TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Koble til kodensator

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #241853  av Ace
 
Har noen spm angående lading og påklobling av kodensator

Hvordan er det med ladeprosessen, er det best for kodensatoren å bli matet på likestrøm ? Hvordan er det hvis det blir tilført vekselstrøm ved feks en lader utenom koblet på samtidig. Og hvor lang tid tar det normal å lade opp kondisen ? snakk om 1f kodensator.

Prøvde meg litt frem med ladekortet på kondensatoren men etter lang tid så kommer den seg ikke noe særlig høyere en 10,1 på kondensator. Batteriet i seg selv er i ok stand og ligger på 13+. Er det normalt at kurven for ladinga flater seg så ut at det skal ligge i flere timer å lades opp ?
 #241912  av OrIoN89
 
Ace skrev:Har noen spm angående lading og påklobling av kodensator

Hvordan er det med ladeprosessen, er det best for kodensatoren å bli matet på likestrøm ? Hvordan er det hvis det blir tilført vekselstrøm ved feks en lader utenom koblet på samtidig. Og hvor lang tid tar det normal å lade opp kondisen ? snakk om 1f kodensator.

Prøvde meg litt frem med ladekortet på kondensatoren men etter lang tid så kommer den seg ikke noe særlig høyere en 10,1 på kondensator. Batteriet i seg selv er i ok stand og ligger på 13+. Er det normalt at kurven for ladinga flater seg så ut at det skal ligge i flere timer å lades opp ?
En kondensator vil virke som en kortsluttning i vekselstrøm, men ett brudd i likestrøm kort sagt. En kondensator vil altid prøve å nå det nivået som den er tilkoblet til, og i dette tilfelelt 13 V. Den vil etterhvert bli 13 V, og tiden det tar å bli 13 V, er bestemt av motstanden du bruker,(feks en lyspære). Om man bruker en veldig liten motstand i parallel med kondensatoren tar det lengre tid før den blir oppladet. Grunnen til at den ikke blir høyere enn 13V, må være at du kanskje ikke har 13V effektivt til å lade opp kondensatoren.

Spør gjerne om mer. Vet dette er veldig lite men kanskje det hjelper litt til å forstå problemet ditt=)

 #242086  av Ace
 
startet motoren en periode mens kodensatoren var koblet på batteri og da fikk den fart på seg. Fikk den på 12ca. koblet fra kondensator. Plasserte i bagasjerom, koblet til og har ligget fast på 12+ nå siden det ble koblet til 8)

Brukte de orginale ledningene som fulgte med det kortet med motstand på , ledningene der er jo hyper små og da regner jeg med at motstanden i disse mikrokortene ikke er større en det man ser =) dvs hyper små = lang tid ... så gjorde kort prosess og det funket gitt

takker for svar

 #242642  av OrIoN89
 
Ofte bruker man en lyspøre som man kobler i serie med kondensatoren. Det er fordi at man kan se når kondensator er oppladet. Når lyset er slukket er kondensatoren ladet opp. Husk at lyskilden kanskje ikke vil lyse uten tilstrekkelig spenning så du bør vente en tid før du kobler fra. Deretter kan du koble kondensatoren direkte tilbatteriet.