TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• s: Toyota Celica GT4 1990 *ny pris*

• For salgsannonser for biler.
For salgsannonser for biler.
 #250662  av oleb

Tenkte jeg skulle slippe å legge ut bilen min for salg, da jeg egentlig hadde kjøper på den, men han måtte trekke seg pga finansieringsproblemer.

Bilen er en 1990 modell importert fra Sveits av CelicaTurbo. Den har vært i hans eie fram til i oktober 2006, da jeg kjøpte den. Den var rullet 195.000km da jeg kjøpte den, nå har den akkurat passert 200.000km. CelicaTurbo har stelt pent med den, og hatt den på bane et par ganger. I mitt eie har den levd et relativt rolig liv pga jeg har vært plaget med den nesten helt fra starten med at den ikke har villet gå skikkelig. I min søken etter problemet har jeg byttet: fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger, bankesensor, toppdekselpakning, lambda og luftmengdemåler. Nå går den i hvertfall skikkelig, og sparker fint i fra.

Modifikasjoner som er gjort:
- CT20B turbo fra 3.gen 3s-gte
- Mongoose 2,5" eksos fra downpipe
- Downpipe fra 3.gen 3s-gte (Ã¥pnere enn 2.gen)
- Mekanisk boost controller (to-stegs med bryter inni bilen)
- Kyb agx gassdempere
- eibach 30mm senkefjærer
- Rial 17" felger.
- Blitz turbotrykksmåler
- Girspake fra CS (litt kortere)
- Hose from hell er byttet.
- Apexi konfilter
- Turboxs dumpventil
- HKS turbotimer

Ang oljeforbruk opplyste CelicaTurbo at den brukte ca. 5-7dl på 5000-7000km da jeg kjøpte den av han. Dette stemte greit, men etter det oljeskiftet jeg har hatt på den tidligere i vinter, merket jeg at den begynte å bruke en god del mer olje enn den har gjort tidligere. Jeg skjønte ikke dette helt, men hadde mistanke om at motoren har blitt sotet (bilen har gått i nødmodus ganske lenge i vinter pga gåen bankesensor i tillegg til at den bare ble brukt på rolig kaldkjøring til og fra jobb), så jeg har tatt en motorrens på den for noen km siden, og jeg har ikke registrert noe oljeforbruk etter det.

Bilen har montert 2-stegs boost controller, og har blitt kjørt på henholdsvis 0.6 og 0.8 i ladetrykk. CelicaTurbo kjørte på 0.6 på vanlig vei, og kjørte 0.9-1bar da han brukte den på bane. Jeg har kjørt den på 0.6 nesten hele tiden, med unntak av noen skryteturer på 0.8. Min forrige celica var meget glad i olje, så etter den har jeg fått helt angst mot å kjøre hardt på kald motor. Har alltid ventet i 15-20min før jeg har begynt å dratt på litt.

Før jeg kjøpte den, tok CelicaTurbo en kompresjonstest på motoren som viste meget tilfredsstillende resultat. Han bemerket at den hadde noe oljesvetting fra baksiden av motoren, men mente at dette ikke var noe alvorlig. To av verkstedene jeg har hatt den på har bemerket dette, og har også sagt det samme som CelicaTurbo.

Når det gjelder rust, har forrige eier fikset det som var. Den hadde litt rust i den ene kanalen, dette har blitt sveiset og etterbehandlet. Da jeg kjøpte den, hadde den litt rust i venstre bakre hjulbue, dette har jeg fått fikset.

Kosmetisk er den veldig fin. Har fått mange spørsmål om den har vært omlakkert pga lakken skinner så fint, men så vidt jeg vet er den ikke det. Den har noe steinsprut nederst på venstre forskjerm, samt en pitteliten bulk i førerdøren.

Stereo er ikke stort å skryte av, men den har front- og bakhøyttalere fra Rockford Fosgate og en eldgammel og heslig clarion-spiller.

Negative ting med bilen:
- Den trenger nye dekk. Bakdekkene går greit å kjøre på, men framdekkene er det ikke mye igjen av.
- Den kan være litt vanskelig å få i revers av og til, men det er bare å sette den i første, før man setter den i revers igjen. En mekaniker sjekket dette, og sa at det kom av at clutchen var litt tørr (clutchen viser ikke noe tegn til slitasje), men det var ikke noe alvorlig.
- Den trenger nye bremseskiver, da det begynner å bli litt vandring på bremsepedalen. Han som egentlig skulle kjøpe bilen bemerket ikke dette da han prøvekjørte den, men jeg vil si at de bør byttes.

Håper dere spør, for jeg har sikkert glemt av å skrive noe.

Prisantydning: 95.000kr/BUD

Ny pris etter at forrige kjøper trakk seg: 90.000kr
Sist redigert av oleb den 16 jul 2007 17:38, redigert 4 ganger totalt.

#250667  av oleb

Prøver å legge til bilder, men får bare en feilmelding på at "handlingsmodus er ikke spesifisert", så det får komme litt senere.

Bilen er eu-godkjent våren (tror jeg) 2006, og det er ingen heftelser på den.

HÃ¥per CelicaTurbo kan komme med noen kommentarer hvis det er ting jeg har glemt av/skrevet feil.

#250669  av oleb

Her kommer det noen bilder:
Takk til Stiansen for lån av bilder.
Vedlegg
IMG_1053psframe.jpg
IMG_1053psframe.jpg (550.53 kiB) Vist 3191 ganger
IMG_1048ps.jpg
IMG_1048ps.jpg (479.41 kiB) Vist 3190 ganger
tatt av Stiansen
tatt av Stiansen
olebbak.jpg (49.54 kiB) Vist 3211 ganger
tatt av Stiansen
tatt av Stiansen
oleb.jpg (69.44 kiB) Vist 3212 ganger

#250676  av Elstad

Hehe, var det du som hadde GT4`n som sto på framfor meg på esso på mo når det var sommertreff?

Hvordan er det med girkassen ? (Synkronisering)
 #250686  av sindrejl

oleb skrev: - Den kan være litt vanskelig å få i revers av og til, men det er bare å sette den i første, før man setter den i revers igjen. En mekaniker sjekket dette, og sa at det kom av at clutchen var litt tørr (clutchen viser ikke noe tegn til slitasje), men det var ikke noe alvorlig.
vil kommentere at dette er ikke et problem engang, alle mr2 og celicaer jeg har hatt eller prøvd, tilogmed 1996'en og 97' mr2'en nå er sånn. ofte vanskelig å få i revers og må inn i første så tilbake. tror bare det er en toyota sak.
 #250709  av oleb

sindrejl skrev:
oleb skrev: - Den kan være litt vanskelig å få i revers av og til, men det er bare å sette den i første, før man setter den i revers igjen. En mekaniker sjekket dette, og sa at det kom av at clutchen var litt tørr (clutchen viser ikke noe tegn til slitasje), men det var ikke noe alvorlig.
vil kommentere at dette er ikke et problem engang, alle mr2 og celicaer jeg har hatt eller prøvd, tilogmed 1996'en og 97' mr2'en nå er sånn. ofte vanskelig å få i revers og må inn i første så tilbake. tror bare det er en toyota sak.
Betryggende å høre at flere kan bekrefte dette.

Elstad: hvilken bil kjørte du? Hvilken dag? Det er vel ikke synkronisering på reversen?

#250766  av Elstad

Det var på fredagskvelden før treffet, jeg kjørte en blå 1990 celica 2.0 gti.

Jeg mener 1,2 girene osv

#250798  av larsst185

det med reversen er helt normalt.min er også sånn.Bruker bare å holde den mot revers å slippe clutchen litt ut.At den er litt treig kommer av at det er et drev som fysisk skal settes i forbindelse med to andre.slik er det ikke med 1-2-3-4 og 5 gear

#250805  av CelicaTurbo

Jeg har bare noen få kommentarer, angående oljesvettingen på baksiden antar jeg at dette var pga toppdekselpakningen, skruene som holdt dekselet løsnet med jevne mellomrom og de bakerste skruene er det ikke mulig å komme til. Oleb har byttet denne pakningen og dermed også skruene antar jeg så da bør det sitte bra nå. Ellers, angående demperne så er KYB AGX justerbare dempere om jeg husker rett, det er derimot ikke de som står på bilen. Eibach Pro senkefjærer. Det er polyflex foringer på krengestag. Og som de andre skriver, reversen pleier også å være slik på andre biler. Jeg har ikke kjørt en eneste bil som ikke har vært slik at reversen ikke alltid vil i gir men nyere dyre biler er nok ikke slik. Det er som Lars skriver, ikke synkring på reversen.

En spurte om synkringer, det var ingen problemer med dette når jeg hadde bilen og det er nok ikke sannsynlig at det har endret seg der..

#250852  av oleb

Girkassen er fin å bruke ellers, så det er nok ikke noe galt med synkroniseringsringene. Ellers mener jeg bestemt at CelicaTurbo nevnte at den hadde noe oljesvette i bakkant av motoren i tillegg til svettingen fra toppdekselpakningen, og at dette ikke var noe å bry seg om.

#252220  av oleb

Solgt!

#252270  av sindrejl

skikkelig "bilbytte" på dette forumet for tia ;)

#252272  av oleb

hehe, jepp. Den gikk ikke til James da. Han ombestemte seg til slutt.

Får se hva det blir nå da. Hadde vært artig og prøvd noe nissan eller mazda, men samtidig har jeg lyst til å fortsette med toyota. Har en i kikkerten, men vi får se.

Noen som har en j-spec st205 til salgs kanskje?

#252273  av sindrejl

oleb skrev:hehe, jepp. Den gikk ikke til James da. Han ombestemte seg til slutt.

Får se hva det blir nå da. Hadde vært artig og prøvd noe nissan eller mazda, men samtidig har jeg lyst til å fortsette med toyota. Har en i kikkerten, men vi får se.

Noen som har en j-spec st205 til salgs kanskje?
åh, trodde det var han som skulle ha den jeg.. jaja får håpe uansett at den får et godt liv og lykke til med ny bil :) prøv rx7 eller noe nissan kanskje? :P

#252282  av oleb

Han sa vel i utgangspunktet at han skulle ha den, men ombestemte seg til slutt. Heldigvis hadde jeg en annen kjøper på handa som tok den litt billigere :) Han kommer og henter den på tirsdag.

Vurderer RHD rx7fd sterkt, men det var det å finne en i rett prisklasse da. S14 er også interessant (gøy med sladding), men det går en del av de i distriktet nå. Har utrolig lyst på Nissan sunny gti-r, men så var det å finne en da :?

Har du hentet mr2'en?