TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oleb og Gt-4-Ever har problemer treige biler!(les i slutten)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#243988  av sleeper

En kammerat hadde nesten samme problemet med en mr2 turbo, prøvde og feilsøke men ga opp og monterte autronic istedenfor! nå funker den helt 100 hele tiden! :wink:
så det er kansje en mulighet? ( nå har du jo kjøpt masse nye deler men hadde du montert sprut med en gang så hadde det kansje ikke blitt så dyrt i forhold til alle de delene du har byttet.. :wink:

#244010  av CelicaTurbo

Litt synd å bytte så mange deler bare for å prøve, og det kan være lurt å forhøre seg på forumet før du gjør det, f.eks lambdaen kan du teste på en rimelig grei måte ved å bare koble den ut, da vil ecu kjøre motor etter faste tabeller i minnet istedenfor å tilpasse bensinmengde etter signal fra lambda, om det er andre problemer som er skyld i den dårlige gangen så vil de problemene være gjeldende uansett om ecu kjører motor med eller uten lambdasignal.. Du kan jo kanskje prøve å bare koble den ut slik den er nå, jeg tviler på at det har noe å si men det er gjort på to minutter og kan fortelle deg om det er noe problem med wiring av lambda eventuellt og akkurat nå er vel alle enkle og gratis forslag nyttige. Lambdaen som stod i bilen var bare to-tre år gammel men den kan jo ha blitt sotet til av den dårlige gangen, noe som også gjelder tennpluggene du beskriver.

gt-4-ever: jeg leste den andre diskusjonen din om feilkode 52, om du fremdeles har den feilkoden så vil motoren gå virkelig dårlig så lenge du har feilkoden. Feilkode skyldes feil i bankesensor ELLER feil i wiring til bankesensor. De siste cm av wire frem til sensoren er ganske sårbar for korrosjon og brudd her er et mulig problem hos deg om det ikke er selve sensoren. Dessverre er det forferdelig trangt baki der, men du kommer til fra undersiden eller om du fjerner innerskjermen i høyre hjulbue.

#244011  av oleb

sleeper skrev:En kammerat hadde nesten samme problemet med en mr2 turbo, prøvde og feilsøke men ga opp og monterte autronic istedenfor! nå funker den helt 100 hele tiden! :wink:
så det er kansje en mulighet? ( nå har du jo kjøpt masse nye deler men hadde du montert sprut med en gang så hadde det kansje ikke blitt så dyrt i forhold til alle de delene du har byttet.. :wink:
hehe.. det verste av alt var at det første verkstedet jeg var til i høst, mente at jeg bare burde benytte sjansen til å montere datasprut, da dette kunne bety timer med feilsøking :roll:

CelicaTurbo: var ikke klar over dette med lambdasonden, skal sjekke dette med den nye også.

#244026  av sleeper

oleb skrev:
sleeper skrev:En kammerat hadde nesten samme problemet med en mr2 turbo, prøvde og feilsøke men ga opp og monterte autronic istedenfor! nå funker den helt 100 hele tiden! :wink:
hehe.. det verste av alt var at det første verkstedet jeg var til i høst, mente at jeg bare burde benytte sjansen til å montere datasprut, da dette kunne bety timer med feilsøking :roll:

CelicaTurbo: var ikke klar over dette med lambdasonden, skal sjekke dette med den nye også.
hehe... du skulle nok bare gjort det.. :wink:

#244226  av Gt-4-Ever

Har byttet bankesensor nå. Skal testkjøre bilen idag. Lampa er ihvertfall borte. :)

#244267  av CelicaTurbo

oleb: du skrev du har montert dumpventil, du er helt sikker på at den ikke lekker ut turbotrykket ditt? Men den skal lekke ganske mye skal du oppleve så alvorlige symptomer som det der..

#244390  av Gt-4-Ever

Nå funker bilen igjen. :D eneste som er litt rart til tider er at når bilen står på tomgang så ligger den jevnt på rundt 800 omdr. men så kan den falle ned slik at den nesten kveles for så å gå opp til 800 igjen. Hva kommer dette av?

#244397  av Andy_Celica

Gt-4-Ever skrev:Nå funker bilen igjen. :D eneste som er litt rart til tider er at når bilen står på tomgang så ligger den jevnt på rundt 800 omdr. men så kan den falle ned slik at den nesten kveles for så å gå opp til 800 igjen. Hva kommer dette av?
Vaakum feil, hadde noe lignende og da var den vaakum slangen som går tvers over gassspjeldte sprukket, bytta den og det ble bra igjen :D

#244451  av oleb

CelicaTurbo skrev:oleb: du skrev du har montert dumpventil, du er helt sikker på at den ikke lekker ut turbotrykket ditt? Men den skal lekke ganske mye skal du oppleve så alvorlige symptomer som det der..
Monterte nettopp dumpventil, og vil tro at det ble tettere nå enn det var før. Problemet var der lenge før jeg monterte ventilen.

Gratulerer med fungerende bil Gt-4-ever!

#244456  av Gt-4-Ever

Takker! :D Deilig å få kjørt bilen igjen. :D Håper du finner ut av problemene dine slik at du slipper å selge bilen, det er en utrolig bra bil ingen tvil om det. :)

#244469  av Mr2Even

Grattis :wink: Er det bankesensor på 90mod Mr2 GTI ?

#244981  av CelicaTurbo

oleb: sjekk gummimuffen mellom spjeldhuset og intercooleren, om gummien sitter rett der og at slangeklemmen sitter godt og hardt. Det er litt snodig vinkel der som gjør at det er lett for at intercooleren står for langt ute i gummimuffen og at slangeklemmen da klemmer for langt ute eller klemmer skjevt, og om jeg husker rett så står røret fra intercooleren i en liten vinkel mot trottlespjeldet som fører til at det er viktig at slangeklemmen klemmer gummien godt til intercooler røret. Jeg kjøpte ny slik gummi før jeg solgte bilen så den skal være ok ihvertfall.

MR2Even: ja, men aner ikke hvor den sitter. Det er pin for signalet på ecu ihvertfall.

#245151  av oleb

CelicaTurbo skrev:oleb: sjekk gummimuffen mellom spjeldhuset og intercooleren, om gummien sitter rett der og at slangeklemmen sitter godt og hardt. Det er litt snodig vinkel der som gjør at det er lett for at intercooleren står for langt ute i gummimuffen og at slangeklemmen da klemmer for langt ute eller klemmer skjevt, og om jeg husker rett så står røret fra intercooleren i en liten vinkel mot trottlespjeldet som fører til at det er viktig at slangeklemmen klemmer gummien godt til intercooler røret. Jeg kjøpte ny slik gummi før jeg solgte bilen så den skal være ok ihvertfall.

MR2Even: ja, men aner ikke hvor den sitter. Det er pin for signalet på ecu ihvertfall.
Hadde problemer med dette før jeg monterte dumpen. Intercooleren gikk på skrå inn i muffen, og kom ikke langt nok inn. Etter at jeg monterte dumpen med et større t-stykke enn det lille gummistykket som ligger mellom turbo og ic, kom ic helt inni muffen og ble liggende rett.

#245166  av CelicaTurbo

oleb skrev:
CelicaTurbo skrev:oleb: sjekk gummimuffen mellom spjeldhuset og intercooleren, om gummien sitter rett der og at slangeklemmen sitter godt og hardt. Det er litt snodig vinkel der som gjør at det er lett for at intercooleren står for langt ute i gummimuffen og at slangeklemmen da klemmer for langt ute eller klemmer skjevt, og om jeg husker rett så står røret fra intercooleren i en liten vinkel mot trottlespjeldet som fører til at det er viktig at slangeklemmen klemmer gummien godt til intercooler røret. Jeg kjøpte ny slik gummi før jeg solgte bilen så den skal være ok ihvertfall.

Hadde problemer med dette før jeg monterte dumpen. Intercooleren gikk på skrå inn i muffen, og kom ikke langt nok inn. Etter at jeg monterte dumpen med et større t-stykke enn det lille gummistykket som ligger mellom turbo og ic, kom ic helt inni muffen og ble liggende rett.
hvordan har du fått til den patenten da? Om jeg forstår deg rett så har du fjernet det gummistykket, som er støpt inn i en metallbrakett, med tettelist, som deretter boltes til spjeldhuset, og erstattet hele den stasen med hva da? ;)

#245189  av csstian

CelicaTurbo skrev:
oleb skrev:

hvordan har du fått til den patenten da? Om jeg forstår deg rett så har du fjernet det gummistykket, som er støpt inn i en metallbrakett, med tettelist, som deretter boltes til spjeldhuset, og erstattet hele den stasen med hva da? ;)
Tror han mener gummislangen i andre enden av ic.Ikke inn på spjeldhuset men ned til turbo