TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra dump ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #240822  av StianMK3

Det har vært en del diskusjon mellom meg og kamerater ang den typiske "Supra" dumpen.Hva er det som lager den lyden? Er det dump eller resirk?
 #240858  av Andy_Celica

StianMK3 skrev:Det har vært en del diskusjon mellom meg og kamerater ang den typiske "Supra" dumpen.Hva er det som lager den lyden? Er det dump eller resirk?
Regner med at det er en resirk, det er det ihvertfal på mk4
 #240871  av FS-Styling.no

Har ikke montert dumpen enno jeg... men har en screampipe fra wastegaten som lagger den kjerringlatteren..... til de grader å....
 #240894  av lauby_f

FS-Styling.no skrev:Har ikke montert dumpen enno jeg... men har en screampipe fra wastegaten som lagger den kjerringlatteren..... til de grader å....
kan du poste et bilde avd et elle rnoe? har alltid lurt på det der.. :)

#240914  av StianMK3

Ossen wg har du FS styling? ekstern?

#240923  av Andy_Celica

StianMK3 skrev:Ossen wg har du FS styling? ekstern?
Jepp, han har ekstern, (får ikke screampipe med intern eksos)

Screampipe er det røret som kommer ut fra ws og gar ut i fri luft :D

#240953  av StianMK3

Oh... hakke hørt d navnet før.Kjører du screampipe rett ned mot bakken da eller? går ut ifra wg'n står rimelig nærme turbo/downpipe?

#240963  av demon

åpent filter, singel turbo, mater 1,5bar trykk uten dump eller resirk da har du den lyden. lyden har ingenting med intern eller ekstern WG å gjøre. :wink:

Hei

#240988  av FS-Styling.no

Vel... røret går rett fra WG og rett ned under bilen.... Trenger så absolutt ikke lade 1,5 bar for å få den lyden... trenger faktisk knapt trykk her... Lyden er den samme men hvor høyt avhenger jo av trykket... Hvis muttern kjører svigermor på IKEA med normal kjøring så skriker den godt for å si det sånn.....

Men men, med 1,5 i trykk så høres det helt HINSIDES ut.... meeeen det kosta motoren..... jaja..... :D

#241067  av O1e

Men finnes det ikke dumper som kan brukes til dette også? Er helt grønn på dette.. Eneste er at denne/den lyden er absolutt den råeste lyden.. Drit lei av "vanlig" dumplyd.

Eks: http://video.google.com/videoplay?docid ... =supra+bov

Den skulle være en "Greddy Type-RS"

Hei

#241093  av FS-Styling.no

Screampipe!

#241099  av James

En typisk Supra dump må da være Greddy Type-R!! :)
 #241108  av Stiansen

FS-Styling.no skrev:Screampipe!
Er også sikker på at det der er screampipe ja.. Den pfft-en før wg-lyden er vel dumpen :wink:

Hei

#241155  av FS-Styling.no

Jeg har ennå ikke montert dump ventil. Kun screampipen og den høres akkurat ut som den filmen.... Tror ikke dump ventilen klarer og overdøve den WG pipa.... :o

#241167  av Andreazz

Dette spørsmålet (med korrekt svar) burde vert oppført som en sticky tråd! Et par gan i halvåret kommer dette spørsmålet opp :D

Kakkakakakakakaka lyden har ingenting med verken wastegate, dumpventil, poppoff, screamerpipe os å gjøre...

Qouter meg selv her fra en tidligere tråd:

"Denne lyden dere beskriver kommer verken i fra dump-ventilen eller wastegaten.. Det som generer denne lyden er at kompressoren staler ut, eller den får en såkalt Surge. Se for eks på en traktor puller, der kjører de uten dump og WG, altså med fritt ladetrykk. Og der er denne "kakakaka" lyden meget dominerende når de trår av gassen..(jeg vet at diesel motorer ikke har gasspjeld)
Det som gjør at den høres mindre på en bil med LMM med spjeld, i forhold til en med afm eller map sensor er at spjeldet demper mye av denne turbulensen og trykkforandringene inne i trykk rørene.
Kompressor surge kan sammenlignes med å helle vannet igjennom en trakt, heller du for mye vil vannet begynne å heve seg i trakten for å så renne over.. Dette fordi mottrykket blir for stort. Det samme skjer når man lukker gasspjeldet, turboen vil fortsatt spinne å prøver å bygge opp trykk, men motrykket blir ettervert for stort og luften vil da begynne å bremse impelleren å gå den letteste veien, nemelig ut igjennom kompressoren.. Da blir det mye turbulens å forvirede luftstrømmninger som vil ut av kompressoren, og den etterspurte "kakakaka" lyden blir til
Så skal man få ordentlig sånn lyd, så må man kjøre med mye trykk, stor turbo uten WG og BOW og helst med MAP-sensor"