TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Slanger til GT4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #20916  av ST205
 
Var ute i natt å sjekka noe greier i motoren min, på oppdrag for aWeX.

Fant hull i slangen som går mellom turbo og væskebeholderen til
intercooleren. Hullet ligger på venstre side av slangen.

Har sendt mail til ToyParts for å høre etter priser på litt forskjellige
Samco slanger til bilen.

Noen som vet om hvor slike ferdige slanger kan skaffes billig og rask levering?

Og er det noe stress å montere dette?

Hvor høyt skal væskenivået i denne beholderen være?

Er det noen fare for at det renner ut væske av det hullet?

 #20925  av CelicaTurbo
 
slanger: enten toyota (orginalt, koster sikkert 200-300) eller toyparts (Samco).

stress: nei, løsne slangeklemme på gammel slange, løsne bolter som holder intercooleren fast til motoren (tre-fire stykker), trekk intercooleren forsiktig opp slik at du får frigjort slangen mellom turbo og IC og tre inn ny slangebit.

vann: Den skal være helt full, du har en liten overskuddstank som det går noen slanger til og så lenge det er greit med væske i denne så er det nok plenty i IC'en.. Ellers, det kommer ikke til å renne væske ut det hullet som du har funnet med mindre jeg har misforstått deg (det er bare en tykk slange som fører fra "tanken" til turboen og det er ingen vann inni der).

:)

 #21422  av ST205
 
Det var da enda godt at det ikke er så vanskelig. :)
Da kan det jo hende at jeg tør driste meg til å gjøre det selv.

Har fått pris på kit med samco slanger:

- turbo til intercooler
- luftfilter til turbo
- radiator inn/ut

Disse 4 slangene for 4000,-

Tror jeg slår til på dette :D

 #24493  av ST205
 
Slangene kom for noen uker siden, men har ikke hatt tid/tiltakslyst til å
starte på det før i dag.

- Løsna på 3 skruer som jeg fant. Det gikk greit.
- Løsnet på slangeklemmer rundt ic'en, gikk også greit.
- Så var det å få løfta den ic'en opp da, det ville seg visstnok ikke. :x

Hva er det jeg har gjort feil? Prøvde å røske å slite + at jeg prøvde å
brekke den løs med en hammer. Den vil ikke flytte på seg, og dermed
måtte jeg bare skru sammen igjen uten å ha fått skifta den korte slangen. :(

 #24511  av larsst185
 
vet ikke om dette er samme systemet som på st185n men dær har jeg nå brukt å få det til bare med å dra den av,men det er viktig at man drar den av på turbo siden først ellers kiler den seg no helt borti h...... :roll:

 #24524  av ST205
 
Hva mener du med å "dra den av"?
Å bare løfte den, eller.

Greier nesten ikke å rikke greia når skruene er skrudd av.

 #24533  av ST205
 
Ingen som har peil på det?

Siste løsning blir jo å sette duct-tape over hullet, inntil jeg får bilen til
kyndige bilmekanikere :oops:

Legger med noen bilder, så dere kan se hvordan det ser ut oppi der.

Det er den slangen øverst på dette bildet, den ut av turboen:
Bilde


Motor forfra:
Bilde


Motor fra siden:
Bilde

 #24537  av larsst185
 
Skru av begge de klemmene som står på slangen fra turbo til ic.og klemma til spjellhus.Så drar du ic en opp med den delen som er nermest turboen først.Hvis ikke denne har vært av før og slangene er kalde og stive kan den sitte litt ja,men det skal gå :wink:

 #24538  av ST205
 
Takker for tipset, men gjorde det der tidligere i dag

Hva med den slangen som går til antilag-ventilen, kan det komme væske ut der?
(Og ja jeg løsna på den også, i tilfelle noen spør) :)

Aner ikke om den har vært av før. Men det var rett under 0 da jeg gjorde dette.

 #24539  av larsst185
 
Prøv igjen er det eneste jeg kan si.Du har gjordt alt rett.Bare gitt opp for tidlig :D At det renner ut litt veske av ic en gjør ingenting,hvis det var det du mente med spm!Ps;husk å løsne slangeklemmene ordentlig.ikke bare litt :!:

 #24540  av CelicaTurbo
 
støtter Lars, løsne klemme fullstendig, og i tillegg vil jeg foreslå at du tar den gummisylinderen du ønsker å fjerne og skyver denne videre inn på røret til IC, altså bort fra turboen. Bare vri den rundt så flytter den seg, da skal du klare å frigjøre IC helt fra turboen, da skal det egentlig bare være å løfte IC litt opp, gjerne løft venstresiden mer enn høyre siden slangene med kjølevann til IC holder den der. Når da røret fra IC til turbo er fri fra turboen trekk IC rett ut av slangen som går til spjeldhuset. Om du ikke klarer å løfte noen ende av IC og vri den forsiktig opp så har du nok glemt en bolt et sted, let videre :) Det er mulig du klarer å få slangen til turboen av IC uten å løsne den fra spjeldhuset men det kan bli litt trangere..

 #24552  av ST205
 
Fikk hvertfall dytta slangen opp på intercooler-siden i kveld. Så nå sitter
den ikke fast der hvertfall.

Får likevel ikke røska av driten. Finner heller ingen flere skruer å skru på. :x

Prøvde å ta av anti-lag'en, men den ville heller ikke rikke på seg.
Lurer på om noe av problemet kan ligge der?

 #24595  av ST205
 
Vel da er problemet løst, og ny slange er kommet på...
Håper jeg slipper å bytte slange på nytt igjen :lol:

Det var anti-lagen som skapte problemene. Fikk skrudd av klemma som
holder bunnen og toppen av den sammen. Og da fikk jeg løfta den såpass
at jeg kunne bytte slangen. :D

Må inrømme at det ser litt fetere ut med blå slange der, enn den gamle svarte 8)

 #24757  av CelicaTurbo
 
ok, supert du fant ut av det da.. antilag er det få biler som har vet du og jeg aner ihvertfall ikke hvordan det er montert i detalj på din bil :)