TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor ryker bilen nÃ¥r jeg leder veivhusvent i friluft?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#246983  av sleeper

wickeddark skrev:Utrolig merkelig, kobla sammen de to slangene som før gikk inn på slangen mellom AFM og turbo. Da forsvant røyken.
du sier altså at ved og koble sammen slangen til veivhusventilasjonen og den andre store som gikk inn der så forsvant blårøyk fra eksosen?
merklig det der.. har du et bilde av hva du har gjort og hvordan det var gjort før du koblet sammen slangene?

#247040  av larsst185

Den andre som står der er til tomgangsmotoren som står under gass spjeldet.Mystisk at det ble bedre da må jeg si!

#247046  av wickeddark

sleeper skrev:
wickeddark skrev:Utrolig merkelig, kobla sammen de to slangene som før gikk inn på slangen mellom AFM og turbo. Da forsvant røyken.
du sier altså at ved og koble sammen slangen til veivhusventilasjonen og den andre store som gikk inn der så forsvant blårøyk fra eksosen?
merklig det der.. har du et bilde av hva du har gjort og hvordan det var gjort før du koblet sammen slangene?
Har ikke noe bilde enda nei. Kjøpte ny telefon, å den nekter å sende bilder fordi de blir for store :P

Men før jeg tok av afm så stod de som det skal. inn på slangen mellom turbo og afm. Nå er de koblet sammen. Det var ikke slik at det var blårøyk hele tiden, aldri når jeg kjører, eller ved pådrag, eller ved motorbrems, men av og til når bilen får stå å bakke en stund. Koblet jeg de sammen, så forsvant røyken med en gang.

#247049  av wickeddark

larsst185 skrev:Den andre som står der er til tomgangsmotoren som står under gass spjeldet.Mystisk at det ble bedre da må jeg si!
Den som går inn på den ventilen du kan skru på for å justere tomgang når AC er på ja. Syns også det var merkelig. Men hører nå at det kommer en pipelyd når motoren går på tomgang ved full varme. Og den forsvinner når jeg kobler de fra hverandre igjen, så bør nok ikke være koblet sammen de to der. Men som sagt oppe, var ikke blårøyk hele tiden, kun av og til ved tomgang. Tenkte også at det kunne være fordi den går for rikt, men da skal vel røyken bli sort.

En annen teori er at det er mobil 1 olja, for den er jo forferdelig tynn. 0 40w olja demmes. Så er muligens lurt å gå litt opp i viskositet?

#247076  av sleeper

høres ut som det er noe annet som er galt siden det ryker når de er koblet som de skal.. det høres ivrtfall veldig feil ut og koble sammen slangen til tomgangregulatoren og veivhusventilasjonen.. vil tru at du skaper et undertrykk i vevhusventilasonen som kansje fjerner problemet midlertidig..

#247096  av wickeddark

sleeper skrev:høres ut som det er noe annet som er galt siden det ryker når de er koblet som de skal.. det høres ivrtfall veldig feil ut og koble sammen slangen til tomgangregulatoren og veivhusventilasjonen.. vil tru at du skaper et undertrykk i vevhusventilasonen som kansje fjerner problemet midlertidig..
Ja er merkelig det der. Men som sagt tidligere, det eneste som kan lage røyk er turboen. Å den kjennes helt bra ut. Kan jo selvsagt også være den tynne olja, men tror ikke det.

Men det røyk ikke når det var koblet som det skulle, altså inn på afm slangen. Men nå uten afm så er det ingen plass å gjøre av de to slangene. Regner med jeg kan blinde vakumslangen, men den veivhusslangen må jo gå i friluft da.

#248218  av bluesmoke

kan det være ventiltetningene som er litt dårlige ??

#248230  av wickeddark

bluesmoke skrev:kan det være ventiltetningene som er litt dårlige ??
Toppen er overhalt for 100 mil siden ;)