TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spm ang turboer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #240110  av wickeddark

Har funnet en kraftigere turbo til bilen, men den er kun oljekjølt. Den orginale har jo vann i tillegg. Er det ett stort minus å kun ha oljekjøling? Eller har det lite betydning?

#240117  av Larsen

Det er en liten ulempe. De som kun er oljekjølte var tidligere kjent for å varme oljen så mye at det kokset i turbohuset. Nå er riktignok de nye syntetiske oljene mye bedre enn før så det er nok ikke et problem. Er det greddy turbo du har fått tak i?
Sist redigert av Larsen den 12 mai 2007 19:27, redigert 1 gang totalt.

#240171  av wickeddark

Har ikke fått tak i enda, men vurderer å kjøpe. Det er en garret T4 det er snakk om. Jeg kjører kun på mobil 1 jeg, så tror ikke oljekvaliteten skal bli ett problem hvertfall.

#240203  av Larsen

Vet det er mulig å få tak i flenser til noe av orginal eksosen og manifoilen. Hvis du vil kan jeg sikkert finne linkene.

#240472  av wickeddark

Det har fyren som selger den. Så den skal passe på den. Men var bare litt bekymret siden den ikke hadde vannkjøling.

#240648  av 2fastgt4

noe du må huske er at det er mye viktigere at den turboen trenger mere tid på å skjøle seg ned enn en som også er vannavskjølt.

med andre ord hvis du ikke er vant til å la bilen stå litt på tomgang så bør du bli det med den 8)

#240739  av wickeddark

Er altid nøye med nedkjøling etter kjøring ja. Men skal kjøpe meg turbotimer da jeg begynner å bli sånn medium lei av å sitte å vente ;)

Eneste er jo at jeg har alarm, å skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne bruke alarmen da den vil gå med en gang motoren kutter vil jeg tro. Siden den reagerer på endringer i spenningen også.

#240745  av Larsen

wickeddark skrev:Er altid nøye med nedkjøling etter kjøring ja. Men skal kjøpe meg turbotimer da jeg begynner å bli sånn medium lei av å sitte å vente ;)

Eneste er jo at jeg har alarm, å skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne bruke alarmen da den vil gå med en gang motoren kutter vil jeg tro. Siden den reagerer på endringer i spenningen også.
Det går det. Er bare litt vanskligere å koble startsperra