TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Reg. nr. pÃ¥ orginal mr2 turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#243692  av sindrejl

jumbo skrev:Utrolig dårlig service om de ikke gidder å søke litt for deg...
vel.. hører utrolig mange klager over elendig ledelse her i krsand.. begynner å bli ille når jeg snakker med fremmede og vi kommer inn på emnet toyota så begynner dem å snakke om hvor ille det er på smiths auto... ikke helt bra :(

dog dette var ledelse og ikke ansatte..

#243703  av marlboro1310

Ivar skrev:Nå er det mye tankeprosesser på gang her...

Vi bør definitivt lage en sticky liste som inneholder karosserinummer fra rev1, 2, 3, osv. Både GTi og Turbo.

Dette støtter jeg 1000%!! :D :D :D Genialt forslag Ivar...

Da er det bare å sette igang?... :?

#243705  av Ivar

marlboro1310 skrev:
Ivar skrev:Nå er det mye tankeprosesser på gang her...

Vi bør definitivt lage en sticky liste som inneholder karosserinummer fra rev1, 2, 3, osv. Både GTi og Turbo.

Dette støtter jeg 1000%!! :D :D :D Genialt forslag Ivar...

Da er det bare å sette igang?... :?
Det blir en lang liste i så fall. Den må skille mellom USDM/JDM/Europeisk og Turbo/GTi. I tillegg har vel ekstrautstyr litt å si. Min Rev2 har Servo, men det kom visst Rev2 uten servo også. Sånt gir utslag i delefilm når man går etter karosserinummer. Airconditioning gir muligens forskjellige reimer.

#243706  av Ivar

Jeg kan begynne med å lage en liste i morgen.

#243707  av marlboro1310

Niice :D

#243709  av jumbo

Ivar skrev:Det er ikke sikkert de på delelageret i Kristiansand sitter med den samme kompetansen på denne bilen som deg, og derfor er de muligens ikke villige til å spesialbestille deler som de ikke er sikre på kommer til å passe på bilen din.
(Ja, vi entusiaster vet at omtrent alt går om hverandre på disse bilene.)
For å være helt ærlig synes jeg det er fullstendig uinteressant... de sitter på komplette delesystemer og finner utmerket godt ut av det dersom de gidder å gjøre jobben. Dette har ingenting med evne å gjøre, ei heller hvor godt de kjenner til akkurat denne bilen, ulike revisjoner etc. Det dreier seg KUN om hvorvidt de gidder å ta jobben med å sette seg inn i det de eventuelt måtte trenge.

Har helt greie erfaringer her på Kongsberg og har hørt mye veldig bra (og tilsvarende veldige dårlige) erfaringer fra andre steder. Tror dette varierer veldig, og igjen - det har ingenting med kunnskap å gjøre, men serviceinnstilling til å ta jobben med å tilegne seg den

#243716  av Ivar

jumbo skrev:For å være helt ærlig synes jeg det er fullstendig uinteressant...
De synes sikkert også at det er ganske uinteressant at du ikke er i stand til å supplere dem med et karosserinummer.

Toyota Norge virker for øvrig ikke veldig ivrige på at folk skal modifisere bilene sine, og det er jo forsåvidt det du er ute etter å gjøre hvis du skal ha deler fra en annen revisjon.

Uttalelsene dine viser kort og godt at du ikke vet hva du prater om. Jeg var av samme oppfatningen før jeg tok meg jobb på delelager. Det er ikke mulig å finne ut av alt og ha total kontroll på alt av deler til alle modeller.
jumbo skrev:Det dreier seg KUN om hvorvidt de gidder å ta jobben med å sette seg inn i det de eventuelt måtte trenge.
Hvem i Norge skal svare på spørsmålene de eventuelt har? Importøren tok aldri inn denne bilen og har neppe en kompetanseperson på denne modellen. Tror du virkelig at Japansk delefilm er lett forklarlig på alt?

Delene er for det meste i Belgia og Japan og da blir det vanskelig å ta en titt på dem hvis man er i tvil om man har plukket rett delenummer.

(Jeg jobber ikke i Toyota.) :)

#243720  av jumbo

Ivar skrev:Uttalelsene dine viser kort og godt at du ikke vet hva du prater om. Jeg var av samme oppfatningen før jeg tok meg jobb på delelager. Det er ikke mulig å finne ut av alt og ha total kontroll på alt av deler til alle modeller.
Kan du for en gangs skyld holde en diskusjon uten å krangle?

Og jo, det er fullstendig mulig, og noe som demonstreres av de mer serviceinnstilte forhandlerne gang på gang. Det dreier seg om vilje og pågangsmot, ingenting annet.
Hvem i Norge skal svare på spørsmålene de eventuelt har? Importøren tok aldri inn denne bilen og har neppe en kompetanseperson på denne modellen. Tror du virkelig at Japansk delefilm er lett forklarlig på alt?
Jeg sa aldri at de kan eller bør forvente å finne alle svar her i Norge. Det er dog ingenting som hindrer dem i å jobbe utenfor landegrensene for å innhente informasjonen de trenger, noe som jeg nok en gang får minne deg om at det er mange eksempler på forhandlere som gjør - fordi de gidder.

Jeg sier ikke at alt er enkelt, rett frem og lettvint. Jeg sier at "alt" (det meste) er mulig, og at de som faktisk er interessert i å yte service strekker seg for å klare nettopp det.

Hva Toyota Norge mener om ombygging interesserer meg heller ikke - de driver butikk og skal yte service. Om de ikke er interessert i å gjøre det er det deres eget problem.

#243722  av Ivar

jumbo skrev:Kan du for en gangs skyld holde en diskusjon uten å krangle?
Nei. :)
jumbo skrev:Jeg sier ikke at alt er enkelt, rett frem og lettvint. Jeg sier at "alt" (det meste) er mulig, og at de som faktisk er interessert i å yte service strekker seg for å klare nettopp det.
Enig. Bare ikke tro at absolutt alt er en dans på roser for å få frem informasjon om en gammel rottebil fra nittitallet som aldri ble tatt inn i Norge. Japanere er ikke særlig flinke til å dokumentere ting.

Service varierer sterkt fra sted til sted. Det gjelder å hjelpe personellet litt hvis de ikke har kompetanse på den aktuelle bilen. Det gjør i hvert fall at du får svar og deler fortere, om i det hele tatt. Bittelitt ydmyk holdning skader helt sikkert ikke. (I disk og over telefon altså. Ikke på forum...) 8)

#243729  av mr2cato

Jeg kan absolutt anbefale de som sitter fast å ta en telefon til Kurt hos Toyota Hegre i Sandnes. Han er så og si garantert behjelpelig og har stor kompetanse. Samt han finner deler de fleste andre jeg har snakket med mener ikke eksisterer selv om de har letet lenge. Har veldig god erfaring med de aller fleste som jobber på delelageret og alle er svært behjelpelige og service innstillte, men ingen slå Kurt ;)

#243755  av jumbo

Ivar skrev:Enig. Bare ikke tro at absolutt alt er en dans på roser for å få frem informasjon om en gammel rottebil fra nittitallet som aldri ble tatt inn i Norge. Japanere er ikke særlig flinke til å dokumentere ting
Og hva tror jeg mente med "jeg sier ikke at alt er enkelt" ;)

Service varierer sterkt fra sted til sted. Det gjelder å hjelpe personellet litt hvis de ikke har kompetanse på den aktuelle bilen. Det gjør i hvert fall at du får svar og deler fortere, om i det hele tatt. Bittelitt ydmyk holdning skader helt sikkert ikke. (I disk og over telefon altså. Ikke på forum...) 8)
Hvilket er nettopp hva jeg gjør.

Jeg bare gidder ikke respektere eller unnskylde de forhandlerne og toyota norge som rett og slett ikke gidder å løfte en finger.

Det er greit nok at man strengt tatt ber dem gjøre mye jobb for lite fortjeneste og at f.eks jeg er en relativt liten kunde, men dette koker nok en gang ned til å yte service. Når jeg får god service er jo nettopp sjansen for at jeg ender opp med å kjøpe nybil hos dem langt større også. Men om de derimot ikke engang gidder å svette en liten time for å finne info for meg er ikke akkurat det noen bra attest for hva slags service jeg kan forvente meg om jeg kjøper nybil heller.

#243760  av aneriks

vet det er forskjell da jeg var på toyota oppsal og bestilte noen lister da fikk jeg selv lete de opp på dataen,sammen med han på delelageret, de var ikke vanskelig og finne.. fikk riktige lister og alt ok, har spurt om lignende her nede da sa de "at de ikke hadde tid til og dille sånn!"

#243762  av Larsen

Eller last ned EPC og lever delenummeret til toyota. Etter jeg gjorde det så har delene aldri vært noe problem...

#243779  av wacky

Nå har det jo seg sånn at Toyota har en del flere modeller enn mr2. Ingen som jobber på delelageret går vel rundt å husker modellbetegnelse og motortyper på alle modeller. Jeg jobbet på Toyota i Kr.sand i 2 år og hadde vel 3 henvendelser ang MR2. Hvorfor, og ikke minst hvordan, skulle jeg finne ut hvilke revisjoner og deler som går om hverandre? Denne kunnskapen finnes for det meste bare her på forumet.

De værste kundene som finnes er de som kommer å sier at "det er det samme som på den og den modellen". Velger, man en modell uten spesifikansjon (chassisnr/regnr) får man opp veldig mange alternativer for alle spec i europa. Ikke bare lille Norge!.

De fleste som er her inne er litt over gjennomsnittet opplyst om sin modell.

#243786  av jumbo

Ingen ber folk om å være levende orakler. Alt jeg ber om er at de gidder å jobbe litt for å tilegne seg den informasjonen de trenger når behovet oppstår. Nok en gang: Dette dreier seg kun om vilje - samtlige jeg har vært borti som prøver, klarer.