TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er riktig?? 156 eller 172 hk??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #240143  av Stølen

Har en 1995-mod MR2 med 3S-GE-motoren, og jeg er litt forvirra: Selgeren sier at effektøkningen først kom i 1996, og det står 115 kw i vognkortet... Samtidig sier alle kilder på nettet samt andre MR2-"besserwissers" at motoren min yter 172 hk originalt siden den er produsert etter 1994. Jeg er meeeget forvirra... Noen her har vel litt peil på denslags???

#240146  av GhostRider88

du har en motor på 174hk. Kom med oppgradert motor i 1994.

#240148  av jumbo

Jepp, rev. 3 kom på tampen av 1993 i europa, med blant annet andre baklys, ny bakvinge og litt mer gamp.

NÃ¥r det er sagt tror jeg hadde beholdt vognkortet akkurat som det er om jeg var deg :wink:

#240150  av sleeper

legger du ut bilde så er det lett og se hva du har..
 #240161  av Stølen

Ålreit! Men er det veldig vanlig at dette ikke er kjent hos biltilsyn i Norge og Tyskland..?? Har stusset på dette siden jeg kjøpte bilen...

Forresten, har inntrykk av at motoren ikke går optimalt... Den høres fin ut, ingen lekkasjer eller noe, men den holder liksom litt igjen, spesielt i mellomregisteret, 3000-5000 rpm og da spesielt i 1. og 2. gir... Etter det er det v-tec feeling. Kan dette skyldes dårlig luft? Har bestilt konisk filterkit, vil dette gjøre susen..??

Her er forresten et bilde av motoren, kjenner ikke de kosmetiske forskjellene mellom pre-94 og post-94 men kanskje dere gjør det..?
Vedlegg
Motor.jpg
Motor.jpg (82.41 kiB) Vist 540 ganger

#240163  av mr2cato

Bilen din er senest en 1993 modell.

Er nok bare førstegangs registrert i 1995 alså en overligger.

Det er ingen nok desverre ingen 95 modell. Det er rev 2 og ikke 3. :?

på 94+ er Alle lister rundt bilen lakkert i samme farge som bilen. frontleppa og kanalen er lakkert i bilens farge. Ny bakvinge. Nye baklykter og senterplate. Det er vel de kosmetiske hovedforskjellene.

Her har du bilde av en orginal 94 modell. (sett bort ifra hvite blink/parklys og sideblinkers)
Vedlegg
14817632.jpg
14817632.jpg (32.26 kiB) Vist 1110 ganger
1481763.jpg
1481763.jpg (33.91 kiB) Vist 1110 ganger

#240164  av sleeper

det der er ivertfall en 2 gen motor på 156hk..

#240167  av mr2cato

sleeper skrev:det der er ivertfall en 2 gen motor på 156hk..
Er det ikke en 1gen 3s-ge og rev2 bil da?
Eller fantes det en 3s-ge før mr2 mk2 og celica t18 ?

eller er det forskjell på 3s-ge fra rev1 til rev 2???

Jeg vet det er bittelitt forskjell på ledningsnettet, men trodde ikke det var forskjellige motorgenerasjoner!

#240175  av Speeder

mr2cato skrev:
sleeper skrev:det der er ivertfall en 2 gen motor på 156hk..
Er det ikke en 1gen 3s-ge og rev2 bil da?
Eller fantes det en 3s-ge før mr2 mk2 og celica t18 ?

eller er det forskjell på 3s-ge fra rev1 til rev 2???

Jeg vet det er bittelitt forskjell på ledningsnettet, men trodde ikke det var forskjellige motorgenerasjoner!
Første generasjon 3S-GE er ikke levert i MR2!

#240177  av Ivar

Har du kjøpt bil hos Gill?

#240186  av GhostRider88

Ivar skrev:Har du kjøpt bil hos Gill?
lurte på det samme jeg....
 #240190  av Stølen

Dette var jo interessant... Så alternativene er altså:

Enten er dette en '93- mod som har vært "lagra" i to år og først registrert i mars 1995 (som jeg synes er litt rart),

Eller så er det en rev2 bil med rev1 motor, som også virker merkelig...

Bilen er kjøpt i Moss hos Gill ja, hva er deres erfaringer med denne karen? Han fremstår som rimelig seriøs og velvillig, men kanskje han ikke veit nok om disse modellene selv..??

Hvordan finner jeg ut hva som er riktig? Altså hvilken type motor og eksteriør dette egentlig er..?

Her er forresten et ferskt bilde av motoren, litt lettere å identifisere...
Vedlegg
P1010062.JPG
P1010062.JPG (94.19 kiB) Vist 521 ganger
 #240201  av Stølen

Ja, da jeg kjøpte bilen fikk jeg fyren til å skrive under et dokument der han garanterer km-stand, og har fått dokumentert km-stand ganske bra. Det var bl. annet skiftet olje i august 2004, da tellerverket sto på 88.000. Dette var ett år før bilen ble solgt videre til eksportøren, som satte på spoilerkit (06.06, i følge serienr-merket på spoileren). Og bilen er "perfekt" å kjøre, så jeg er ikke i tvil om at bilen er pent kjørt i 91,000 km før den ble sendt til Norge. Men Gill har nok rota litt, for bilen er ikke fra Østerrike men i fra Tyskland, nærmere bestemt en liten by sør for Berlin. Har hørt litt rundt i Moss, og Gill er visst eks-mekaniker hos Møller, og har en MC-butikk og spesialiserer seg på scootere og denslags. Han har nylig begynt import av MR2 og Celica og lignende, men han tilbyr ett års garanti (noe som er ganske sjelden når det gjelder slike biler).
Men skal jeg kreve vederlag hvis det viser seg at bilen er en pre-94 mod?

#240216  av Ivar

Hvis bilen er en 93-modell eller lignende ville jeg nok ha krevd litt penger tilbake. En 95-modell er ganske sjeldent i Norge.

Var det ikke denne bilen som manglet rev3-baklykter? Jeg vil nok tro at dette er en overligger og at Gill ikke har så alt for mye kunnskap om MR2.