TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er dette

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #24158  av larsst185

Denne står lodda fast inni styresentralen på en krasja cs jeg har fått tak i.Jeg tipper på at det var en fuel cut defenser.Men det finnes ingen form for boost kontroller på bilen og forrige eier har hatt 07-08 i maks ladetrykk
Vedlegg
Picture 109.jpg
Picture 109.jpg (192.83 kiB) Vist 3349 ganger
Picture 104.jpg
Picture 104.jpg (164.01 kiB) Vist 3349 ganger

#24162  av Bjørni

Hvor går de ledningene da?

#24163  av larsst185

vet ikke.har ikke sjekka med koblingskjema hvor dem ender opp men alle ar lodda inne i styresentralen.upraktisk plass å ha en fuelcut defencer spør du meg :!:

#24170  av CelicaTurbo

tja, jeg har kjenner ikke mye til elektronikk men den lille brikken er omtalt som en "dobbel operasjonsforsterker", hva nå enn det betyr. Etter tegningen til Elfa ser det ut som en signalforsterker men det er egentlig bare tipping. Ellers, en kondensator, potensiometer, transistor og diode.. er vel begrenset hva dette kan gjøre for en krets, kanskje snakke med en lærer på en yrkesskole eller en radioreperatør om forslag til hva dette kan være? Finne ut hvilken pinner det er koblet til for å finne ut hva dingsen kan ha effekt på..

eller kanskje prøve å finne tidligere vognkort fra importland og se om eieren har lagt noen spor på internet? Jeg fant tidligere eier av MR2'en min på denne måten :)

#24173  av larsst185

ok.en jeg snakka med på jobb mente den så helt lik ut en fuel cu defencer.men jeg får det ikke til å stemme at en sånn er montert og ingenting annet.Eneste jeg vet er at bilen har vert eid av politiet i tyskland :roll:

#24175  av larsst185

står foresten: superchips-ABC1-REV1.0

#24187  av CelicaTurbo

Superchips? Hvor står det hen da, ser ikke det på bildene ovenfor ihvertfall. Men superchips er en chip som kan leveres til våre biler, husker Carlosen som jeg satt på med på vålerbanen hadde en slik installert og eieren var meget lite glad i dingsen. Han fjernet den i løpet av dagen med en loddebolt så den var tydelighvis ikke montert inni ECU, men var i nærheten. Søker du på engelske forum finner du at den er lite populær, og kun ansett som en meget dyr fuelcut-defencer selv om den egentlig skal modifisere tenningskurver og bensinmengder så gjør den en meget dårlig jobb til dette som sådan.. på en Carlos er jo denne enda mindre interessant..

men, de komponentene der ser ut til å være litt sparsomme for å være en slik chip eller er det mer inni der som vi ikke ser?

og lurer på hva den teksten som er skrevet med svart tusj betyr jeg :)

#24188  av larsst185

det står på baksida av den.tror den blir lodda ut før jeg eventuelt monterer den ja!

#24189  av CelicaTurbo

jeg tok et kjapt søk og fant dette, det er flere av disse diskusjonene:

http://autos.groups.yahoo.com/group/GT- ... sage/67953

DO NOT under any circumstances buy a superchip!! It's the biggest con of the century. It's a 50p fuel cut defenser in a box and gives no power gain whatsoever, but it does allow you to run higher boost via a boost controller.
Men, om den virkelig modifiserer tenningskurver og fuelmaps er den kanskje bedre enn ingenting for ordinære celicaer, men hva du har tatt bilde av ser ikke ut som noen slik "piggyback" chip akkurat, heller som en litt komplisert fuelcut-defencer?