TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota MR2 Mk1 FIA Super1600 20V

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#203003  av hybrid

Noen som veit om det går ann og sette smallport topp på en eldre blokk?

#203011  av kghaas

Legger da ved noen bilder på hva som er gjort
Vedlegg
Test av dobbeldekker bak. Noen som har sett en slik på MK1 før?<br />Går for noe ala Porsche GT3
Test av dobbeldekker bak. Noen som har sett en slik på MK1 før?
GÃ¥r for noe ala Porsche GT3

HPIM0022.jpg (24.18 kiB) Vist 2374 ganger
Nye bremser og skjerm. litt sparkling og maling så blir dette bra :)
Nye bremser og skjerm. litt sparkling og maling så blir dette bra :)
bjerkesprinten 025.jpg (275.81 kiB) Vist 1195 ganger
Honing og overhaling av calippere bak
Honing og overhaling av calippere bak
bjerkesprinten 026.jpg (456.63 kiB) Vist 1194 ganger
Her er &amp;quot;spesialverktøyet&amp;quot; SST i benk
Her er &quot;spesialverktøyet&quot; SST i benk
bjerkesprinten 016.jpg (298.28 kiB) Vist 1196 ganger
Dette erstatter spesialverktøyet som man egentlig ska lbruke for å overhale brmeser: tvinge og 13mm pipe
Dette erstatter spesialverktøyet som man egentlig ska lbruke for å overhale brmeser: tvinge og 13mm pipe
bjerkesprinten 021.jpg (340.06 kiB) Vist 1191 ganger
 #205025  av kghaas

Da er alt av bremser og håndbrekk demontert, smørt og honet og monter igjen.
Har også begynt med vingen bak, samt sideskjørt. Veldig usikker på om vingen bak blir bra eller ikke men hvis det ikke passer er det jo bare å lage en ny en.... fortsatt ute etter tips på noen som har sett en kul vinge på Mk1. Anyone?

PS: Bilen er standard rød, ikke rosa :lol:
Vedlegg
mr2 021.jpg
mr2 021.jpg (393.38 kiB) Vist 1195 ganger
mr2 018.jpg
mr2 018.jpg (416.56 kiB) Vist 1195 ganger
mr2 017.jpg
mr2 017.jpg (439.67 kiB) Vist 1366 ganger
mr2 013.jpg
mr2 013.jpg (329.83 kiB) Vist 1196 ganger
mr2 010.jpg
mr2 010.jpg (216.4 kiB) Vist 1204 ganger

#205157  av skody

Artig prosjekt du har der. Menne.. Slik jeg skjønner det har du alt kjøpt inn motor? Du skulle hatt deg Blacktopen, for den har MAP. Og da kan du rive av hele luftfilterboksen og yte de fire separate gasspjeldene rettferdighet og la de rape sin vakre sang på rødmerket.
Du får gå for datasprut og rive av den stygge AFM-kladden silvertop har.

Så, veldige fine og detaljerte bilder, men du synes ikke de er litt store? Jeg vet ikke hvor mye du kan krympe de, men jeg tenker bare sløsing med båndbredde. Ha meg unnskyldt hvis du allerede har tenkt på dette og krympet de så mye du følte for.

Jeg liker ikke vingen din, men .. "if it's pretty it aint a racecar!" :twisted: Har du noe mål for første prøvekjøring/løp? Til våren kanskje?

#205260  av kghaas

Motoren står klar. Det er en silvertop, siden det var det som jeg fikk tilbud om. Dette er en Gen2 og jeg trodde at den hadde MAP jeg? Det er i allefall ingen AFM der. Dette må jeg finne ut av :idea:

Når det gjelder bildene så skal jeg prøve å gjøre de mindre.

Når det gjelder vingen, så må jeg bare stå løpet ut nå. Blir det ikke bra så får jeg bare lage en annen. Prøvekjøring med 20V blir til våren. Har tenkt å kjøre litt isbane i vinter med 16V

#205272  av skody

Hva årsmodell skal silvertopen din være? Kan jo hende de fikk MAP på slutten? Eller at noen har bygget om. Ellers har jeg aldri sett en på nært hold.

Vinge er vinge, bare den gjør nytte for seg. :D

Ja, da er du hjertlig velkommen til isbanekjøring på Tørråssjøen, Lisjøen, Vurrusjøen, og Losnavatnet på Tretten, Oppland i vinter med oss isåkerne.
Bedre medisin for sjela finnes ikke! Du får oppsøke noen rallyfolk og kjøpe fire 13" ishjul. 15" blir kanskje litt drøyt. men det finnes to høyder på 15"; 62 og 65cm ell.no Kan hende de laveste går. 8)

#207831  av kghaas

En liten oppdatering:
Har prøvemontert "styling" og vinge. Synes vel ikke akkurat at vingen fikk riktig form men det var jo første forsøk. Den ble veldig tykk og kommer derfor til å gi masse downforce :D
Synes heller ikke at de som holder vingen oppe fikk riktig form. Bør nok være er firkantet ala Impreza for å passe inn bedre. For se om jeg lager noen nye etter hvert. Tar ikke lange tida...

Ellers så ser det ut til at de hjemmelagde sideskjørtene kommer til å passe bra inn. Gir bilen et litt mer racing preg ala 80-tallet. Blir spennende å se hvor mye de slår nedi på vanlig vei..
Vedlegg
Sideskjørtog ny skjerm.<br />Dette tror jeg blir veldig bra!
Sideskjørtog ny skjerm.
Dette tror jeg blir veldig bra!

nytt bad 045.jpg (106.75 kiB) Vist 1191 ganger
Vinge 3
Vinge 3
nytt bad 043.jpg (101.91 kiB) Vist 1195 ganger
Vinge 2<br />Synes at den blir alt for rund i formen. Hadde ingen mal så den ble laget fra eget hode...
Vinge 2
Synes at den blir alt for rund i formen. Hadde ingen mal så den ble laget fra eget hode...

nytt bad 042.jpg (108.82 kiB) Vist 1192 ganger
Vinge 1<br />Laget i aluminium og justerbar
Vinge 1
Laget i aluminium og justerbar

nytt bad 041.jpg (107.51 kiB) Vist 1193 ganger
DIY sideskjørt
DIY sideskjørt
nytt bad 040.jpg (102.85 kiB) Vist 1193 ganger

#207833  av kghaas

ett par oversikts bilder
Vedlegg
nytt bad 047.jpg
nytt bad 047.jpg (78.69 kiB) Vist 1272 ganger
nytt bad 046.jpg
nytt bad 046.jpg (85.91 kiB) Vist 1188 ganger
nytt bad 038.jpg
nytt bad 038.jpg (82.45 kiB) Vist 1192 ganger
 #227033  av kghaas

Tenkte jeg kunne oppdatere denne tråden litt:

Har ikke gjort så mye. Det viktigste er at jeg faktsik har sendt brev til Biltilsynet(!) om å få lov til å bygge om bilen.
har ikke hørt noe enda men regner med at det er ensbetydende at jeg blir kalt inn til kontroll.

Jeg har søkt om å bytte til 20V, coilovers, bur osv. Blir spennede å se om staten er positiv, eller om det lønner seg å ikke si ifra....
Uansett så får jeg ikke begynnt, siden det sikkert ikke er populært å komme med en bil som allerede er endret...
 #227035  av kghaas

Lagde en ny spoiler mens jeg venter. ....

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde[/img]
 #240932  av kghaas

Da var det tid for en liten oppdatering.

Det som er gjort:
Gule koni bak
Coilover forran
Luftinntak på tak
justerbare droplinks
Byttet 1 hjullager
Slipt og lakert felger
4 hjuls kontroll

Det betyr at den er skulle være klar for en test på Rudskogen

Bilde

Gamle og meget stygge OZ turisimo felger ble pusset med 600 papir, grunnet, pusset igjen med 800 papir og lakert med 2 komponent industrilakk.

Bilde

Synes selv det ble helt ok, selv om det er aller første gang med lakksprøyte. Kan også anbefale alle som vil gjøre dette å finne felger med færre eiker. Da er det sikkert litt lettere...

Bilde

SÃ¥ har jeg laget egne droplinks, slik at coilovere skulle passe:

Bilde

Retur og kompresjon justeres i bagasjerommet:
Bilde

#240949  av kghaas

Og så var luftinntak klart
Bilde