TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TUV-papirer (krasjtest papirer for J-spec)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#239622  av Stiansen

Tore skrev:
Stiansen skrev:Ingen dum idè med TV2 Hjelper deg!

Noen som vil prøve?
Eller er "Forbrukerinspektørene" på Nrk et mere respektabelt program? Vi trenger uansett en person som kjenner noen som kan få dette til...
Mulig NRK blir tatt mer seriøst. Men det beste hadde vært begge 2 :wink:

#239630  av Alexander G

Å blande inn den type programmer med den vinklingen de setter på ting hadde ikke hjulpet hos meg. De vrir jo på alt og setter den anklagde opp til veggen på de dummeste og mest usaklige ting. Tror ikke at BT blir mer medgjørelige av det. Er det ikke noen bilinteresse orginisasjoner som har advokater eller peiling? NAF har jo egen advokathjelp men tviler på de hjelper her, men noen andre forbund/org?

#242277  av styggen82

Tok en tlf til bt i egersund idag, tenkte jeg bare skulle spørre litt om skilt:)
Saken er den at Japanauto har sagt seg villig til å utføre alle tester hos Tüv inkl. krasjtesten. Hvis de da klarer å få til det, hadde ihvertfall de i egersund ingen problemer med å godkjenne bilen\biltypen. Men så har jo sfoor sagt at dette ikke er godt nok... de overstyrer da tüv og dekra:)
trodde faktisk at hvis man hadde typegodkjennings papirene fra tüv så hadde bt ingenting de skulle ha sagt...... Godt vi lever i det siste kommunist land i verden;(
Noen som har hørt noe mer om JDM registrering??

#242284  av Kilgallon

styggen82 skrev:Tok en tlf til bt i egersund idag, tenkte jeg bare skulle spørre litt om skilt:)
Saken er den at Japanauto har sagt seg villig til å utføre alle tester hos Tüv inkl. krasjtesten. Hvis de da klarer å få til det, hadde ihvertfall de i egersund ingen problemer med å godkjenne bilen\biltypen. Men så har jo sfoor sagt at dette ikke er godt nok... de overstyrer da tüv og dekra:)
trodde faktisk at hvis man hadde typegodkjennings papirene fra tüv så hadde bt ingenting de skulle ha sagt...... Godt vi lever i det siste kommunist land i verden;(
Men er det ikke BT som bestemer om det blir skilter eller ikke da?
Så hvis BT ser at man har papirene i orden, så får man jo skilter.
Skjønner ikke helt hvor sfoor kommer inn i bildet her...

#242297  av styggen82

Kilgallon skrev:
styggen82 skrev:Tok en tlf til bt i egersund idag, tenkte jeg bare skulle spørre litt om skilt:)
Men er det ikke BT som bestemer om det blir skilter eller ikke da?
Så hvis BT ser at man har papirene i orden, så får man jo skilter.
Skjønner ikke helt hvor sfoor kommer inn i bildet her...
de tar visst seg av "spesielle" registreringer................. fikk jeg til svar:)

#242360  av Kilgallon

Da jeg skulle vise min bil, så var det bare vanlige folk fra BT.
Man ringer jo bare å bestiller time for førstegangsregistrering hos BT, så tar de jo seg av dette.

#242371  av styggen82

Kilgallon skrev:Da jeg skulle vise min bil, så var det bare vanlige folk fra BT.
Man ringer jo bare å bestiller time for førstegangsregistrering hos BT, så tar de jo seg av dette.
ja var det jeg og trodde, sfoor står jo for "Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy (SFOOR)". Har prøvd å lese meg fram til hvorfor de har saken men skjønner ingenting......
Men etter det de sa idag på bt trenger man tüv papirer på JDM, og inn og vise....
Men er jo ingen som har disse papirene enda..............:(((((

hørt om: NFSOK - Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy ????
http://www.nmcu.org/nyheter/050602.html
gjelder visst så langt jeg kan lese hovedsakelig motorsykkel og ombygning......

#242392  av Kilgallon

Får bare håpe noen klarer å skaffe disse TUV papirene snart da. Vil ha skilter på bilen snart!!!!!!!!!

#242497  av Tore

Jeg snakka med Knut Fossum (TurboKnut) for en tid tilbake, og han og japanauto har vært i tyskland og prøvd å få laget papirer, men ga vel forløpig opp. Grunnen er at BT/Vegdirektoratet har satt avgasskravene til helt umulige verdier, og uten at disse oppfylles var det ingen vits i å forsette godkjenningsprossessen (da denne er relativt dyr...)

Poenget var at vi ikke får brukbare tüv-papirer før byråkratene i norge gir seg på det avgasskravene de har satt; uten å huske sikkert, var det en del lavere enn eurospec hadde da den ble tüv-godkjent. Og i tillegg har vi bare brukte biler til kontrollen, og disse har vel en økt avgassverdi i forhold til en ny en....

Hadde vært fint med en oppdatering her fra Knut eller noen av de andre som faktisk har jobbet med dette, slik at vi slipper å sitte her og tro hva som skjer :oops: :idea:

#242554  av TurboKnut

Jeg har ikke gjort noe mer (som jeg vet om) etter at jeg var nedover med den siste Supra'n.

Den hadde forøvrig uoriginalt luftfilter- jeg skulle egentlig brukt en helt annen og original bil men så skjedde det (selvfølgelig) noe med denne en time før jeg skulle dra nedover.
At bilen hadde åpent luftfilter trodde ikke jeg gjorde noe særlig siden det var ganske nytt, men det sa dem i Tyskland at det gjorde veldig stort utslag på måleresultatene.

Forøvrig så klarer nok bilen avgassene opp til en viss fart - bilene blir jo kjørt på rullende landevei og simulerer vanlig kjøring, - men i høyere hastigheter (tror det var over 70) så raser verdiene opp over det som er grenseverdiene. Japanske og europeiske avgasstester blir ikke gjort likt, dvs at det bl.a kjøres med forskjellige hastigheter. Japanerne måler avgassene (husker ikke helt tallene) til 70 kmt mens de skal måles til 80 i Europa. Dermed kan ikke den japanske dokumentasjonen legges til grunn for europeisk godkjenning. Det ble snakket om at japsebilene har annen mapping av hjernen, noe som også medfører andre verdier enn europeiske biler.
Avgassene måles også på kald motor og på varm motor - og med bruk av (svært) varme plugger vil bilen brenne rent også når den er kald - og da klarer man muligens å få til lave verdier på avgassene. Bilen jeg kjørte hadde gamle plugger som heller ikke var optimale. Jeg vet ikke helt hvordan man skal få til lave utslipp i høye hastigheter - men jeg tror det er måter å få til en avgass test slik at verdiene kommer på riktig side av rødstreken.

Nå var det vel ikke avgassene som ville være det værste problemet i rekka av problemer man måtte arbeide seg igjennom, vi avbrøt testingen når vi så at dette ikke gikk - det er flere ting som skal testes, bla. støy, bremser og ikke minst kollisjonstest.
Og det var vel kollisjonstesten som skapte det største hodebryet da tyskerne henvendte seg til norske myndigheter og ba om dokumentasjon på hva som skulle testes. Å ofre en bil til å smelle i veggen skulle Japan Auto gjøre, men problemet var prisen tyskerne forlangte for å gjøre dette, samt at det ikke var 100% sikkert at den ene smellen var nok til å kunne lage en godkjenning som norske myndigheter kunne godta.

Tester er nå en ting, men det norske byråkratiet er mye vanskeligere å forholde seg til. Bare det å sette seg inn i all dokumentasjonen som må til, forholde seg til grinebitere som egentlig ikke vet hva de snakker om fordi de ikke vil - og da kunne argumentere for hva som egentlig godtas eller ikke godtas er en jobb så stor at dere aner det ikke. Skal man sette seg inn i alle krav og ikke krav så trenger man lang tid og ha ressurser til å gjøre dette.
Dessuten er også problemet at man må forholde seg til folk som ikke tør å ta avgjørelser eller vil ta dem for de er redde for stillingen sin (og pensjonen sin) - dermed rører man rundt i potetstappa og det er vanskelig å dra i land en godkjenning.
Man legger fram dokumentasjon og får som svar "nei- men dette går jo ikke........" før de har sett på hva man kommer med.
Det utrolige er at man får jo ofte ikke svar på brev som blir sendt til Vegdirektoratet... - og jeg vet ikke hvem man skal snakke med for å få den veiledningen og hjelpen man trenger der inne.

Jeg vet at den Amcar bla brukte den amerikanske ambassaden for å få slutt på "diskrimineringen" av amerikanske biler og registrering av disse i Norge - og ambassaden igjen la press på norske myndigheter osv osv. Og etter en stund så gikk det å registrere usa-biler på 1.15 regelen.
Samme metode er prøvd med den Japanske Ambassaden, men der var det ingen interesse for å hjelpe til... :(

Så har vel også dokumentasjonen som TüV kommer med kommet i veldig dårlig lys her i Norge - jeg var og viste en bil for noen måneder siden og da manglet det noe vekt-greier for å få den godkjent. Biltilsynmannen ba meg fremskaffe dette fra produsent eller importør og sa at "... dokumentasjon fra TüV får vi ikke lov å bruke så du må ikke komme med noe tyske greier til oss..."
(Vi brukte ikke TüV men var på DEKRA's hovedsenter i Klettwich for å gjøre testene der)

For å oppsummere - så greide ikke de bilene jeg var i Tyskland med de testene vi hadde bestilt (også pga bilenes beskaffenhet) og siden har vi ikke gjort noe mer med dette i Tyskland. Jeg tror at dersom det skal gjøres noe mer i den retningen så må en først sette seg inn i de direktiv og skriv som trengs - og det er ikke gjort på en uke...

For ordens skyld så er ikke jeg ansatt hos Japan Auto - jeg snakker godt tysk og er godt kjent i Tyskland så jeg bare kjørte bilene ned for å gjøre forhåndsbestilte tester. Jeg har heller ikke satt jobbet meg igjennom hele papirmølla av direktiver.

Bilde

Bilde

Bilde

....og litt OT: - Det spørs jo hva som er igjen etter en Supra i en krasjtest:
- denne Doka'n (dobbelkabin) ble plutselig til en NOka...

#242578  av Kilgallon

Er så synd at dette her skal være så utrolig vanskelig. Får bare krysse fingrene at veidirektoratet endrer de syke reglene som de har, og at noen får dette til ASAP :wink:

#242580  av Andy_Celica

Hva med å¨trykke inn en euro spec motor inn i et j-spec karroseri da, da kommer du jo under utslipp grensa.

#242589  av Kilgallon

Andy_Celica skrev:Hva med å¨trykke inn en euro spec motor inn i et j-spec karroseri da, da kommer du jo under utslipp grensa.
Er jo ikke bare det heller da, koster jo en del kroner da..
Men man mangler jo fortsatt krasjtesten da :(

#242597  av Tore

Takk for god forklaring Knut :D Nå må vi bare samles og finne ut hva vi skal gjøre videre...

#242609  av TurboKnut

eurospec motor - - eller sveise inn en katalysator til i eksosanlegget og stappe eksosen full av svamper som tar opp alt som kommer ut bak der........ :wink: :wink:

...men fortsatt mangler krasjtesten :(

Jeg tror at den som har masse penger og masse tid til å sitte og finlese direktiver og har evnen til å argumentere for hva som står der overfor Biltilsynet og VD så skal det gå å få registrert biler.
Men det krever masse tid og kunnskap for å både huske alt man har lest og vite hva man skal si til BT/VD når de sier nei der de egentlig skulle sagt ja - også for å ikke overkjøre dem for det er jo de som er kongene på haugen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16