsterkeren eg vil bruke yter 300 rms i 4 ohm og 400 rms i 2 ohm. Bør vel stemme sånn ca overens med sub'en viss det skal fungere over tid?

Mykje å tenke på her, sku aldri satt meg føre å lære guttungen dette. Føler meg grønn... :oops:

#239587  av chris

RageRod skrev:
Gt-4-Ever skrev:Hva med 2stk sånne: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1049
Yepp...det sku gå. Takk! :D Da har eg nok volum viss eg går for lukka kasse med 2 rom og 2 sub'er.

Kikka litt rundt på bilradiospesialisten og fann 12" som sku ha 49 liter til rør-kasse. Mulig eg har nokre millimeter å hente her og der og at det kan skaffe til veie det lille ekstra.

Vart i tvil om eg skal gå for lukka eller rør...hehe.

Er Fosgate gode sub'er? Fekk tips om Focal eller no slikt.

Forsterkeren eg vil bruke yter 300 rms i 4 ohm og 400 rms i 2 ohm. Bør vel stemme sånn ca overens med sub'en viss det skal fungere over tid?

Mykje å tenke på her, sku aldri satt meg føre å lære guttungen dette. Føler meg grønn... :oops:
Send meg en mail på christian@bilradiospes.no for go'pris ;)
Men lurer på om 2 stk P3 blir i kraftigste laget, om du har 400rms tilgjengelig. Kanskje du burde gå ned på P2 ?

#239616  av Elstad

Trur kansje at kassen skulle vært større, du burde gå ned til P2 om du har en for liten forsterker kan du også sprenge suben, P2 er og en veldig kraftig sub for en billig penge.

Jeg har en Rockford Fosgate Power T2 12" med 1000 RMS mono blokk og den er litt for liten for og drive suben ut, kassen min er og ca 65 liter.

#239748  av RageRod

Takk for mange fine råd. :D

chris; takk, tek kontakt når eg bestemmer meg :D

Kiminem; større kasse ødelegg bilens bruksområde sånn til daglig :D er sikkert betre som du seie, å gå for ein litt meir lettdrevet sub...krype inn i tankeboksen... :D

Har grubla og vurdert...går for enkel 12" sub i rør-kasse på 48-50 liter.

Har funne nokre 4 ohm sub'er som kanskje gjev litt gromlyd...

Rockford Fosgate P112S4

Rockford Fosgate Punch P1S412

FOCAL 30A1

CADENCE FXW12-4

...+ en 2 ohm 12" som ser litt spesiell ut... :shock: ...noko eg kanskje vil gå for sia den skil seg ut...hmmm...

CADENCE ZXW12-2

...nokon som har prøvd desse eventuellt veit noko om kvaliteten?

#239757  av angrykid

Har hørt den cadence subben, og den er bra... veldig bra. i allefall til den prisen, så syntes jeg den spilte sinnsykt i den polo'en som jeg hørte den i.. Heftig sak. :) Pluss coolnessfactoren er skyhøy sammenlignet med RF :D

#240104  av Elstad

Min mening er at Rockford fosgate er best på kvalitet, Brorn min har en Honda Civic med en punch 1000 watt forsterker og 1 punch p2 og den spiller veldig bra og holder utmerket godt.
Jeg liker og spille høyt

#240134  av angrykid

Er nok endel som er kvalitetsmessig bedre enn RF, gitt.. :) Men for all del, RF funker fint til å starte med.. :)

#240226  av @lpher

angrykid skrev:Er nok endel som er kvalitetsmessig bedre enn RF, gitt.. :) Men for all del, RF funker fint til å starte med.. :)
:lol: Er sant at det er bestandig finnes "noe" som er bedre...it always does...men å avfeie the grandfather av bass i bil blir bare litt for dumt ;)

#240242  av chris

angrykid skrev:Er nok endel som er kvalitetsmessig bedre enn RF, gitt.. :) Men for all del, RF funker fint til å starte med.. :)
hehe, den var god. "fint til å starte med". hihi :lol:

Men over til noe seriøst. Jeg ville sterkt vurdert P2 bassen til RF, i stedet for P1.. way better :)

Synes for øvrig den siste cadence suben der så skikkelig jalla ut, men får tro "skinnet bedrar" :)

#240253  av angrykid

avfeier ikke RF jeg.. bare sier det som sant er.. Det finnes andre merker der ute som låter bedre enn RF.

og at en høytaler ser jalla ut, betyr ikke at den er det, chris. :)

Til OP: Skal du gå virkelig out on a lim å prøve noe rått, så burde du høre på cadence wild beast. Den er bare helt sinnsykt rå. Kompis av meg hadde to slike i en opel combo. Var ikke snakk i å kunne prate når man satt i bilen. Fyldig å god lyd, samt ett trøkk som var helt utrolig bra. Anbefales.

#240352  av Elstad

chris skrev:Men over til noe seriøst. Jeg ville sterkt vurdert P2 bassen til RF, i stedet for P1.. way better :)
Jeg syns det er og det er stor forskjell mellom P1 og P2, vil tro at P2 holder med det første.
Men jeg syns Power T2 er en sinnsyk rå sub. Lurer på om jeg ska koble den i 2 ohm istede for i 4.

#240474  av RageRod

angrykid; har fått høre at ZXV sub'en spiller veldig godt, at den ser spesiell ut gjorde meg usikker, men har kikka nærmere på den i butikk, og eg likte det eg såg :D

Er uannsett ikkje så nøye kva merke sub'en er av, bare den funker til mitt formål. For min del avgrenser både plass til kasse og forsterker, det endelige valget, som vart Cadence ZXV12. Om det blir 2 eller 4 ohm veit eg ikkje enda.

Har kjøpt spilleren til annlegget...ikkje nokon dyrt...men med 3 linjeutganger, som er eit must for å få enkel justering av alle lydkildene.

Sony CDX-GT616U

Den forsterkeren eg vil bruke er både billig og med passelig power for mitt bruk.

Cadence FXA5100

Står egentlig att å finne nokon gode komponent-høytalere på 6,5 ", dvs 4 stk + 4 diskanter :)

#240664  av chris

angrykid skrev:avfeier ikke RF jeg.. bare sier det som sant er.. Det finnes andre merker der ute som låter bedre enn RF.
Joda, som sagt, det er ting som spiller bedre enn RF. Men du er ekstremt konsekvent på at "alt er bedre enn RF", virker det som.

angrykid skrev: og at en høytaler ser jalla ut, betyr ikke at den er det, chris. :)
Det sa jeg ikke heller. Siden jeg faktisk jobber med dette, så er jeg fullstendig klar over det. Men i mange tilfeller hvor utstyr SER jalla ut, så ER det jalla også. Ikke alltid, men ofte. Derfor jeg sa "får tro skinnet bedrar"