TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva er raklestag krengestag osv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #249714  av japse-gnmfr

Har fått flere dunkelyder, kneppelyder etter jeg byttet til senkesett(tein s-tech)og for og fine feile, da trenger jeg og hvite hva dette er:

raklestag
krengestag
stabstag
lenkestag

Hvis gjerne me bilde eller tegning:D

#249737  av Larsen

Krengestag = stabilisatorstag. Det er et stag som går på tvers av bilen foran og bak og er koblet til Støtdemperbenet ved hjelp av lenkestaget eller også kalt raklestaget.

#249767  av japse-gnmfr

da var det ikke så innviklet allikavel men må jeg ha nye stabilisatorstag ved bytte til senkefjærer?

#249770  av Larsen

japse-gnmfr skrev:da var det ikke så innviklet allikavel men må jeg ha nye stabilisatorstag ved bytte til senkefjærer?
Nei men det kan anbefales. Da fjærene blir stivere blir de orginale stabilisatorstagene mindre iforhold til det de var før. De orginale kan fint brukes, men større vil ofte føre til bedre veigrep pga. Mindre krenging (hvis begge stagene blir byttet)

Eneste er at den kan skape lite problem med hjulløft på steder hvor veien er ujevn.

#249875  av japse-gnmfr

Larsen skrev:
japse-gnmfr skrev:da var det ikke så innviklet allikavel men må jeg ha nye stabilisatorstag ved bytte til senkefjærer?
Nei men det kan anbefales. Da fjærene blir stivere blir de orginale stabilisatorstagene mindre iforhold til det de var før. De orginale kan fint brukes, men større vil ofte føre til bedre veigrep pga. Mindre krenging (hvis begge stagene blir byttet)

Eneste er at den kan skape lite problem med hjulløft på steder hvor veien er ujevn.
det forklarer endel det me hjuløft hehe..

#249881  av Mr2 Mk2

japse-gnmfr skrev:det forklarer endel det me hjuløft hehe..
Litt ot:Har bilen din blitt VELDIG stiv etter du monterte tein fjærene?Min er blitt helt håpløst, så jeg går for coilovere.Nå har jeg riktignok originale dempere foran da, men alikevel.Bak har jeg whiteline justerbare dempere, men bilen er altfor stiv, det er ingen demping i det hele tatt og veigrepet er mildt sagt elendig på litt ujevn vei.

#250002  av lasse

Mr2 Mk2 skrev:
japse-gnmfr skrev:det forklarer endel det me hjuløft hehe..
Litt ot:Har bilen din blitt VELDIG stiv etter du monterte tein fjærene?Min er blitt helt håpløst, så jeg går for coilovere.Nå har jeg riktignok originale dempere foran da, men alikevel.Bak har jeg whiteline justerbare dempere, men bilen er altfor stiv, det er ingen demping i det hele tatt og veigrepet er mildt sagt elendig på litt ujevn vei.
Har du kappa demperstopperene eller ordna 92+ mansjetter?
Min var håpløst stiv når jeg kjørte med 90-91 stopperene ihvertfall, lå nedpå hele tiden (hadde original dempere da, som varte ca et kvarter...)
Ble mye mer behagelig å kjøre etter bytte til gule koni og 92+ mansjetter.

#250049  av kake

Tein S.spec = Stylish spec. Det er de laveste og blauteste fjærene som finnes til sw20. Er ikke noe som heter stivt når man har disse på. Det å ha lite/ingen fjæringsvei er ikke det samme som "stivt" :).

Gjør som Lasse sier, kapp demperstopperne eller kjøp '93+ stoppere. Bør muligens kappe 93' stopperne opptil en halv cm foran også. De er jo beregnet på '93 høyden og S.Techen'e er betydelig lavere enn det. Har hatt komboen S.Tech/AGX selv og det skulle ikke så mye til før fronten bunnet i stopperne i dumper. (Jeg hadde ikke kappet mine '93 stoppere). Skal du fortsette å ha S.Tech så er nok Gule Koni et helt greit valg.