TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spec pÃ¥ orginalkammer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #144121  av Morten
 
Her er litt info om orginalkammene i 3SGE og 3SGTE. Har leita lenge etter spec'en på NA kammene, men fant det for første gang i går!

Amund: dette vet jeg du og har leita etter? :wink:

2. gen 3SGE (165ps):
In: 244deg, 8.5mm lift (timing 7/57)
Ex: 244deg, 8.5mm lift (timing 57/7)

2. gen 3SGTE (225ps):
In: 236deg, 8.2mm lift (timing 8/48 )
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 56/0)

3. gen 3SGE A/T (170ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGE M/T (180ps):
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65 )
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)
Sist redigert av Morten den 29 nov 2005 20:13, redigert 1 gang totalt.

 #144133  av Amund
 
intressant :wink:

 #144268  av CelicaTurbo
 
god info, satt som sticky.. :)

 #214718  av Larsen
 
Her er "port flow" for orginale 2 og 3 gen 3sgte samt med 1mm oversize ventiler.
Vedlegg
wNjAxNjU4NnM0MTNkZmQzMXk1NDE=.jpg
wNjAxNjU4NnM0MTNkZmQzMXk1NDE=.jpg (53.78 kiB) Vist 1416 ganger

 #214798  av CelicaTurbo
 
De tallene der var meget interessante og en smule uventet, jeg kunne tenke meg å lese plubliseringen av den tabellen og diskusjonen rundt det for å vite mer om grunnlaget for testen og fremgangsmåte, er det på mr2oc.com dette er hentet?

 #214857  av Morten
 
Ditto. De tall/tester jeg har sett før har vært omtrent identiske (men og litt mer flow på 2.gen på ChrisK sine tester). Litt mere info rundt som trykk de ble testet på osv hadde vært interessant. stusser spesielt på den ekstreme forskjellen på veldig lavt løft? Var begge toppene i tilsvarende stand, eller kan karbonoppbygginger rundt ventil ha vært med å spille et puss f.eks? Det står videre at det er med orginal ventiler og med 1mm oversize, men hva med selve toppen? Er den orginal eller porta? (osv.) :lol:

Uansett en interassant bit info. :)

PS! har sammenligna flowkurvene på min 3.gen mot flowkurver tatt samme sted med samme utstyr av cossietopp og. Samme tendensen var forsåvidt der og med at Cossie-toppen flowa vesentlig bedre ved lave løft, dvs opp til 3-3.5mm løft ca. (selv om 3sgte toppen vel hadde i overkant av 30% mer max-flow om jeg husker riktig :shock: )

 #214861  av Larsen
 
Vet ikke helt hvordan det fungere, men det virker som det er fordelaktig å ha lavere flow på lavt turtall for så ha gode tall på høyt turtall.

Fant det i forbinnelse med at jeg skulle plotte inn data til desktop dyno. Da ble disse tallene veldig greie :)

Var ikke så mye mer info som stod der, men her er diskusjonen ihvertfall
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=8 ... =head+flow

 #214865  av Morten
 
Flow-tallene sier, isolert sett, egentlig ikke stort mer enn når du garantert har flaskehals. (satt veldig på spissen). Er plenty av endre ting som spiller inn kraftig påvirker det reelle resultatet. :wink:

Nå skal jeg ikke utrope meg som noen ekspert på dette området akkurat, og unngår dermed bevisst å utdype for å være sikker på å ikke si noe galt. :lol:

 #214955  av Larsen
 
Fant en bedre en her. Viser fremdeles mindre flow på lavt løft, men forskjelig fra den første.

Flow test was done at 25 inches with the following weather conditions.

Temp: 90 degrees
Barometric pressure: 29.9
Humidity: 50 %

All three heads are 100% stock with stock valves.
If all three heads were correctly ported the Gen2 head will outflow the other because it has more port volume and a better intake port taper. This is also evident in the slightly higher velocity generated in stock form by the gen2 head. (+/- 12 – 15 ft/sec faster)
Vedlegg
FlowComp.jpg
FlowComp.jpg (34.62 kiB) Vist 1335 ganger

 #249075  av Larsen
 
Specs på 1gen kammer
ST162

IN Open/Close 5/55
EX Open/Close 55/5
Valve Lift 7.2/7.2
Degrees 240/240


ST165

IN Open/Close 4/48
EX Open/Close 48/4
Valve Lift 7.15/7.15
Degrees 232/232