TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorbytte fra 4afe til 4age

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #249237  av TurboDevil

Hei folkens.

Jeg har en 95mod corolla 1,6 sedan.. men jeg vil ha litt mer krefter i den.
har sjekket litt priser på front cut av en ae111 med 1,6 20v 170hk
så det jeg lurer på er:
Passer alt over fra ae111 til ae101??

#250359  av |plumbo

nei det høyre motor feste må bygges om ellers går alt overens ( untatt motor nett og ecu )

#252170  av KinCaiD

motorfestet trenger ikke ombygges mye. bare "flyttes" 3mm utover.
Største problemet ditt blir ledningsnettet. er langt i fra plug'n'play

#252262  av |plumbo

er ikke 4a-fe og 4a-ge motorer like i infestninga ?? synes det er litt rart med tanke på at det er så og si den samme blokka .

#252289  av KinCaiD

|plumbo skrev:er ikke 4a-fe og 4a-ge motorer like i infestninga ?? synes det er litt rart med tanke på at det er så og si den samme blokka .
Holder med å sette på en 3mm skive på orginalgestet, mellom foring og motorfestet. kan legge ved ett bilde av min "mod" av motorfestet. Det er selve festet som sitter i motoren som er forskjellig. Jeg mener å huske det at festet på 4a-fe motoren sitter lengere ned enn på 4a-ge motoren.
Nå snakker jeg om 20v utgaven siden det er den trådstarter referer til i tråden. skal ikke si meg helt sikker på 16v utgavene.

Som sagt over
Meg selv skrev:Største problemet ditt blir ledningsnettet. er langt i fra plug'n'play
+ ett par ting til jeg kom på. Må modifisere armen til gasswire'n da denne er laget til LHD biler. Enten lage en speiling av den. eller kjøpe en laaaang wire.
Og servopumpe problemer. 4af-e motorer har denne montert bakpå blokka. Mens 4a-ge 20v har dynamo og strammehjul montert bak.
Har selv ikke funnet på noe genial løsning på dette problemet enda, siden innfesting til servo kommer i konflikt med noen sensorer på fremsiden, i dette tillfellet har jeg bare droppet servo og laget en "lukket" bane til servoen. man er ung og har "muskler" enda vettu ;)
Vedlegg
3mm skive til å "modde" festet, ikke mere som skal til
3mm skive til å "modde" festet, ikke mere som skal til
DSC00136.JPG (45.6 kiB) Vist 938 ganger

#257416  av TurboDevil

takk for svar.. men er det noen som har peiling på om det er mulig å få det godkjent??
eventuelt hva som må til?

#257483  av |plumbo

først må du søke ( med tannke på at det blir mye modifikasjon for og få det gjenomm)
du må bygge om bakbremser til skive bremer ( corolla e11 g6 har skiver bak og er klar gjort for 4age) kanskje støre bremser foran , ny bremse kraft forsterker og stivere fjerer. da skal det nok gå gjenom tror jeg men som sagt du må søke først og ha en gos dialog med det værkstede som skal godkjenne dette for deg .