TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Røyk/Oljedamp...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #240313  av FS-Styling.no

Heisann!

Ja ja.... Altså, når man står forran bilen og ser i motorrommet, så har man To vakuum tilkoplinger på toppen nærmest torpedoveggen. Den ene går inn til innsuget og den andre, husker jeg ikke.... tror den gikk til luftfilteret.

Men jeg har kun montert et lite filter på den vakuumtilkoplingen til venstre, men der STÅR røyken ut... altså det blåser godt der.... kjørte en del i går, men drev ikke og skikkelig grise kjørt heller....

Mekanikeren sa til meg at detr var fjusk på en plugg og skal skifte på mandag.... Kan det være årsaken til den helsikkes røyken/dampen?

Evt, hva er galt... har jeg blåst motoren?

#240318  av larsst185

hvis jeg skjønner deg rett så er det veivhusventilasjonen du snakker om.det er ikke helt bra at det kommer overdrevent mye røyk/oljedamp ut dær.hva lukter det da?Eksos eller olje?om bilen i tillegg fusker så blir jeg litt skeptisk ja :roll: Har du målt kompen på den sylinderen han mener pluggen er gåen på?
 #240320  av FS-Styling.no

Det er vel oljedamp som kommer ut... Det er vel også normalt at det pipler litt olje ut der har jeg forstått det, men det er minimalt... men den røyken... vel folk lurer litt når jeg står på rødt lys i byen for å si det sånn..... Ikke målt kompen nei... skal inn på verksted i morra.... driv og mappe bilen og er ikke helt ferdig....

Synes det er veldig rart om motoren skal være gåen... hallo, vi snakker toyota her, og har brukt bilen normalt.... så hvis dette er noe alvorlig så blir det ALDRI toyota igjen...... grrr
 #240381  av Morten

FS-Styling.no skrev:driv og mappe bilen og er ikke helt ferdig....

Synes det er veldig rart om motoren skal være gåen... hallo, vi snakker toyota her, og har brukt bilen normalt.... så hvis dette er noe alvorlig så blir det ALDRI toyota igjen...... grrr
Mappe bilen går altså under "normalt" og toyota har skylden om ting mappes feil så motoren ryker? ..litt rar tenkemåte/argumentering syns jeg hvis det utsagnet var seriøst ment... :roll:

Hei

#240389  av FS-Styling.no

Ja, skjønne jo det... men litt oppgitt.... får håpe det ikke er så alvorlig....

#240521  av Morten

Titta litt på hva du har posta før, og ser du holder på/har bygd om motoren fra NA til turbo. Ikke godt å vite hvilken av veivhusventilasjonene du har satt filter på utifra beskrivelsen "venstre", men siden du ikke husker sikkert om den gikk til luftfilteret regner jeg nesten med det er den. I såfall, har du satt i noe en-veis ventil mellom toppdekselet og innsugsmanifolden på den andre? Det som skjer om du IKKE har det er jo at hver gang turboen begynner å lade, så bygger du og trykk i veivhusventilasjon og toppdeksel via den slangen, og overtykket kommer da naturlig ut letteste vei som da blir filteret ditt på den andre utluftinga. :wink:

Det er 2 måter å gjøre den biten på ved turbo konvertering:

1: blokkere slangen mot innsugsmanifold (eller på manifolden direkte så du og kan fjerne slangen) og sette luft-filter på uttaket på toppdekselet (vil heller anbefale å koble den/de til en catch tank, så slipper du alt oljesølet).

2: montere inn en en-veis ventil mellom toppdeksel og innsugsmanifold slik at det blir sugd fra toppdekselet når manifold har vakuum, mens ventilen blokkerer når manifold ser overtrykk.

Den andre slangen som nok normalt går inn i luftfilterboksen, (eventuelt i et rør like etter) kan stå som før, eventuelt blokkeres på luftfiltersiden og koble toppdeksel til catch-tank/filter. Du vil uansett ikke trenge noe enveis ventil her da den vil være koblet før turbo og dermed aldri se noe overtrykk.

HÃ¥per dette hjelper...

#240586  av FS-Styling.no

Heisann!

Takker for langt svar.... Var hos mekanikeren nå da....

Jeg ble vel litt over ivrig første dagen og ladda på med for mye... altså 1,5 bar... HEHE.... så det ble vel litt for mye for motor.... ikke vant til slikt stakkars....

Så nå må vi demontere motor igjen for å se hva den tikke lyden kommer fra.... får håp det ikke er noe alvorlig..... BU HU!!!

MEN MEN, arti så lenge det varte... får vel prøve på neste vår igjen... hehe!