TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 vs mx5

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #249769  av AC/DC

hei hei. etter lenge tenkt på en st185 cs, (venter ennå på den rette)

men jeg har aldri kjørt en celica før, lurte jeg på hvordan kjøreegenskapene er sammenlignet med en mazda mx5, en bil som er undrevurdert i mine øyne, ligger som støpt i svingene, men den mangler jo litt power, men den veier jo 500kg mindre enn en celica. noen som har kjørt begge to? og som kan gi meg en liten tilbakemelding til meg..
 #249771  av Mani@c

AC/DC skrev:hei hei. etter lenge tenkt på en st185 cs, (venter ennå på den rette)

men jeg har aldri kjørt en celica før, lurte jeg på hvordan kjøreegenskapene er sammenlignet med en mazda mx5, en bil som er undrevurdert i mine øyne, ligger som støpt i svingene, men den mangler jo litt power, men den veier jo 500kg mindre enn en celica. noen som har kjørt begge to? og som kan gi meg en liten tilbakemelding til meg..
Er vel vanskelig å sammenligne disse to bilene. Den ene er jo laget for frisører, den andre for rallyførere... Hehe. :lol:

#249772  av AC/DC

he he, men det er litt morsomt når du kjører fra folk med bmw'ene deres i frisørbilen min i en svingete vei. men er det gode kjøreegenskaper på celicaen, kan den kalles en sportsbil? (får vel litt kritikk nå mot meg tenker jeg), og hvordan er tyngdepunktet på celicaen? er den understyrt eller nøytral?

#249773  av CelicaTurbo

har heller ikke kjørt mx5, men siden den bilen er kjent for gode egenskaper på autoslalom mens celicaen egner seg helst for romslige forhold med videre svinger og rett-frem-kjøring så avhenger valget ditt mye av hva du egentlig ønsker med bilen din. Celicaen er betydelig tyngre og vil også føles mye tyngre, men følelsen forbedres enormt ved montering av coilovers ihvertfall. Celicaen er lett den kjappeste bilen i ren power og akselerasjon (ser bort ifra mx5 med ettermontert turbo) men liker du tette og svingete veier hadde jeg heller valgt en mx5, eller enda bedre, mr2 ;)

#249778  av AC/DC

har lett lenge etter en orginal mr2 turbo, som ikke er kjørt for langt.

men er det mangen coilovers som er godkjent til celicaen?

det er enten en ny bil eller, å forbedre understellet på mazdaen, men er redd at etter jeg har kjørt litt vil jeg ha mer power i bilen, og da kan det fort bli dyrt å vanskelig å godkjenne med pustehjelp.

men må bare si at jeg har falt helt for utseendet på celicaen, pluss har kjennskap til daglig leder hos en toyta forhandler slik at de kan gi meg evnt. fin pris på deler og service.

#249792  av Gt-4-Ever

Tror du skal lete lenge etter en bil som er bedre en celicaen å kjøre. Den er helt rå. Både på sommer og vinterføre. :D

#249794  av Nullings

utav personlig erfaring med min egen celica en 2.0 gti 94 mod
så ble jeg overasket over hvor gode kjøreegenskaper den har...
sitter jo som smurt etter min mening...
men så skal det sies at jeg aldri har prøvd en liten sportsbil som mx-5
men... mx-5 er ikke den laget for søte blondiner? ^^

#249812  av oleb

Gt-4-Ever skrev:Tror du skal lete lenge etter en bil som er bedre en celicaen å kjøre. Den er helt rå. Både på sommer og vinterføre. :D
Her er jeg egentlig litt uenig i deg. Mitt inntrykk av celicaen på svingete veier er at du merker vekta godt, det er mye å dra rundt på. Syns også at bakenden har en tendens til å krenge for mye. I andre enden er den for stiv og støyete til å være komfortabel. Så hvis det er snakk om lettkjørthet og go-kartfølelse tror jeg ikke at man trenger å lete så lenge for å finne noe bedre. :roll:

Som vinterbil derimot :D