TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Startproblem etter kobling av sub

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #246767  av inzane2012

Drev på og koblet den nye subben jeg kjøpte av en på forumet her idag og når jeg var ferdig ville ikke bilen starte, skrudde på tenningen og det kom lys i dashbordet men motoren ville ikke starte, virket ikke som den ikke fikk gnist en gang, var bare helt dø... alt fungerte fint når jeg bare prøvekoblet, for og sjekke at subben fungerte, men når jeg da skulle gjøre meg ferdig og ta en prøvetur ville altså ikke motoren starte.

Når jeg setter på strømmen står batterimåleren på midten, men så fort jeg vrir helt rundt går den ned på null, kan det vere at jeg har kortsluttet noe? isåfall, hva kan det vere? Har og prøvd og koblet fra hele anlegget uten at det hjalp, tenkte jeg skulle prøve og bruke startkabler men er litt redd for at jeg kan gjøre vondt verre da...

#246771  av inzane2012

var nettopp ute i bilen igjen for og se om jeg kanskje kunne finne problemet, men det ble ting bare enda merkligere, har tydligvis nok strøm på batteriet til at spilleren starter og at subben får strøm(glemte og si det i første posten, men er en pioneer 8" aktivsub)...men etter og ha skrudd litt opp på bassen og volumet så slår spilleren seg av, og starter på nytt igjen og samme ting skjer...men, nå kommer det rare, kom tilfeldigvis borti nødblinken, og da slo spilleren seg av med en gang, og startet på nytt, så jeg prøvde en gang til og trykke på nødstoppen, og samme greia skjedde... er helt grønn jeg nå, vet ikke hvor jeg skal begynne og lete etter feilen...

#246782  av jumbo

Uten at jeg er noen elektronikknerf akkurat, høres vel det der veldig ut som en kortslutning/jordingsfeil ja...

Har du prøvd å koble fra igjen alt du endret når du monterte subben og sett om det gjør noen forskjell? Evnt. koble fra hele anlegget for å sjekke

#246789  av Larsen

Kommer det lyd fra starteren da?
Skrudd til de mutterene på polkontaktene til batteriet og ikke bare satt de på(viktig)?

#246807  av inzane2012

har koblet fra spilleren, til og med nødblinken uten at det funket...
tenkte kortsluttning med en gang jeg og, men kan ikke helt skjønne hvor den skal komme ifra, for jeg har ikke vert bort noe mer enn di kablene som går til spilleren...

har heller ikke vert borti batteriet, suben får jo strøm ifra spilleren...

og til det med starteren, den gir litt lyd ifra seg, men dør med en gang, går ikke rundt i det hele tatt...oppfører seg akkurat sånn som når batteriet er helt utladet og starteren ikke får strøm i det hele tatt...

#246809  av celica_st185

inzane2012 skrev: har heller ikke vert borti batteriet, suben får jo strøm ifra spilleren...
å ha egen strømkabel fra batteriet til forsterkeren + en god jording fra forsterker til karosseri.

Har du sjekket alle sikringer?

#246812  av inzane2012

celica_st185 skrev:
inzane2012 skrev: har heller ikke vert borti batteriet, suben får jo strøm ifra spilleren...
å ha egen strømkabel fra batteriet til forsterkeren + en god jording fra forsterker til karosseri.

men det er jo en aktivsub, trodde jeg ikke trengte en sånn tjukk svær kabel fra batteriet til subben da..men går jo ann å prøve, ligger jo allerede en sånn kabel i bilen ferdig opptrekt...har ikke sjekket noen andre enn den på suben og på spilleren, alle andre lys i bilen lyser jo opp som ett juletre...men nå kommer det bare ett klikk fra motoren når jeg prøvde og starte den...

en annen ting, litt OT, men det skal vel ikke vere olje nede der som tennpluggene er?? drog opp pinnen på alle sylindrene og det var olje på to av di...

#246824  av mr2cato

Jeg vil tro du har kortsluttet sikringen til 12volten.

Ta en titt i sikringsboksen under rattet på venstre side. Se på dekselet for å se hvor 12v sikringen ligger. Verdt et forsøk :P

#246826  av Larsen

Høres jo egentlig bare ut som dødt batteri da. Mulig du har en noe som har utladet batteriet da. Hvis du har et multimeter så kan du jo måle om det går strøm fra batteriet da bilen er avskrudd og med tenning på (ikke dra på starteren da, det tåler ikke multimeteret)

#246829  av inzane2012

sikringer skal sjekkes så fort som mulig:)

må ha vert subben som har ladet ut batteriet da, på en eller annen lur måte...

men det som er mest merkelig er jo at når jeg trykker inn nødblinken så slår spilleren seg av og på...menmen, begynner å bli drit lei hele bilen, vurderer og selge den til spottpris for og bli kvitt den og heller bare kjøpe meg den nye corollaen;)

#246840  av Larsen

inzane2012 skrev:sikringer skal sjekkes så fort som mulig:)

må ha vert subben som har ladet ut batteriet da, på en eller annen lur måte...

men det som er mest merkelig er jo at når jeg trykker inn nødblinken så slår spilleren seg av og på...menmen, begynner å bli drit lei hele bilen, vurderer og selge den til spottpris for og bli kvitt den og heller bare kjøpe meg den nye corollaen;)
Grunnen til at spilleren skrur seg av og på er nok enten på grunn av dårlig jording og/eller dårlig spenning.

#246848  av inzane2012

ja, da startet vertfall bilen igjen, fikk tak i en lader og ga den litt strøm, så da får vi se i morgen om jeg får resten og:)

#246910  av celica_st185

inzane2012 skrev:
celica_st185 skrev:

men det er jo en aktivsub, trodde jeg ikke trengte en sånn tjukk svær kabel fra batteriet til subben da..men går jo ann å prøve, ligger jo allerede en sånn kabel i bilen ferdig opptrekt...har ikke sjekket noen andre enn den på suben og på spilleren, alle andre lys i bilen lyser jo opp som ett juletre...men nå kommer det bare ett klikk fra motoren når jeg prøvde og starte den...

en annen ting, litt OT, men det skal vel ikke vere olje nede der som tennpluggene er?? drog opp pinnen på alle sylindrene og det var olje på to av di...
Tykkelsen på kabelen til forsterkeren (som i ditt tifelle er innebygd i subkassen) avhenger like mye av effekten på forsterkeren, som ved bruk av vanlig forsterker...

#246917  av inzane2012

celica_st185 skrev:[Tykkelsen på kabelen til forsterkeren (som i ditt tifelle er innebygd i subkassen) avhenger like mye av effekten på forsterkeren, som ved bruk av vanlig forsterker...

ok, godt og vite:) men den kabelen som sitter i den pluggen inn i kassen er jo bare en 1.25mm kabel, med en liten sikring på, og så en 2mm kabel ut fra sikringen igjen...og han som hadde den før har klipt av den kabelen som kommer ut fra sikringen ned så mye at det var så vidt jeg fikk den inni en sukkerbit...
men uansett, var ute i "natt" og koblet til en lader tiol batteriet, og når jeg sjekket noen timer senere startet bilen helt fint, og idag når jeg koblet sammen hele shjiten så funket alt som det skulle, så ser vist ut at det bare var ett lite spøkelse som hadde det morro:) men takk for alle svar, har vert til stor hjelp:)