TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Deff. vannpumpe, tett radiator eller fucked topp pakning???

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #240344  av WaxFraq

Heppsan folkens!
Nå har det seg slik at jeg enda ikke får boosta mer trykk en ca. 0,5 bar på måleren..kjedelig..!

Men så var jeg ute å prøvde litt her nå i sted, var ute å kjørte litt..
justerte fcd'n for å se om noe fungerte.. (får jo heller ikke boost-cut da..)
men, da jeg kom tilbake fra turen, for å se litt liksom..så "bobla" vannet liksom...hørte sånne rumle lyder å greier... + at jeg fikk feilkode 35...??

blir bare mer å mer "lei" den bilen nå...! faan ikke no som funker som det skal liksom..

noen som har no forslag????

#240362  av Larsen

Den lyden er vist ganske vanlig. Mange som mener at det er vannet i turboen som begynner å koke. Jeg har hatt den lyden etter å ha kjørt litt hardt, men har ikke hatt noe problem med den fordet. Går likevel ann å lufte kjølevannet som maset sier.

Kode 35 er jo
35 TURBOCHARGER PRESSURE SENSOR SIGNAL
--TURBOCHARGER PRESSURE SENSOR
--ECU

Så fuel cut har du tydligvis fått en gang. men denne feilkoden henger igjen til du resetter ecu'en

#240368  av WaxFraq

hmm..okey..da får jeg bare prøve å lufte kjøleanlegget skikkelig da..
det som er litt rart, er at jeg faktisk resatte ECU'n...kan TPS sensoren ha røket da?? hmm..???

#240375  av Master

Hvorfor skal Trottle Position Sensoren (TPS) være gåen?

Får du kode 35 er det noe feil med enten turbotrykksensoren (som sitter i motorrommet ved siden av den grå diagnoseboksen), eller tilkoblinga til den (og sist ECUen, men dette er lite sannsynlig).

Får du kode 34 har du fått fuel-cut pga for mye trykk. Altså ikke ditt tilfelle.

Ville sjekka tilkoblinga til den sensoren jeg, for kontakten må være i ellers havner du i "safe-mode".

Det er normalt med noe "surklelyder/boblelyder" etter at du stopper motoren når den er varm. Så hvis du ikke kokte over (tempnåla over halvveis) så er alt normalt.

#240388  av WaxFraq

temperaturen har holdt seg på normal ja!
da må jeg vel bare ut en tur å sjekke tilkoblingene til den sensoren da..
hadde det bare vært denn..!!! :o

feks. tett katalysator kan ikke ha noe med saken å gjøre da??
at den ikke får ut all eksosen liksom...?

#240399  av Master

Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg:

1.Sjekk tilkoblinga til den sensoren.
2.Ta ut sikringa (EFI) i sikringsboksen i motorrommet, og hold inne bremsa i 20sek. Altså resette ECU. Sett i sikringa igjen.
3.Start motoren og gjerne kjør en tur.
4. Les av feilkoder (om noen) Får du fortsatt kode 35, har du noe feil med turbotrykksensoren eller den elektriske tilkoblinga til denne. Du har jo FCD, mulig noe har skjært seg der?

Er det noe feil med denne, vil du ikke kunne booste mer enn 0,5 bar hvis du har alt original boostcontroller (t-vsv) aktiv og ikke har noe ettermontert boostcontroller...

#240437  av karl234

hva med å bytte radiatorlokket? hadde STORE problemer med temp.stigning, ujevn tomgang og bobling i tanken. bytta lokket som koster bare 100spenn, og lufta systemet skikkelig, og vips så var bilen som ny. detter var en -86 celica 2.0.

#240452  av Christian

karl234 skrev:hva med å bytte radiatorlokket? hadde STORE problemer med temp.stigning, ujevn tomgang og bobling i tanken. bytta lokket som koster bare 100spenn, og lufta systemet skikkelig, og vips så var bilen som ny. detter var en -86 celica 2.0.
Har hatt samme på min. Brukte gti lokket (0,7kg?) og det holdt ikke. Satte på ett lokk ifra hiace og alt var i orden (1,2kg) Mne er jo en feilkode og Master skriver over hvordan dette bør/må gjøres

#240455  av FireFox

Høres ut som samme problemet på supra`n mion dette her..

Bobler i slangen til radiator og i ekspansjonstanken (så mye at det renner over)

Har prøvd å bytte lokket, men det bobler like mye.. vannet og olja ser helt fin ut. Lurer på om kansje radiator får lit for dårlig kjøling, så jeg driver å setter på 2små vifter til.

#240465  av Master

Han sier jo at temperaturen har holdt seg normal. :?:

Eneste problemet slik jeg ser det, er at han ikke får ladda mer enn 0.5 bar, men jeg trenger vite mer om oppsettet før jeg kan si mer om hva som kan være galt. MR2 turbo ladder ca 0.5 bar i lav boost mode og ca 0.7 bar i høy boost mode originalt.

#240579  av WaxFraq

hehe.. :wink:
takker virkelig for mye tilbakemeldinger her!!
jeg har stor sett org oppsett, effektanlegg og K/N som er add-on...
bilen drar normalt opp til 0,5 bar, å da er det akkurat som at det er noe som holder den igjen der...blir liksom bom stopp der..!

ellers så har jeg sjekka tilkoblingene til den trykk sensoren, å dem virka det ikke noe galt med...

men det master skriver, at jeg skal ta ut sikringa, også holde inn bremsa i 20 sek? jeg har tatt ut sikringa noen ganger, for å se om jeg får bort feilmeldingene liksom, men aldri bremsa...?? skal ut å prøve en tur nå...

#240585  av WaxFraq

nå har jeg vært ute å nullstilla ecu, for så å ha kjørt en runde...
når jeg da sjekker feilmeldingene igjen, så kommer 35 opp igjen..!!

ingen som har en trykk sensor å låne bort da? med tanke på at det ikke trenger å være den det er noe galt med liksom...og jeg kjenner toyota såpass, at alt det står sensor på, det er dyrt :roll:

en annen ting den har fått det med nå i det siste, det er at når den er kald/rå, så ryker den blått ca og er veldig merkelig..går ujevnt og hoster og spytter gjør den også...men når den har "kommet" seg litt, da er det ikke noe problem...????? hva er det da????

#240587  av Master

her har du oppskrift om hvordan du sjekker om den er gåen eller ikke:

Ellers kan du jo høre med EvolutionTurbo i kjøp&salgtråden. Han selger jo en MR2 turbo i deler... kanskje han har sensor til deg. Men har litt vanskelig for å tro at den er gåen jeg da........ :roll:

EDIT: du har Fuel Cut Defender? (FCD) denne kobles jo direkte inn på ledningsnettet som går til og fra denne turbotrykksensoren. Så hvis du har FCD nylig installert, så kan jeg nesten garantere deg at feilen ligger i den. Prøv å fjerne den fra ledningsnettet og resette ECU og se om du får kode 35 fortsatt.
Vedlegg
Manual_0488_0001.jpg
Manual_0488_0001.jpg (52.26 kiB) Vist 1235 ganger
Sist redigert av Master den 14 mai 2007 16:02, redigert 2 ganger totalt.

#240588  av Master

og her kan du lese hva kode 35 betyr:

Altså enten feil med:

-sensoren
-tilkoblinga til sensoren (ledninga)
-ECU
Vedlegg
Manual_0346_0001.jpg
Manual_0346_0001.jpg (53.45 kiB) Vist 1234 ganger